Nota Start Øl

Hei.
Er helt ny her og helt ny i ØL faget!

Jeg driver og handler inn ting jeg trenger til en dag få brygget mitt første øl.

Prøver å gjøre ting selv på en rimelig måte ( håper jeg da)

Kom gjerne med innspill og råd!
IMG-20121001-00067_zpsa2265c4f.jpg
Div.små saker og 3 stk gjæringskar
IMG-20121002-00074_zpsa0075a1c.jpg
Kjøleboks som planen er å få ordnet kopper rør som en manifold. Siden det ikke var hull til drenering av boksen.
IMG-20121002-00073_zps112ae1d8.jpg
Kjøler (hjemme laget)

Planen er lage *kokekar med 2 stk vannkoker elementer. Dette er noe jeg er litt skeptisk og meget uerfaren elektriker... Så spent om jeg fikser det!
*redigert til kokekar*
mvh Tor :)
 
Håper du mener kokekar, og ikke gjæringskar? Gjæringstemp får du regulere på annet vis.

Og den heverten du har kjøpt har jeg funnet er svært lite samarbeidsvillig, gå heller på ei av nettsidene til bryggebutikkene og kjøp en autohevert.

Nota skrev:
-klipp-
Planen er lage gjæringskar med 2 stk vannkoker elementer. Dette er noe jeg er litt skeptisk og meget uerfaren elektriker... Så spent om jeg fikser det!

mvh Tor :)
 
Ville kjøpt et nytt oekselvekt også, hvertfall kalibrert den nøye. Hadde en sånn fra Europris, målte 5 SG-poeng feil.
Kjøpte en fra bryggselv, den var spot on...
 
Tar disse gode råd til etterretning og leverer tilbake. Så får jeg heller invister i noe som er bedre.
Frister med kjele også...

Er det noen som har laget hull i meskekar(kjøleboks) til bazooka?
 
Får heller fatt i en pakningsmatte så lager jeg er selv.

Her er noen bilder av utstyret jeg lager/utabeider.

IMG-20121003-00077_zps46babbed.jpg
Bilde av manifoil i meskekar. Så droppet bazooka.

IMG-20121003-00075_zps4d21bc36.jpg

IMG-20121003-00076_zpsc99d3e70.jpg

To element fra Clas Ohlson til 99kr pr stykk. Passer med Euro kontakt (Data kabel om ikk euro kontakt er rett navn)
 
En ting man bør huske på når man bruke 2kW elementer er tverrsnittet på kabelen man kobler til. Jeg har sett datakabler med lite tverrsnitt, noe som ikke er helt bra når man drar så mye på de. Jeg har gått for tykke kabler som er merket 3G1, dvs 3 ledere på 1kvadratmillimeter. Det er de tykkeste lederne jeg har funnet på datakabler. De vanlige på CO osv mener jeg er på 3G0,75 mens e-bay kabler er enda tynnere.
 
MortenBo skrev:
En ting man bør huske på når man bruke 2kW elementer er tverrsnittet på kabelen man kobler til. Jeg har sett datakabler med lite tverrsnitt, noe som ikke er helt bra når man drar så mye på de. Jeg har gått for tykke kabler som er merket 3G1, dvs 3 ledere på 1kvadratmillimeter. Det er de tykkeste lederne jeg har funnet på datakabler. De vanlige på CO osv mener jeg er på 3G0,75 mens e-bay kabler er enda tynnere.

Datakabler og 230V  :noway:
[size=6pt](men om du mener sstørmkabel til datamaskin er saken en annen)[/size]
 
Nota skrev:
Får heller fatt i en pakningsmatte så lager jeg er selv.

Her er noen bilder av utstyret jeg lager/utabeider.

IMG-20121003-00077_zps46babbed.jpg
Bilde av manifold i meskekar. Så droppet bazooka.

IMG-20121003-00075_zps4d21bc36.jpg

IMG-20121003-00076_zpsc99d3e70.jpg

To element fra Clas Ohlson til 99kr pr stykk. Passer med Euro kontakt (Data kabel om ikk euro kontakt er rett navn)

Har du link til de varmeelementene? likte at det var ferdigpolet til kabler jeg har nok av.
 
Test koking av vann i dag. Det tok 45min å koke vannet. Tror jeg må få festet et liggeunderlag rundt så den holder på varmen bedre. Det lakk heller ikke vann der varmeelementene er festet.  Fikk prøvd kjøleren også. Mulig 5 meter ble litt kort.
Har tatt bilde av modifiseringen på varmeelement så termostaten ikke slår ut.
 
Ser du har kjøpt hevert på Europris også? Brukte den selv, og var igrunn helt ok fornøyd med den. Kjøpte etter et innfall en autohevert, og ser meg aldri tilbake. En helt annen verden. Så om lommeboka ikke er HELT tom, så vurder å bestille det også når du bestiller det nye hydrometeret. :)

Ellers må jeg si at jeg misunner litt oppsettet. Enkelt, billig, og veldig flott. Som sunnmøring både ser og høres det helt suupert ut!
 
Blir nok en autohevert da jeg ikke ønsker få fanteri fra mine lepper til mitt nybryggede øl!

er fra Molde jeg så ikke langt til Sunmøre da=) hehe
bor i Vestfold nå da.

Kan få lagt ut bilder til mandag om det er av interesse.

Noen som kan komme med et godt nybegynner øl av de allgrain settene på bryggselv.no?
Er litt usikker på hva jeg kan fikse!
 
IMG-20121004-00080_zps216451b6.jpg

Vri skruen med rundt hode til venstre med en tang.
Fjern så den store hvite "tappen" med den lille fjæren  og en liten hvit som faller ut automatisk.
Monter Sammen igjen.
Sandefjord-20121004-00084_zps8ed69fea.jpg

Til venstre på bilde kan man se de fjærnede delene. (Hvit tapp, tynn grå tapp og en fjær)
Så er det bare test koking=)
IMG-20121005-00085_zpscc1b0c37.jpg

Vann til avkjøling
Horten-20121005-00089_zpseffdce32.jpg

Kjøleren er på plass.
Horten-20121005-00088_zps0ae7c25f.jpg

Oppdatert med liggeunderlag rundt kokekaret.
Horten-20121006-00090_zpsba80fd40.jpg
 
Gleder meg til i kveld! Da skal jeg brygge mitt første øl! Valget falt på Christmas Ale Allgrain ølsett fra
Bryggselv.  Må jo brygge noe øl til jul;)
Hadde ikke trodd jeg skulle rekke noe slikt  da jeg begynnte handle inn utstyr!
 
Meskekaret er tappet av!
Horten-20121011-00095_zps1185f9f0.jpg

Koking pågår!
Horten-20121011-00094_zps5e202d94.jpg


Fikk en OG på 1059

Så nå er det bare vente i spenning=)
Mitt første brygg er overstått! Så nå er det bare en vei oppover=)
 
Hvordan fungerte kjøleren? Ble 5 meter litt kort? Skal på biltema snart, så da er det kanskje like greit å få for 10 med en gang.

Endre
 
Tilbake
Topp