Oksygenering av vørter

EspenL skrev:
Gleder oss :) Ikke mange som har utstyret til å måle O₂ kons :)

Eg har sikla på eit o2-meter lenge, men det er prisen ..... Er det noen her i Olso som kan tenke seg å vere med på eit samarbeid. Eller er det noen som har, og vil ta inn igjen kostnader ved utlån ?
 
Brukte det foregående fredag, har bare glemt å oppdatere dere.

Brygget en APA.

Oksygenering fungerte MEGET TILFREDSTILLENDE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Oksygenerte med 1l/min i 5min, var da oppe i 12ppm O₂, tok ikke flere målinger etter dette,
men gjør regning med at konsentrasjonen sank litt minuttene etter oksygenering.

EDIT: Oksygenerte 50 liter....
 
Vurderer nå ett inline system, virker litt greiere enn en oksygeneringstein som man vifter litt nede i vørteren.
 
Espen Unnvik skrev:
Brukte det foregående fredag, har bare glemt å oppdatere dere.

Brygget en APA.

Oksygenering fungerte MEGET TILFREDSTILLENDE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Oksygenerte med 1l/min i 5min, var da oppe i 12ppm O₂, tok ikke flere målinger etter dette,
men gjør regning med at konsentrasjonen sank litt minuttene etter oksygenering.

EDIT: Oksygenerte 50 liter....

Med oppegående gjær faller O2 nivået rimelig raskt, så pass på å måle med en gang.
Se vedlagte logg
 

Vedlegg

  • Westindia.pdf
    24,1 KB · Sett: 169
magnumhansen skrev:
Med oppegående gjær faller O₂ nivået rimelig raskt, så pass på å måle med en gang.
Se vedlagte logg

Har du utført målinger uten gjærtilstning ?

Mine målinger i vann tyder på at O2 konsentrasjonen synker en del etter oksygenering uavhengig av gjær eller ikke.
Fenomenet ser man også i ett vannglass hvor man tapper vann fra kranen, en time etter ser man at oksygen (luft) har dannet store bobler langs kantene i glasset.
Målinger jeg har utført tyder da på at O2 konsentrasjonen da har falt til rundt 6-7 ppm.
(Ja, jeg vet at temperatur har en del å si....)
 
Oppløst oxygen i vann vil etter hvert gå til metning . Se vedlagte tabell.
Men det kan ta dager. Jeg tester en gang i blant oxygenfølerene mot vann som
har stått i ro i flere dager.
Det er ingen tvil om at i vørteren er det gjæren som gumler oxygen med en
gang den får mulighet
 

Vedlegg

  • Oxygen solubity table.pdf
    11,6 KB · Sett: 89
Jeg tror Espen mente det motsatte: At med en vørter som er (over?)mettet med oksygen, så vil konsentrasjonen synke naturlig selv om man ikke tilsetter gjær. Dermed må fallet fra naturlig diffusjon trekkes fra for å finne ut hvor mye gjæren faktisk forbruker av oksygen.
 
Den vil nok synke uten gjærtilsetning men hvis du ser på loggen se du at gjæren spiser
minst like fort når metningsgrensen i vørteren er passert. Det vil etter det jeg forstår
bety at svært lite forsvinner ut .

Jeg bruker loggen for å sammenlikne vitaliteten til gjæren
fra føring til føring og har aldri brydd meg om hvor fort den
synker uten gjærtilsetning.
 
Min mistanke er at oksygenet vi tilsetter, på en relativt brutal måte, ikke er oppløst i vørteren/vann på en stabil måte
og at det felles mye oksygen ut av vørteren før vørteren reelt har klart å ta dette opp.

Jeg viste til eksempelet med vannglasset, her faller 02 konsentrasjonen langt under metningspunktet i
løpet av en time, vannet vil nok gjerne ta opp igjen oksygen via overflaten, men dette er en svært treg prosess.

Kanskje er jeg helt på villspor her, dette ligger jo utenfor mitt fagområde.
 
Da har jeg bestilt en 0,5micron deffusion stone.
Små bobler gir større kontaktflate med vørteren altså bedre oksygenering.

Er ikke sikker på Brewferm "bruseren" min, så går for en hvor antall micron er definert.

Nå skal det designes inline system......
 
Bjarte H skrev:
Det kommer til å bety mye tror jeg.

Det er det jeg også tror....
Men jeg må sikkert komme opp med ett bra design på inline systemet slik at det ikke bare kommer skum i gjæringskaret.
 
Espen Unnvik skrev:
Bjarte H skrev:
Det kommer til å bety mye tror jeg.

Det er det jeg også tror....
Men jeg må sikkert komme opp med ett bra design på inline systemet slik at det ikke bare kommer skum i gjæringskaret.

Men vil det ikkje først og fremst redusere tida det tar for å oppnå gitt mengde oppløyst O2? Det vil vel ikkje hjelpe vørteren å holde på O2en lenger?
 
protto skrev:
Men vil det ikkje først og fremst redusere tida det tar for å oppnå gitt mengde oppløyst O₂? Det vil vel ikkje hjelpe vørteren å holde på O2en lenger?

Jeg tror at oksygenet lettere blir tatt opp.....

Har nå lest en del om temaet, men ikke i hjemmebrygger sammenheng.
Det er gjordt en del forskningsarbeid i forbindelse med damanlegg og fiskehold som ser ut til å være pålitelig.
"Store bobler" (større enn 2mm i diameter) blir brukt til å presse bunnvann opp, men oksygenering er dårlig.
"Små bobler" (micro og nano) bobler er mer effektiv for oksygenering.....

For laboratorieforsøk brukes stort sett nano bobler......har jeg fått inntrykk av.....
Er fremdeles ikke mitt fagfelt, men tror jeg er inne på noe....
 
Hadde en liten samtale med Gasservice i dag, anngående oksygen.
De hadde to løsninger: en industri løsning type 4-5000 Kr på 5 Liter.  :help:
Og en langt billigere løsning med en 1 Liters engangsflaske til 280 Kr, jeg spurte ikke , men går ut fra at en engangsflaske i tillegg til å være 1/5 av størrelsen også har et mye lavere trykk.
Min største bekymring er at en slik flaske går veldig fort tom og således blir forholdsvismessig veldig dyr.

Er det noen som har erfaring med slike flasker?
 
Jeg har gode erfaringer med engangsflasken fra Gasservice. Bruker den sammen med MoreBeer sin brusestein ferdig montert på et langt rustfritt rør, http://morebeer.com/view_product/18255/103750/Diffusion_Stone_-_5_Micron_26"_long Kjøpte også en passende regulator hos Gasservice som de skrudde rett på flasken. Denne regulatoren er en mindre type enn de som brukes på de vanlige større refyllbare flaskene. Eneste jeg kunne tenkt meg i tillegg er et flowmeter (billig på eBay) og selvfølgelig et ønske om et DO-meter (dissolved oxygen, dyrt på eBay).

Dette er en billig løsning, du trenger ikke bekymre deg for at flasken går fort tom.
Alle oksygenflasker har et trykk på ca 200 bar, uansett liten eller stor flaske, dette fordi da er oksygenet stort sett flytende med en liten gassmengde på toppen. 1 liter flytende oksygen varer lenge, 1 liter flytende oksygen gir ca 840 liter med gass.
Eksempel: Hvis du bruker 1 l/min i 2 minutter per 20 liter vørter så har du nok til over 400 batcher......

Jeg betalte for 2.5 år siden 264 + moms = 330 kr for engangsflasken, og 532 + moms = 665 kr for tilhørende regulator med manometer.


En annen interessant løsning kan være en oksygen generator som produserer oksygen. Da slipper man å bekymre seg for risikoer med oppbevaring av oksygenflaske i hjemmet. Den koster riktig nok noe mer, men er som sagt en tryggere løsning. Espen Unnvik (her i Bergen) har en slik, du kan lese mer på tråden hans om dette:   
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8341.0/all.html
 
oeng skrev:
Alle oksygenflasker har et trykk på ca 200 bar, uansett liten eller stor flaske, dette fordi da er oksygenet stort sett flytende med en liten gassmengde på toppen.

Er du skråsikker på dette? Jeg mener ganske bestemt at Oksygen er i gassform ved 200 bar, og det kun er i industrien at man bruker dypkjølt, flytende oksygen. Det er heller ikke alle oksygenflasker som har et trykk på 200 bar. For eksempel denne engangsflasken er på 110 bar. Regnestykket for antall liter gass blir da flaskevolum*antall bar. 1l oksygen under 110 bars trykk vil altså være 110 liter oksygen i atmosfærisk trykk, og med 2l oksygen/brygg ender man opp på 55 brygg før flasken er tom, minus litt som går til spille når man vasker utstyret osv.
 
Tilbake
Topp