Oechslevekt eller hydrometer?

realsørpe

Norbrygg-medlem
Jeg har lurt på en stund, og klarer ikke holde spørsmålet inne lenger: Heter det oechslevekt eller hydrometer, og hvorfor er den eneste informasjonen om oechslevekt på wikipedia om vin? Så vidt jeg har forstått er det 100% konsensus om å bruke oechsleskalaen når man brygger øl, men søk på "oechsle weight" gir _kun_ info om vin. Er det noe jeg går glipp av? Er vi tilsidesatt i verdens alkoholproduserende miljøer? Hva er dette for noe?

(Og ut over refraktometer, er det noen alternative verktøy å bruke?)

På Wikipedia står det nemlig at platoskalaen er brukt i bryggeindustrien, mens oechsle blir brukt til vin.
Begge måles med hydrometer.
Men det er kanskje bare grønne og røde epler?

Oechsle skalen blir brukt til å måle sukkernivået i en væske. Om det er vin, øl eller sukkerlake som skal brukes i dessert har vel egentlig ikke då mye å si. Bare enn får greie på sukker nivået
For eksempel er sukkernivået i sobre veldig viktig å vite. Er det for mye sukker, så vil ikke sorbeen fryse. For lite blir dorbeen stein hard.

Jo går fint, må bare bruke beersmith eller annen software/tabell for omregning/korrigering. Får ikke riktig tall ut direkte når det er alkohol i vørteren.

Problemet jeg har med mitt hydrometer er at det alltid flyter med skalaen bort fra meg, like irriterende som at jeg alltid får røyken fra et bål mot meg. Dessverre er både brygging og bålbrenning blant mine favorittaktiviteter.

Tilbake
Topp