nok et spørsmål om dårlig utgjæring

Bra å høre at ølet blei bra!

Jeg har litt på følelsen at vi må igjennom en hel mengde veldig gode øl før vi gjør alt riktig. Det blir nok en fin vei å gå.
 
Mener å ha lest en plass att vannet fra springen inneholder en høyere konsentrasjon av gasser/luft enn man får ved å riste.
Dette p.g.a. vannet står i trykk inne i kranen.
Noen som kan bekrefte dette, å i såfal si noe om hvormye ekstra oksygen det er snakk om?

Hvist dette stemmer, må det jo vere ideelt å spe ut med vann fra kranen (hvist man trenger det), etter å ha ristet inn så mye oksygen som mulig i en konsentrert vørter.
 
det virker ihvertfall veldig rimelig, med lav temperatur (høyt gassopptak) og høyt vann/lufttrykk. i tillegg tilsettes det mye luft når det sprutes ut av krana, og man får også vispet inn luft når strålen slår ned i vørteren. men risting av selve vørteren er obligatorisk :)
 
hvis vannet i kranen er overmettet, bør man vel heller være forsiktig med å plaske for mye med det, det vil vel kun resultere i å slå ut den ekstra luften som er i vannet.

Dette er vel mest reelt for ekstrakt bryggere som bare koker opp deler av vannet.
Men si att man lager ett brygg på 21l, å man koker opp 7l (⅓).
Etter kjøling rister man inn luft til vørteren er mettet med ca.8ppm oksygen, noe som er i det laveste sjiktet for gjærens ideelle oksygenmengde (8-16ppm)
hvis da sprinngvannet i segselv f.eks holder 11ppm (Dette er hentet fra løse luften) vil man da ende på ca.10ppm oksygen i vørteren.
Dette vil jo sikkert kunne hjepe mange ekstrakt bryggere, som jeg føler ofte sliter med dårlig utgjæring.

Redigert: ideelle verdier for gjær
 
hm.. godt poeng. kjapt søk på google avslører

"Oksygeninnhold for kaldt ferskvann kan ha over 14 mg O2  pr kg vann, " - dvs 14 ppm. [http://home.c2i.net/soma_ingebrigtsen/public_html/oseanografi/Sjovann/gasser_i_vann.htm]

så det lover jo bra
 
Men vann bør vel alltid kokes og avkjøles før du blander det i vørteren, og da koker du vel ut mye av oksygenet?
Selv rister jeg inn luft med metoden som er illustrert i den briljante skissen tidligere, og ikke så ekstremt mye heller. Jeg har aldri orket å riste i 40 sekunder, men det skummer og har seg noe helt dugende, og jeg har aldri problemer med utgjæring (ikke hittil i alle fall).
Kan det være noe annet man gjør som demper utgjæringen?
 
Tror stortsett norsk vann er så rent att det ikke er noe problem å tilsette uten kok.
Selv har jeg alltid tilsatt vann rett fra springen hvist jeg trenger det, å aldri hatt noen problemer som følge av det.
 
Et triks jeg oppdaget i dag er å sprute kaldt vann med en vannslange direkte i gjæringspannet. Har også trua på gjærnæring, og enda større gjærstarter.

Har du satt et nytt brygg siden dette Magne? Hadde vært interessant å høre om hvilke forandringer du gjorde fra brygget i denne tråden og hvilke forandringer det førte med seg på gjæringprosessen.
 
Ja, jeg satte en ganske enkel pale ale, på medium ekstrakt (OG 1.058), EKG og Wyeast London 1968. På totalt 25L øl brukte jeg en gjærstarter på 1.5L med en dæsj Wyeast gjærnæring. Ristet på gjærstarteren så ofte det lot seg gjøre. Vørteren ble helt gjennom sil fra gryta til gjærspann  (god plasking), og så ristet kraftig. I tillegg sprutet jeg godt med kald vann fra springen. Stormgjæringen var så kraftig at vørteren sprutet ut av gjærlåsen. SG etter 5 dager var på 1.015, og så dro jeg på påskeferie. Ølet smakte flott bare etter 5 dager, så jeg har trua på at dette blir et knallbra brygg :)
 
Dette høres jo bra ut! Hvor mye ekstrakt hadde du i gjærstarteren, og hvor lenge lot du den stå?

Jeg tror gjærnæring kan være lurt. Jeg brukte Kargus gjærnæringssalt i mitt siste brygg, det er egentlig til vinlegging men kan vel ikke skade. Skulle være diammoniumsulfat. Nitrogenforbindelser er vel bra for gjæren.
 
Jeg har lest et sted at OG på gjærstarter er anbefalt å ligge rundt 1.030 (moderne hjemmebrygging ?), men jeg brukte 1.3-1.4 L vann og 170g flytende maltekstrakt (1.1 - 1.2 dl) som gir en teoretisk OG på ca 1.036. Starteren stod i ca 24 timer av praktiske hensyn. Kunne antakelig tilsatt den til vørteren før, fikk inntrykk av at den var mest aktiv etter allerede 14-18 timer. Brukte også gjærnæring både i starteren og i vørteren etterpå.
 
Hvilken temperatur satte du starteren på ? Jeg skal brygge ca. 100 liter, bruker i utgangspunktet en pose flytende gjær som er beregnet for ca. 20 liter. Hvor mye vann og maltekstrakt skal jeg tilsette for å få nok gjær til 100 l brygg og hva er riktig temp,? holder det med 14 til 18 timer ? er det noen som her som har erfaring med dette. ?? :)
 
Prøv å sette inn 100 liter, øltype, forventet OG samt produksjonsdato på gjæra i http://www.mrmalty.com/calc/calc.html. Du kan forandre til liter under preferances.

Dersom dette ble skremmende tall så ligger det en del info under medlemsseksjonen i forumet som omhandler startere.

MVH
Børge
 
Steinarja skrev:
Tror stortsett norsk vann er så rent att det ikke er noe problem å tilsette uten kok.
Selv har jeg alltid tilsatt vann rett fra springen hvist jeg trenger det, å aldri hatt noen problemer som følge av det.

Jeg koker alltid vannet, som jeg så kjøler ned og tilsetter gjæringskaret. Jeg ser at mange benytter vann direkte fra springen, og at det ikke er noe problem med tanke på infeksjon. Dette forbauser meg litt, da det legges så stor vekt på at alt som kommer i kontakt med vørteren skal være så desinfisert som overhodet mulig. Jeg vil tro at vannrør (spesielt gamle) inneholder en del bakterier man ikke vil ha i ølet?

Og apropos det tråden faktisk handler om: Jeg har ikke hatt noen problemer med dårlig utgjæring i mine ekstraktbrygg. Jeg har heller ikke luftet vørteren (eller vannet jeg blandet med) spesielt godt. Jeg pisker vørteren lett med en vanlig visp og heller vørteren gjennom dørslag i gjæringsdunken. Jeg har aldri ristet gjæringsdunken. annet enn å gynge den et par runder for å blande ut gjæren. Jeg bruker for det meste wyeast flytende gjær og lager aldri forkultur/gjærstarter eller tilsetter ekstra gjærnæring. Hvis jeg ikke setter på blow off tube under stormgjæringa er det full eksplosjon.
 
Tilbake
Topp