Oksygenering av vørter

Gahr skrev:
Bjarte H skrev:
Spennende. Membranseparasjon av luft har blitt brukt ganske lenge til å produsere oksygenanriket luft til dykking, så jeg har troen på at det kan fungere! Det er litt vanskelig å dosere riktig med 100% O₂, så å bruke feks. 40% og lenge tid gjør det enklere å treffe riktig metning tror jeg :)

Well, med et flowmeter er det ikke så vanskelig, egentlig, men om man treffer riktig, er man ikke sikker på før man har målt, uansett...

Jeg bør nok ha et flowmeter ja. Oksygenmeter (iallefall de to typene jeg har vært borti) skal ha minimum væskefart på 0.3m/sek forbi proben for å gi riktig måling. Det er ikke så lett å få til. Det beste er vel uansett å bygge seg opp et empirisk grunnlag og tilsette deretter.
 
Ang. væskefarten: Om du rører godt med proben under måling, er det ikke noe problem.
 
Flow og trykk ser ut til å være tilstrekkelig.
Da må jeg bare få verifisert O2 innholdet....det får jeg ikke gjordt i dag.
 
Det var raskt levert. Om du finn ut at dette var ein suksess trur eg det blir ein slik på meg og.
Virkar den på fyllesjuke og?
 
protto skrev:
Det var raskt levert. Om du finn ut at dette var ein suksess trur eg det blir ein slik på meg og.
Virkar den på fyllesjuke og?

Veldig raskt, ble levert med DHL på jobben i dag.

De påstår at det skal hjelpe mot fyllesyke, men jeg har ikke planer om å teste ut det.....hvertfall ikke i dag....
 
Da var DO meter (dissolved oxygen) bestilt.

http://www.ebay.com/itm/Portable-Professional-Digital-Large-LCD-Dissolved-Oxygen-DO-Meter-Kit-Monitor-/330667718025?pt=AU_B_I_Electrical_Test_Equipment&hash=item4cfd54f589
 
Selv de minste i heimen var nysgjerrig og lurte på hvilke spesifikasjoner det nye apparatet har.

Var stort sett bare mammaen som klarte å holde masken......jeg vet hun var litt nysgjerrig hun også....spesielt på prisen.....og hva vi skulle bruke den til....
 

Vedlegg

  • IMG_2279.JPG
    IMG_2279.JPG
    904,2 KB · Sett: 667
Ett par bilder av en småskalatest.
Bildene er tatt ved ca 3L i minuttet og 40% O2.....tror dette kan fungere, men venter på DO meter for å kunne verifisere.
 

Vedlegg

  • IMG_2280_1.jpg
    984,5 KB · Sett: 646
  • IMG_2282.JPG
    IMG_2282.JPG
    1 MB · Sett: 633
Ser lovande ut. Set ut som du har på ein brusestein, kva type? (micron)
Får du høgare O2 nivå når du reduserar flowen? Tenker at lufta då går saktare gjennom membranfilteret så konsentrasjonen blir høgare, tenker eg rett?
 
Brewferm brusestein (Usikker hvor mange micron den er på.)

Ja, ved å redusere flow får man høyere konsentrasjon av O2.
Ved ca 1 liter i minutter har man, etter spesifikasjonen, 90% O2.
 
Da har jeg utført noen småskalatester.

Begynte med ca 2L kaldt vann rett fra kranen.

Når jeg målte DO lå verdien på ca 8ppm....dette sank sakte ned mot 6ppm.
Etter ett oppkok og nedkjøling lå verdien på ca 2ppm.

Oksygenering iverksettes: ca 1L/min, 90% O2.

Etter ca 1 minutt oksygenering lå verdien på ca 12ppm.
15 minutter etter endt oksygenering var verdien ca 9ppm.
Ser ut for at O2 konsentrasjonen sakte avtar, men prosessen går stadig saktere.

Uansett blir konklusjonen:

DET FUNKER !!!!!!!!!
 
Dette var veldig spennende lesning. Jeg lurer imidlertid på en ting: Ved bruk av membran får du høyere O2 konsentrasjon men lavere flow. I forhold til free flow uten membran, så er O2-mengden sannsynligvis mindre, men konsentrasjonen fortsatt høyere. For meg er det ikke selvsagt at sistnevnte skal gi høyere konsentrajon av O2 i løsningen.

Har du forsøkt å kjøre oksygenering av to like vannmengder, en med og en uten membranfilter?

1. X minutter brusing i Y liter vann med brusestein uten membranfilter (ingen ventil for å bremse flow)
2. X minutter brusing i Y liter vann med brusestein OG membranfilter (evt ventil for å justere flow for høy O2 konsentrasjon)
 
EspenL skrev:
Dette var veldig spennende lesning. Jeg lurer imidlertid på en ting: Ved bruk av membran får du høyere O₂ konsentrasjon men lavere flow. I forhold til free flow uten membran, så er O₂-mengden sannsynligvis mindre, men konsentrasjonen fortsatt høyere. For meg er det ikke selvsagt at sistnevnte skal gi høyere konsentrajon av O₂ i løsningen.

Har du forsøkt å kjøre oksygenering av to like vannmengder, en med og en uten membranfilter?

1. X minutter brusing i Y liter vann med brusestein uten membranfilter (ingen ventil for å bremse flow)
2. X minutter brusing i Y liter vann med brusestein OG membranfilter (evt ventil for å justere flow for høy O₂ konsentrasjon)

Din mistanke er at en akvariumpumpe med brusestein er like god som ren O2, i så tilfelle ville jo hele påenget med å tilsette ren, eller "renere", O2 være bortkastet.
Påenget med å benytte ren O2, eller luft med høyere O2 konsentrasjon enn "standard" luft, er at "standard" luft tilsatt med akvariumpumpe ikke klarer å mette vann med nok O2, hvertfall innen en rimelig tid.
For gjæring regner man ca 10ppm O2 som ideelt, dette kan vanskelig oppnåes med akvariumpumpe.
Jeg kan selvsakt utføre en test uten membranfilter, men tror ikke det vil gi noen nytte.
 
Ja, jeg oppdaget det etter at jeg kommenterte her :)  Visste ikke at den teoretiske øvre grensen for oppløst oksygen var høyere ved bruk av ren O₂, men når jeg tenker meg om så er det jo fornuftig.

Spørsmålet er likevel om hvor lang tid det tar å nå en gitt konsentrasjon med/uten membran. Dersom man ikke skal over 8,05 ppm så var tanken min at det kunne gå like fort med luft når man bruker pumpe. Dette fordi membranen vil bremse luftstrømmen, slik at antallet O₂ molekyler pr sekund blir lavere selv om konsentrasjonen er høyere. Men denne tanken er virkelig bare for de spesielt interesserte i kjemi/fysikk  :)


Edit: Og skal man over (eller nær) 8,05 ppm O2 i vørteren så er det ikke spørsmål om at membran er bedre.
 
Men nå brygger vi ikke vann heller. Så grensene for oksygenmetning i vann må justeres en god del til vørter med SG 1.050->. Du skal riste mye for å få 8ppm O2 i vørteren til en Imperial Stout..
 
Og brygger man 50L som man har på ett 60L gjæringskar så er selv tanken på risting ikke til å holde ut.....
 
Bjarte H skrev:
Men nå brygger vi ikke vann heller. Så grensene for oksygenmetning i vann må justeres en god del til vørter med SG 1.050->. Du skal riste mye for å få 8ppm O₂ i vørteren til en Imperial Stout..

Du har selvsakt rett i at test med vann ikke gir ett riktig bilde, så her blir det fulgt opp med måleresultater ved neste brygging.
 
Tilbake
Topp