Oksygenering med 100% oksygen

Jeg har tilgang til ren oksygen, altså med et oksygeninnhold på 100%, og i dag oksygenerte jeg vørteren for første gang uten noe som helst risting. Etter å ha lest litt rundt om på forumet her, kom jeg fram til at 1 liter/min i 1 min for ca 25 liter vørter, var riktig. Det dukker imidlertid opp noen spørsmål:

1) Jeg bruker oksygen til daglig i jobben. Dette doseres da i liter/min. Ser imidlertid at mange, også her på forumet, angir oksygenmengde i vørter i PPM. Det er en benevnelse jeg ikke er kjent med. Kan noen oppklare og hjelpe meg meg å forstå bruken av PPM som betegnelse, samt forholdet mellom liter/min og PPM? Hvordan vet jeg feks hvor mange PPM O2 vørteren får tilsatt?

2) Hva er den beste praktiske fremgangsmåten for å oksygenere med luftestein? Jeg slapp bare slangen med luftesteinen nedi vørteren, la lokket så godt på som jeg kunne, og kjørte på. Ristet ikke verken før eller etter. Vil oksygenet stige ut av vørteren og forsvinne når jeg ikke har lokket på under prosedyren? Skal man riste før/etter/under?

3) Gjentar jeg prosedyren flere ganger i løpet av gjæringen? Og var det riktig med 1 liter/min i 1 min for 25 liter vørter?

4) Hvordan påvirker temperatur, OG og evt andre faktorer opptaket av O2 i vørteren?

Dersom noen kan svare på ett eller flere spørsmål, er det supert. Nå skal jeg gå å sjekke om det bobler i gjærlåsen...
 
Jeg stoler på de som har kommet frem til 1 l/m i ett minutt. Det krever mye måling for å verifisere dette, noe jeg ikke har tid eller råd til.
PPM er parts pr million av ogsygen i vørteren (alså en totalmengde etter endt oksygenering). Risting uten ren oxygen gir maks 8 ppm, mens oksygenering som beskrevet gir ca 12 ppm og bedre muligheter for at gjær formerer seg i starten. En gjentar normalt ikke oxygenering da det kan gi fare for oksidering (papp smak). Det debatteres om sterkere øltyper med OG over 1065 kan oksygeneres igjen etter et par timer for å sikre nok gjær for full utgjæring, men for vanlig øl er dette ikke anbefalt.

Prosessen gjøres rett etter kjøling, så jeg regner med at prosedyren forutsetter normal pitchetemperatur.
 
Takk. Hva med selve fremgangsmåten da? Gjør dere dette med lokket på snei, lokket av, eller hva? Er det fare for at oksygenet bobler opp og forlater vørteren og gjæringskaret?
 
Slipper steinen til bunnen og beveger den litt rundt på bunn. Med lokket halveis på, men det kun for å minske risikoen for å få noe bugs oppi.
 
Jepp, ok. Var omtrent det jeg gjorde. Boblet godt i dag morges, så da er det på god vel. Alltid betryggende å vite at andre gjør dette omtrent på samme måte...:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Aha. Takk for tipset. Skjønner at det ikke er et kjapt og enkelt svar på dette. Ser at det gjærer godt i dunken nå, så noe funket i hvert fall.
 
Gjæringen er på 36 timer nå. Dette er en APA med pre-boil SG på 1.051. Gjærer på 22 grader. Satte på den største gjærlåsen jeg hadde, men den ble tømt for vann omtrent annen hver time. Mekket en blow off tube etter tips fra noen her på forumet. Lagde den for noen uker siden og hadde ikke trodd jeg ville få bruk for den, men jaggu...

 
Sist redigert:
Til dere som har brukt ren O2 en stund.
Har ikke måler for hvor mye som kommer inn i vørteren og det billige flowmeteret jeg har stoler jeg ikke på.
Får ikke det høye skummet andre skriver om, maks et par cm her. Har brukt fra to til fire minutt pr bøtte.
Bruker alltid en dråpe skumdemper eller to i koken og lurer på om andre har sett at dette fører til så lite skumdannelse?
 
Har aldri brydd meg om å se på skum, ei heller har jeg utstyr for å måle. Det eneste jeg veit er at jeg opplever mye større aktivitet og bedre utgjæring etter jeg begynte med O2. Bruker foam control også.
 
Jeg er veldig ny når det kommer til oksygenering med ren O2, men stemmer i her. Bruker også foam control, har aldri sett etter skum, men opplever bedre utgjæring.
 
Kan vel nå rundt 40 ppm. Ja, det kan bli for mye, men ulike gjærtyper reagerer ulikt, så det kommer an på.
 
Tilbake
Topp