Øl til pinnekjøtt?

Bitterhet tar fett, men kan kræsje med salt. Kullsyre og alkohol er også med på å ta fett. Så jeg ville også gått for en frisk juleølvariant, evt en kraftig brown/dark ale.

edit, skreiv salt en gang for mye! k&a er også med på å ta FETT
 
Kålrabistappa har mye sødme, og det er med å demme opp en del av saltet til pinnekjøttet.
 
inedit.jpg

Denne er verdt å prøve til måltidet. Min gane var i hvertfall fornyød
 
Jeg drakk Slogen Brown Ale til julemiddagen i går. Godt, men langt fra perfekt. I dag blir det å teste ut Ægir IPA.

Øystein

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
Vekker denne litt tillårskommene tråden. Er det slik at røkt pinnekjøtt gjør at øl med litt røkmalt passer bedre?
 
Jeg synes røykøl passer utmerket til pinnekjøtt, men greit at det ikke er en for søt variant. Røyksmaken som er tilstede begge steder blir på en måte integrert og mindre framtredende i både mat og drikke.
Kanskje dumt å poste dette her, men champagne er kanskje det aller beste jeg vet til pinnekjøtt. Det blir en annen tilnærming, men kontrasten dette gir er kjempespennende
 
Delte meninger altstå. Ser det egentlig gjennom hele tråden. Bitre øl som IPA, mindre bitter varianter som pale ale/ESB. Noen nevner Hesjeøl fra Haandbryggeriet. Dvs. en Saison med bittelitt røkmalt og brett (?). Siden noen drikker Champagne (noe jeg ikke gjør) lurer jeg på Gueuze ikke burde virke, synes de ligner en del på hverandre. En Saison der vi jekker opp bitterheten burde kansje og virke? Godt man har litt tid til jul og teste/brygge (lather, rinse, repeat).
 
Ikke missforstå, jeg kunne godt tenke meg å matche pinnekjøtt med et røkøl jeg,
men røken vil utligne hverandre litt samtidig som det vi utfylle hverandre
Hadde vært spennende å prøve et kraftig røkøl til urøkt pinnekjøtt :D
 
Ikke missforstå, jeg kunne godt tenke meg å matche pinnekjøtt med et røkøl jeg,
men røken vil utligne hverandre litt samtidig som det vi utfylle hverandre
Hadde vært spennende å prøve et kraftig røkøl til urøkt pinnekjøtt :D
Det er sjeldent en god match. Røyken vil overdøve pinnekjøttet.
 
Tilbake
Topp