Øldunk ble flyttet rett før flasking

øldunken har nå stått og gjæret 23 liter pale ale i 14 dager og planla flasking i dag. Så ser jeg at nå på morgenen har dunken blitt flyttet til et annet rom, med all den risting og skvulping det medfører. Jeg forstår veldig godt de som velger å bo alene for å unngå slike episoder.
Er det noen vits å la dunken stå en dag og se om ølet blir klart igjen eller er det bare å helle ut?
 
Hehe, det var da voldsomt. La det nå stå i ro i noen timer, og så tapper du på flasker. Ølet blir klart når det står på flaske. Har vel omtrent ikke tappet noe på flaske som har vært helt klart.
 
Hehe, takk for svar. Tapper først til en annen dunk der jeg tilsetter sukker for karbonering. Skal se hvordan det ser ut der.
 
Men hva med alt det som hadde lagt se
Når har du tilsatt sukkeret?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Jeg tilsatte sukker for karbonering og flasket i går på ettermiddagen. Jeg er litt skeptisk, men vi får nå se etterhvert. Mye av de ekle avfallsstoffene som legger seg oppe langs kanten var borte etter all skvulpinga på dunken. Dette er vel havnet i flaskene nå.
Må legge tol at jeg hadde lagt til diverse smilefjes etter kommentaren om å bo alene, men disse ble borte...
 
Har nå testet fire flasker. Ølet er ødelagt. Det er massevis av gjær rester og alt for mye kullsyre til tross for at jeg tilsatte forholdsvis lite sukker. Mitt tips til andre som er uheldig og får vasket grumskanten ned i ølet er å bare skylle det ut først som sist.
 
Eg trur Ikkje det er at ølet er flytta som gjer gjer det er for mykje karbonering

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Nei da er det flere som skulle ha hatt slike problemer.
@Terje-,
Kan vi få litt mer info så er det enklere å si noe mer.
Ble gravity målt med noen dagers mellomrom før flasking?
Var det mitt øl hadde jeg tatt hensyn til evt flaskebomber og lagret det minst en måneds tid før jeg konkluderte.
 
Jeg har aldri opplevd dette før. Åpner jeg ei flaske så kommer det massevis av skum ut. Den tømmer seg faktisk selv. Ekkelt øl.
 
Det kan ikkje ha gått ferdig før du flaska eller så har du ikkje fått blanda godt nok inn sukke

Kva gjær var det igjen ?

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Safale 05 ale tørrgjær. Brygget 14 dager i ca 19 grader. Det må sies at det var voldsomt med gjærrester i flaskene. Oppbevarte det i ca 22 grader i to uker etter flasking. Så satte jeg det i matkjelleren min der det er kjølig. Ølet har klarnet, men jeg ser et skikkelig bunngrumslag i flaskene.
 
Jeg har aldri opplevd dette før. Åpner jeg ei flaske så kommer det massevis av skum ut. Den tømmer seg faktisk selv. Ekkelt øl.
Jeg flytter alltid dunken ut av kjøleskapet mitt over på en benk senest en halvtime før jeg skal tappe. Dette har aldri ført med seg noe problem. At flaskene dine "gusher" er ikke pga at du flyttet dunken!
 
I hele min bryggekarriere har jeg mer eller mindre skylt ned avleiringer under transport fra gjæringsrom til tappested, og ventet 24 timer før tapping. Det er jo bare gjær og trub, samme som det er i bunnen av bøtta. Støtter infeksjon eller dårlig utblandet sukker. Prøv en annen flaske? Om alle flaskene er like pyton kondolerer jeg så mye, men da kan du i hvert fall konkludere med infeksjon og storvask/inspeksjon av utstyret.
 
Hvor lenge har det stått? Kan være at det er gunk i flaska som ikke har satt seg og da får du flere "nucleation sites" og da vil kullsyre ut,og da får du skum.
 
Du kan jo ytre din frustrasjon overfor de som du bor med, og lure dem til å kjøpe et par kasser med øl til deg som "erstatning for ødelagt batch" :D
 
Hehe, ja det hadde vel gjort seg å be om erstatningsøl... Det er veldig mye bunnfall i flaskene. Langt mer enn jeg har hatt tidligere. Jeg har i tillegg brukt litt mye sukker fordi jeg ville ha godt med kullsyre, ca 8-9 gram pr liter. Nå var dette ikke en forsiktig flytting, men snarere en ristetur fra kjelleren og opp i et rom i første etasjen. Dunken fikk bare noen få timer på seg før tapping og det så slett ikke bra ut. Laster opp bilde av bunnfallet i ei flaske som stod på skrå under karbonering
 
Tilbake
Topp