Oksygenering av vørter

Tror jeg har funnet ett design for oksygenering som jeg vurderer å stjele......virker enkelt men genialt:

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=6thCFEWWSrw
 
Espen Unnvik skrev:
Hei !

Er det noen som har artikkelnummer: 7186BB (Reservestein til luftepumpe) fra Petit ?

I så tilfelle er det noen som vet hvor høyt trykk en kompressoren må gi for at dette skal fungere ?

Årsaken til at jeg spør er at jeg driver å leker litt med tanken på å anskaffe en portabel oksygen konsentrator....utfordringen er at disse
ofte har ett ganske lavt utgangstrykk.

Jeg har lest igjennom tråden her og nå lurer jeg om oksygen konsentrator er veien å gå, da det ser ut som det volder litt problem med oksygenflaske.
Har du prøvd generatoren nok, til at du vil anbefale løsningen og er det et must å ha måle innstrument?
 
Per N skrev:
Espen Unnvik skrev:
Hei !

Er det noen som har artikkelnummer: 7186BB (Reservestein til luftepumpe) fra Petit ?

I så tilfelle er det noen som vet hvor høyt trykk en kompressoren må gi for at dette skal fungere ?

Årsaken til at jeg spør er at jeg driver å leker litt med tanken på å anskaffe en portabel oksygen konsentrator....utfordringen er at disse
ofte har ett ganske lavt utgangstrykk.

Jeg har lest igjennom tråden her og nå lurer jeg om oksygen konsentrator er veien å gå, da det ser ut som det volder litt problem med oksygenflaske.
Har du prøvd generatoren nok, til at du vil anbefale løsningen og er det et must å ha måle innstrument?

Kan absolutt anbefale konsentratoren, den fungerer helt utmerket.

Om du må ha DO meter.....hmmmm....tja....er helt klart en fordel, da har man kontroll på at man er der man ønsker,
men personlig tror jeg ikke det er ett veldig stort problem om du overskyter målet noe.
En god del av det oksygenet du overskyter vil ikke forbli oppløst i vørteren.

Bekymringen min om at trykket fra konsentratoren var noe lavt var uberettiget, benytter nå en 0,5micron "stein" fra Morebeer helt
problemfritt.

Flaske er nok mulig en rimeligere løsning, så valget blir selvsakt opp til hver enkelt.
 
Espen Unnvik skrev:
Tror jeg har funnet ett design for oksygenering som jeg vurderer å stjele......virker enkelt men genialt:

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=6thCFEWWSrw

Har nå testet ut denne løsningen.
Konstruerte prototypen med en 1.5 l brusflaske.

Fungerte bra når alt var justert inn, men ble litt mer omstendelig enn først antatt.
Ønsker ikke å ha omstendelige løsninger da de ofte er kilde til problemer.
Ettersom designet som Gahr har i sitt oppsett fungerer kommer jeg heller til å gå for den løsningen....deler er bestilt.
 
Hei!
Takker så mye for svar, da bestiller jeg en generator, fant ikke akkurat den du har bilde av. Kan jeg spørre hva du gav for den, så jeg ikke havner helt pår feil på type.
Brusesteinen, er det den som er avbildet med rør?
Det er ikke sikkert at flaske blir så mye billigere for mitt vedkomme. Den kan jo ikke sendes full i posten og da må jeg kjøre 18-20 mil, for å få ordnet det ++++.
Så løsningen din, passer for meg.
 
Per N skrev:
Hei!
Takker så mye for svar, da bestiller jeg en generator, fant ikke akkurat den du har bilde av. Kan jeg spørre hva du gav for den, så jeg ikke havner helt pår feil på type.
Brusesteinen, er det den som er avbildet med rør?
Det er ikke sikkert at flaske blir så mye billigere for mitt vedkomme. Den kan jo ikke sendes full i posten og da må jeg kjøre 18-20 mil, for å få ordnet det ++++.
Så løsningen din, passer for meg.

Her er den jeg bestilte:

http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190601186772&ssPageName=ADME:L:OU:US:1123
Jeg betalte 103£, ser den koste 160£ på den nye linken jeg fant....
 
Finnes det en enkel og grei regel for å beregne mengde av rein oksygen i vørteren?
Liter pr minutt x liter vørter? eller noe sånnt?
 
Espen Unnvik skrev:
Espen Unnvik skrev:
Tror jeg har funnet ett design for oksygenering som jeg vurderer å stjele......virker enkelt men genialt:

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=6thCFEWWSrw

Har nå testet ut denne løsningen.
Konstruerte prototypen med en 1.5 l brusflaske.

Fungerte bra når alt var justert inn, men ble litt mer omstendelig enn først antatt.
Ønsker ikke å ha omstendelige løsninger da de ofte er kilde til problemer.
Ettersom designet som Gahr har i sitt oppsett fungerer kommer jeg heller til å gå for den løsningen....deler er bestilt.


Har lett litt her, men hvor finnes løsningen til Gahr og er det lov å stjele den?  ::)
 
Per N skrev:
Espen Unnvik skrev:
Espen Unnvik skrev:
Tror jeg har funnet ett design for oksygenering som jeg vurderer å stjele......virker enkelt men genialt:

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=6thCFEWWSrw

Har nå testet ut denne løsningen.
Konstruerte prototypen med en 1.5 l brusflaske.

Fungerte bra når alt var justert inn, men ble litt mer omstendelig enn først antatt.
Ønsker ikke å ha omstendelige løsninger da de ofte er kilde til problemer.
Ettersom designet som Gahr har i sitt oppsett fungerer kommer jeg heller til å gå for den løsningen....deler er bestilt.


Har lett litt her, men hvor finnes løsningen til Gahr og er det lov å stjele den? ::)

Så lenge du ikke faktisk bryter deg inn i leiligheten min og stjeler den, er det selvsagt fritt fram! Du ser den her: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=7705.msg87520.msg#87520
 
Nå har jeg bestilt delene for oksygenering.
Prøvde min nyanskaffede oksygenconsentrator på 3 brygg, med og bare røre rundt med en luftestein på ei stang, i 1min og med en tilførsel på 1kg trykk og 90 % ren oksygen.
Det så ut ti å bli et utmerket resultat, mye bedre utgjæring enn det jeg har hatt til nå. Så neste brygging, blir generatoren koblet til det jeg har stjålet fra Gahr.  ;D
 
Kjekt å høre, håper din begeistring vedvarer.
Jeg er også veldig fornøyd med min, har heller ikke fått testet den ut med inline varianten min enda, men håper det ikke blir
så lenge til....planlegger en "Belgisk Abbey triple" en av de kommende ukene.
 
Espen Unnvik skrev:
Kjekt å høre, håper din begeistring vedvarer.
Jeg er også veldig fornøyd med min, har heller ikke fått testet den ut med inline varianten min enda, men håper det ikke blir
så lenge til....planlegger en "Belgisk Abbey triple" en av de kommende ukene.

Consentratoren ser ut til å virke etter hensikten og dykker firmaet jeg skulle fylle eventuell flaske er borte, så, ja dette er en løsning jeg har tro på.
Jeg kjøpte ikke oksygenmåler, men rørte rundt med luftesteinen i ett minutt og ti sekunder, og håper det er sånn passe?
 
Vurderer å lage meg en slik O2 oksygenering.
Fant denne på jula - er det denne regulatoren  dere snakker om at måtte spesialbestilles?
210029-jpg.jpg

http://www.jula.no/tilkoblingsventil-til-gassflasker-210029
 
Den er til gassflasker som brukes til bla. sveising. Den kan ikke brukes på O2 flaskene.

Den som passer til O2 flaskene heter: MIGNON oxygen reducer M12X1 RH-IT 220500 og har bestillingsnummer R020334.
Bare send de en mail så sender de den til ditt nærmeste jula varehus.
 
Tilbake
Topp