Oksygentank m/refill mulighet?

Hvor kan mann få tak i oksygentank med mulighet for påfyll? har ikke lett veldig hardt, men småtankene
på 935g virker litt bortkastet dersom en kan få tak i en tank på 2kg - 5kg som mann får fyllt ett sted for noen lapper? varer lengre og, mindre mulighet for å gå tom under lufting av vørter. :)
 
Beklager, dette er ikke et svar på spm ditt. Men 5 kg O2 i hjemmet høres fryktelig skummelt ut, det er nok til å komme halveis til månen med. Begynner det å brenne så blir det litt av et flammehav.
 
De småflaskene er jo kjempefine. 930ml ved 110 bar er nok til mange, mange, mange, mange batcher. Er du bekymret for å gå tom, kan du vel alltids kjøpe en ekstra flaske når du føler det nærmer seg slutten :)
 
Min første flaske er ennå ikke tom, har nå sluttet å telle antall 20-25 litere den har oksygenert. Men tallet er i hvert fall 25-30+. Kjøpte en til for en god stund siden, i tilfelle den var nær ved å gå tom. Men still going strong i helgen som var. Drøye saker :)
 
Min første flaske er ennå ikke tom, har nå sluttet å telle antall 20-25 litere den har oksygenert. Men tallet er i hvert fall 25-30+. Kjøpte en til for en god stund siden, i tilfelle den var nær ved å gå tom. Men still going strong i helgen som var. Drøye saker :)

Hvor mye/lenge oksygenerer du da?
 
60 sek på 1 liter/min

Edit: Fant et innlegg fra Jens Kristian i en annen tråd angående mengden:

Flasken fra Jula er på 930 ml og 110 bar. Det betyr at den inneholder ca 134 g med oksygen. Anbefalt oksygentilsetting til 25 l vørter er ca 1 l/min i 1,5 min. Det betyr ca 2 g med oksygen. Det betyr at en flaske bør holde til ca 67 brygg a 25 l.

Tilleggsinfo:
The proper amount of oxygen dissolved in wort is 8-10 ppm.

Shaking typically yields around 4 ppm. It's possible to achieve as much as 8 ppm with plenty of headspace and LOTS of vigorous shaking. As an example, 5 minutes of shaking a 1.077 wort may only achieve 2.7 ppm. Siphon sprayers will be in the same range.

Air with an Oxygen Stone can also only reach 8 ppm, regardless of the amount of time the stone is in the wort.

Oxygen with an Oxygen Stone Using a .5-micron stone and a flow rate of 1 L O2 / min, you need around 60 seconds to get 9 ppm, as shown:

30 seconds pure O2 5.12 ppm
60 seconds pure O2 9.20 ppm
120 seconds pure O2 14.08 ppm

Står også litt hos Wyeast: http://www.wyeastlab.com/hb_oxygenation.cfm
 
Sist redigert:
Beklager, dette er ikke et svar på spm ditt. Men 5 kg O2 i hjemmet høres fryktelig skummelt ut, det er nok til å komme halveis til månen med. Begynner det å brenne så blir det litt av et flammehav.
Det er ikke så uvanlig å ha så stor mengde O2 liggende hjemme. Jeg har selv 1 x 5ltr 200bar flaske med ren O2 og 1 x 7ltr 200bar med 50% O2 i kjelleren.

Helt klart er det litt skummelt men....

Med det sagt...om det var bare til ølbrygging, ville jeg helt klart ikke har så mye ren O2 i huset.

Mitt svar til OP.... Kjøp en liten dykkeflask som er O2 vasket og bruke det. Men selvfølgelig da kommer spørsmålet om hvordan å få det fylt.
 
Hvis det er så veldig farlig å oppbevare oksygen i godkjente flasker ville det være mange helsearbeiderere, kolspasienter og sveisere blandt satelittene der ute.
 
Du får fylt o2 på en del dykkesentre, hvis de stoler på at utstyret ditt er reint.

Det skumle med o2 er først og fremst at det får hydrokarboner (typisk oljerester fra kompressor) til å selvantenne under høyt trykk.
 
Hvor kan mann få tak i oksygentank med mulighet for påfyll? har ikke lett veldig hardt, men småtankene
på 935g virker litt bortkastet dersom en kan få tak i en tank på 2kg - 5kg som mann får fyllt ett sted for noen lapper? varer lengre og, mindre mulighet for å gå tom under lufting av vørter. :)
Du får kjøpeflasker fra AGA, Air Liquide og andre som leier ut gassflasker. Sikkerheten må du selv kalkulere. For min del, som holder på med gamle biler, så har ikke jeg problem med oppevaring av gass hjemme. Bare behandle det med respekt.
http://www.rcpro.no/main.aspx?page=article&artno=AGA-O5-NYKJØP

TSH
 
alle moralprekende mennesker, alle ved mangel sunn fornuft ville av simpelmindedness fortsatt med å riste bøtter.. eller ikke. who knows.

Men takker for påminnelsen om dette igjentatte ganger i flere tråder i forumet.

jeg er verkstedsutdannet, også vært gjennom kjemi og prosessfag og har håndtert på det største 60-100kg flasker med oksygen / acetylen, bare for å nevne noe som er hakket mer enn hva vi prater om.. 2-5kg, og disse flaskene fikk relativt røff behandling mtp transportere de rundt lokaler ved å snurre de på kant. tåler mer, vil påstå at dess større en tank er dess tryggere er det.

faktisk pga størrelsen vil den som håndterer dem ofte være mer forsiktig med mindre personen er en idiot.

jeg tenkte det i lengden ville vært billigere, enkelt og greit. og jeg ønsker meg regulator som viser hovedtrykket 10-150bar før en reduksjonsregulator / ventil på 0,1-10bar. enklere å følge med flaska si :)

minner nok engang på de som vil bekymre seg om å ha disse stoffene i hus, det er lurt dere sier ifra og påminner, men minn de som trenger det på det, spørsmålet mitt angikk ikke håndtering.

og jeg bruker nok min lille flaske til den blir tom, holder den så lenge er det jo ikke akkurat en bekymring :)
 
Tilbake
Topp