NM 2023 - den store diskusjonstråden

Jeg tenker at vurderinger vedr. dommerskjema og bedømming tilfaller dommerkomiteen...
'Gode' forslag kan selvfølgelig oversendes, men ... :)
 
Jeg tenker at vurderinger vedr. dommerskjema og bedømming tilfaller dommerkomiteen...
'Gode' forslag kan selvfølgelig oversendes, men ... :)
Jeg regner med at dommerkomiteen synes det er bra at folk er opptatt av det de driver med. Det er da nokså sjølsagt at alle som på noe vis involverer seg i konkurranser, er meningsberettiget? Det er ikke gitt at alle forslag fra folk som ikke sitter i dommerkomiteen hører til i kategorien "gode" forslag. Kanskje er de ... gode?
 
Jeg kikka på det svenske systemet, som @Kold Brygg lenka til. Det virker på meg som om det gir god oversikt. Og avkryssinga skal jo utfylles med kommentarer, så den erstatter ikke beskrivelsen.
Jeg synes det er synd at metodikken som brukes hos norske, svenske og danske dommere har skilt seg såpass mye som den har. For 10-12 år siden hadde vi tilnærmet identiske typedefinisjoner og dommerskjemaer. De første, norske øldommerne mener jeg hadde svenske dommerkurs, mens typedefinisjonene ble tatt fra danskene.

Dommerkomiteen har kontakt med de andre skandinaviske dommerforeningene, men det har vært vanskelig å holde den kontakta vedlike de siste årene. Jeg tror det er i felles skandinavisk interesse å bruke det beste fra alle de skandinaviske dommermiljøene for å gi bedre konkurranser. Vi håper å få gjenopptatt kontakt i år.
 
Jeg må ha dette inn med teskjeer. Ølet blir altså samlet inn og fordelt i klasser slik at alle i samme klasse blir bedømt samme sted f.eks. i Trondheim. Korrekt? Men hva er flighter? Er det ulike dommere på de ulike flightene? Jeg så på noen bedømmelsen hvor en 2. plass i en fight virket å være et mye bedre øl enn en 1. plass i en annen fight, men bare sistnevnte gikk videre. Hvorfor det?

De som går videre fra flightene, hvor og av hvem blir de bedømt?
 
Jeg må ha dette inn med teskjeer. Ølet blir altså samlet inn og fordelt i klasser slik at alle i samme klasse blir bedømt samme sted f.eks. i Trondheim. Korrekt? Men hva er flighter? Er det ulike dommere på de ulike flightene? Jeg så på noen bedømmelsen hvor en 2. plass i en fight virket å være et mye bedre øl enn en 1. plass i en annen fight, men bare sistnevnte gikk videre. Hvorfor det?

De som går videre fra flightene, hvor og av hvem blir de bedømt?
I innledende runder, flighter, blir øllene samlet i Konkurranseklasser (KK). I år er det ni KK. De øl som går videre vil typisk bli vurdert i en KK finale og Norgesmester for klassen blir kåret. Norgesmesterenes øl blir så send til ett sted for samlet bedømning, og Årest Hjemmebrygger blir kåret.
 
Jeg må ha dette inn med teskjeer. Ølet blir altså samlet inn og fordelt i klasser slik at alle i samme klasse blir bedømt samme sted f.eks. i Trondheim. Korrekt? Men hva er flighter? Er det ulike dommere på de ulike flightene? Jeg så på noen bedømmelsen hvor en 2. plass i en fight v86irket å være et mye bedre øl enn en 1. plass i en annen fight, men bare sistnevnte gikk videre. Hvorfor det?

De som går videre fra flightene, hvor og av hvem blir de bedømt?
Det er korrekt ang. klasser.

Hvis det for eksempel er flere titalls innsendte amerikanske IPA-er, er det for mye for to-tre dommere å bedømme i én omgang. Da deles den opp i flighter. For eksempel vil da 3 dommere per flight bedømme et passe antall øl.

Så enten er det forskjellige dommere per flight, eller så kan de samme dommerne ta flere flights over flere dager.

Dommerne plukker ut et par øl per flight som går videre. Det er rangeringen innad i flighten som er viktig, og selv om ølene dømmes etter de samme kriteriene, kan du ikke sammenligne poeng direkte mellom flights.
 
Sist redigert:
Det er korrekt ang. klasser.

Hvis det for eksempel er flere titalls innsendte amerikanske IPA-er, er det for mye for to-tre dommere å bedømme i én omgang. Da deles den opp i flighter. For eksempel vil da 3 dommere per flight bedømme et passe antall øl.

Så enten er det forskjellige dommere per flight, eller så kan de samme dommerne ta flere flights over flere dager.

Dommerne plukker ut et par øl per flight som går videre. Det er rangeringen innad i flighten som er viktig, og selv om ølene dømmes etter de samme kriteriene, kan du ikke sammenligne poeng direkte mellom flights.
Ok, så hvis det er 12 øl i en klasse så er det f.eks. 3 dommere som møtes 3 dager og bedømmer 3 flighter. Så møtes de samme dommerne til en finalerunde og kårer klassevinner?

Eller så er det 9 dommere som i løpet av en dag bedømmer 4 øl hver og så møtes de samme 9 senere og dømmer i finalerunden?

Og hvis det bare er 4 øl i klassen så er flightvinneren norgesmester i klassen?

Og klassevinneren sendes så inn hvor vinneren av stout, mørk ale og pils blir vurdert mot hverandre?

Har jeg forstått det rett?
 
Ok, så hvis det er 12 øl i en klasse så er det f.eks. 3 dommere som møtes 3 dager og bedømmer 3 flighter. Så møtes de samme dommerne til en finalerunde og kårer klassevinner?

Eller så er det 9 dommere som i løpet av en dag bedømmer 4 øl hver og så møtes de samme 9 senere og dømmer i finalerunden?

Og hvis det bare er 4 øl i klassen så er flightvinneren norgesmester i klassen?

Og klassevinneren sendes så inn hvor vinneren av stout, mørk ale og pils blir vurdert mot hverandre?

Har jeg forstått det rett?
Er det 12 øl i en klasse, kan det typisk være 2 flights á 6 øl, og hvis to øl går videre fra hver flight blir det en finale med 4 øl.

Det beste ølet blir så norgesmester i klassen, og går samtidig videre til "superfinalen", der det kåres én vinner blant NM-vinnerne, og vedkommende blir "årets hjemmebrygger".
 
Tilbake
Topp