Oksygenering av vørter, billig løsning!!

Ser at regulatoren til Strømmen er 3/16 (4.78 mm).

Stein hos Strømmen er 3/8 (9.53 mm)
Stein på AliExpress/ eBay er 1/4 (6.35 mm)

Slik at det hjelper heller ikke.
 
Regulatoren som bryggselv selger oppgis å ha 7mm.


Bildet er forskjellig på Strømmen sin. Og den ser tynnere ut.
 
Regulatoren som bryggselv selger oppgis å ha 7mm.


Bildet er forskjellig på Strømmen sin. Og den ser tynnere ut.
Den ser stadig tynnere ut enn 7 mm. Jeg har en som ikke funker lenger fra Bryggselv, og den har 4 mm. Mulig de ikke har skifta bilde? Trur forøvrig den jeg har er på 9 mm, men det er vanskelig å få målt siden jeg har en slange på den. (Og gidder ikke ta den av:).)
 
Den ser stadig tynnere ut enn 7 mm. Jeg har en som ikke funker lenger fra Bryggselv, og den har 4 mm. Mulig de ikke har skifta bilde? Trur forøvrig den jeg har er på 9 mm, men det er vanskelig å få målt siden jeg har en slange på den. (Og gidder ikke ta den av:).)
Mulig de har byttet stein også. For her ser det ut det er montert uten noen overganger, slangen virker å være samme størrelse.

 
Mulig de har byttet stein også. For her ser det ut det er montert uten noen overganger, slangen virker å være samme størrelse.

Da er nok den løsninga grei.

Ellers anbefaler jeg en "oxyvand": https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/utstyr-til-gjaering/the-oxywand-05-micron Bryggselv har den, også, til samme pris, og Vestbrygg noe dyrere. Ølbrygging har den 50 kr billigere enn Bryggselv og Brewshop.

Før jeg fikk meg ei sånn stang hadde jeg steinen rett på slangen. Men slangen blir lett ripete, og reperesenterer dermed en infeksjonsfare. Jeg begynte i alle fall å bli engstelig etter hvert. Ei stålstang er ikke særlig utsatt, og den gir deg dessuten en helt annen kontroll.
 
Jula hadde regulator likevel. Var innom den lokale butikken. Siden denne er en reservedel må man først inn på den originale artikkelen som er art.nr 218530. Herfra søker man opp regulatoren R020334. Koster 311,- kr.

Usikker på diameter på nippelen, skal prøve å huske å oppdatere når jeg får den.

Alternativene er å kjøpe via Brewshop (349,-) 4,2mm, Strømmen (322,-) 4,7mm eller via Bryggselv (399,-) med 7mm. Brewshop selger også en regulator med John Guest kobling (399,-).

Dersom jeg har skjønt det riktig kan man sette en John Guest kobling direkte på staven du lenker til Finn. Dersom det er tilfellet kjøper man vel bare en kobling med overgang til riktig slage uavhengig av hvilken størrelse nippelen på regulatoren har?

Steinene har 2 forskjellige micron 2.0 eller 0.5. har det noen betydning hvilken jeg velger?
 
Jula hadde regulator likevel. Var innom den lokale butikken. Siden denne er en reservedel må man først inn på den originale artikkelen som er art.nr 218530. Herfra søker man opp regulatoren R020334. Koster 311,- kr.

Usikker på diameter på nippelen, skal prøve å huske å oppdatere når jeg får den.

Alternativene er å kjøpe via Brewshop (349,-) 4,2mm, Strømmen (322,-) 4,7mm eller via Bryggselv (399,-) med 7mm. Brewshop selger også en regulator med John Guest kobling (399,-).

Dersom jeg har skjønt det riktig kan man sette en John Guest kobling direkte på staven du lenker til Finn. Dersom det er tilfellet kjøper man vel bare en kobling med overgang til riktig slage uavhengig av hvilken størrelse nippelen på regulatoren har?

Steinene har 2 forskjellige micron 2.0 eller 0.5. har det noen betydning hvilken jeg velger?
Du må ha 0,5. 2.0 bruker du hvis du oksygenerer med luft. Den gir større bobler, og du får ikke utnytta oksygenet skikkelig hvis du bruker den til reint oksygen. Når du bruker den og ei akvariepumpe, må du holde på ei god stund, en halvtime, trur jeg. (Og du kommer uansett ikke over 8 ppm.)

Det er riktig det du sier om JG-kobling. Men det er uansett enklere hvis du har en regulator med 1/4" (7mm) nippel, og bare kan bruke en vanlig silikonslange og slangeklemmer, uten overganger.
 
Tilbake
Topp