NM 2024 - den store diskusjonstråden

De aller fleste klasser er ikke ferdig dømt enda. Tror de fleste finaler er i neste uke. Så skal skjemane gjennomgås, og deretter publiseres. Jeg ville ikke håpt på noe denne uka, men du trenger ikke være redd for at ting blir lagt i hylla og glemt :)
Tollef, som er designer av konkurransesystemet, har laget en første hel-digital utgave av Flight skjema for NM (og andre).
Det er i ‘alpha’ testing, men mitt håp er at vi kan bruke dette systemet til umiddelbar publisering etterhvert som flighter gjennomføres.
…. I dag er dette et mareritt av flere manuelle prosesser. Bare spør Gustav…

Før den nye prosessen (eventuelt) kommer på plass, vil jeg be dere opprettholde ro.
Alt kommer - men trolig etterpå…

Det er viktigere for oss i NM komiteen at det er riktig enn at dere får svar tidlig.

Vi jobber alle mot et felles mål… og det er at en av oss vinner Nordisk :)… og at Einar før eller siden blir Årets Hjemmebrygger :cool:
 
Sist redigert:
I think I will express at least a little what we, who are on the battlefield without knowing the results, struggle with. These are emotions and adrenaline, waiting for the beers we have prepared to compete for the highest goals. I would like to say to the judges and organizers not to be irritated or nervous. If we ask and experience all this, it means that we love what we do, otherwise we wouldn't be here. We know that you are doing everything the best you can and a huge standing ovation for you! The emotions are simply very high and just seeing whether the beer made it to the finals or was eliminated in the qualifications is the first adrenaline bomb that could hit us. One thing is certain, everything that is happening here is simply amazing. I know that judging is already underway or has ended for some beers, I wish everyone perseverance and good luck!
 
Etter å ha brygget en Mild, ble det tid til litt NM nerding.
Nå settes de tre finaleflightene opp for Oslo med en Enkel Belgisk Dobbel i glasset (Finn sitt navn etter at han fikk smake den)
Kandisirup laget i 2016, og øl brygget for 419 dager siden. Holder seg strålende på fat, men er redd det bare er en liten slant igjen…
Smaker nymodna kirsebær rett fra treet. Jeg har da aldri eid et kirsebærtre… tror jeg…


1713216413161.jpeg

1713216430371.jpeg
 
Sist redigert:
Noen betraktninger som ny øldommer. Erfaringsmessig blir det alltid litt diskusjon når skjemane blir publisert. Kanskje det kan være til hjelp for de som ikke har deltatt før.

Det handler først og fremst om å finne det beste ølet i flighten. Første ølet for kvelden legger lista. Man vil da sammenligne det første opp mot de neste for å finne ut om de er bedre/dårligere. Man kan risikere å komme i en flight med mange gode øl. Og man kan ryke allerede i første runde, fordi noen andre hadde et litt bedre øl.

Mange øl skal smakes, og mye skal skrives. Før korken er spretta, har ølet 50 poeng. Så må man finne ut hvor man skal trekke. Alle øl får derfor mer kritikk enn skryt, og er kanskje noe urettferdig for gode øl. For det har vært mange gode øl!

Poengsum i innledende kan ikke sammenlignes med poengsum i finalen. Noen øl smakte jeg to ganger, og det er ikke sikkert at det er identiske skjema. Øl kan forandre seg pga tid eller flaskene. Eller at det opp mot et annet øl i flighten ikke er like godt eller at det er bedre.

Gruppene jeg var i hadde en blanding mellom erfarne og nye dommer. Jeg er ikke sommerlier, og en erfaren dommer kan gjenkjenne en del lukt og smak raskere og med et større spenn enn meg. Likevel var vi veldig samstemt om poeng og grove trekk om tekst.

Jeg legger meg selv for hogg, men for meg har dømming gjort at jeg får en større forståelse for hvorfor jeg har fått de ulike tilbakemeldingene tidligere. Dette var en positiv opplevelse, og jeg anbefaler alle å bli øldommer!
 
Noen betraktninger som ny øldommer. Erfaringsmessig blir det alltid litt diskusjon når skjemane blir publisert. Kanskje det kan være til hjelp for de som ikke har deltatt før.

Det handler først og fremst om å finne det beste ølet i flighten. Første ølet for kvelden legger lista. Man vil da sammenligne det første opp mot de neste for å finne ut om de er bedre/dårligere. Man kan risikere å komme i en flight med mange gode øl. Og man kan ryke allerede i første runde, fordi noen andre hadde et litt bedre øl.

Mange øl skal smakes, og mye skal skrives. Før korken er spretta, har ølet 50 poeng. Så må man finne ut hvor man skal trekke. Alle øl får derfor mer kritikk enn skryt, og er kanskje noe urettferdig for gode øl. For det har vært mange gode øl!

Poengsum i innledende kan ikke sammenlignes med poengsum i finalen. Noen øl smakte jeg to ganger, og det er ikke sikkert at det er identiske skjema. Øl kan forandre seg pga tid eller flaskene. Eller at det opp mot et annet øl i flighten ikke er like godt eller at det er bedre.

Gruppene jeg var i hadde en blanding mellom erfarne og nye dommer. Jeg er ikke sommerlier, og en erfaren dommer kan gjenkjenne en del lukt og smak raskere og med et større spenn enn meg. Likevel var vi veldig samstemt om poeng og grove trekk om tekst.

Jeg legger meg selv for hogg, men for meg har dømming gjort at jeg får en større forståelse for hvorfor jeg har fått de ulike tilbakemeldingene tidligere. Dette var en positiv opplevelse, og jeg anbefaler alle å bli øldommer!
Mange kloke ord her som godt kunne gjøres kjent blant deltakere i bryggekonkurranser for å unngå misforståelser! Jeg kan tilføye etter har dømt finalen i klasse 1 i går kveld at forskjellen mellom ølene fra innledende runde (hvor jeg dømte 3 klasse-1-flighter) og finalen var veldig stor! Jeg har sjekket finalølenes dommerskjemaer fra innledende flight og finalflight - det er delvis store forskjeller i det som jeg oppfattet i smak og aroma.
 
Mange kloke ord her som godt kunne gjøres kjent blant deltakere i bryggekonkurranser for å unngå misforståelser! Jeg kan tilføye etter har dømt finalen i klasse 1 i går kveld at forskjellen mellom ølene fra innledende runde (hvor jeg dømte 3 klasse-1-flighter) og finalen var veldig stor! Jeg har sjekket finalølenes dommerskjemaer fra innledende flight og finalflight - det er delvis store forskjeller i det som jeg oppfattet i smak og aroma.
Men den innbyrdes rangeringen av ølene var ikke veldig forskjellig, antar jeg. Dette er nok et eksempel på hvorfor man ikke skal sammenligne poeng på tvers av flights, men at hver flight er en separat rangering.
 
Sist redigert:
Vi har stooor forståelse for at dere er interessert i rangering og dommerskjema. Vi vil allikevel be dere forholde dere til de datoer som har vært kommunisert fra starten. Dere finner dem bl.a. her
 
Tilbake
Topp