Ølet "alle" liker

Hadde 40-årslag for ett par måneder siden. Serverte hveteøl med casade, lys ale cream of Three crops, APA simcoe singel hop og en kraftig IPA.
Det jeg fikk mest skryt av blant flertallet var de to første typene.
 
Jeg har serverte hjemmebrygg ved et par anledninger.
Det som slår meg er følgende:

1. Den gemene hop gik etter det sterkeste brygget først. Skyldes kanskje uvitenhet og tillært tenkemåte (polet selger mer "sterk" rødvin en "svak" rødvin. Antageligvis fordi folk ikke kan nok om vin, og fordi de vil ha mest bang-for-the-buck). Det var mange hos meg som ble skuffet fordi de ikke likte DIPA.

2. Bitterheten var utslagsgivende, mer populært jo mindre bitterhet det var. Humle aroma var dog positivt (altså et pluss for tørrhumling).

3. Hvete og Wit var noe alle kunne finne glede i. Frisk, lys og lettdrukket.

4. De som hadde tatt steget opp fra pilsens sump og utvidet sin horisont storkoste seg med DIPA, men øl-kjennere er veldig ofte i sterkt mindretall.

Min konklusjon er: til de store massene sats på en velhumlet pils hvis du har mulighet til undergjæret og en hvete/Wit hvis du vil ha overgjæret. Ha noen flasker med spennende brygg som kan bys kjennere og de som er nysgjerrige.

Jeg har ingen skrupler med å tømme ut øl som folket ikke vil ha, men jeg vil ikke at de skal bli skuffet over hjemmebrygg fordi de fikk noe som ikke passer dem.
 
Haugis skrev:
Hiver meg på med en Bitter her også! Enkelt øl som alle øldrikkere liker!

+1

Har hatt med meg diverse øltyper på "vennetreff" et par ganger, delvis med folk som heller drikker cognac enn øl, eller til nød kan driste seg til en Frydenlund Bayer på puben...  En gang hadde jeg med meg et par flasker Bitter fra Nøgne Ø, og fikk kommentaren "DETTA var godt øl!!". Noe jeg selvfølgelig er enig i, og kan anbefale. Lykke til!!
 
Da har jeg gjort et forsøk på å sette sammen en oppskrift, men har ikke all verdens erfaring med å gjøre det selv. (kun en batch av fire) men det er helt klart mye mer morsomt å servere noe  man har konstruert selv :)

Noen kommentarer på dette? Holder det med et rør gjær? blir første forsøk med flytende gjær dette :)

Meskes på 68 grader med skylling av meskeposen til slutt.

Recipe: single nelson
Brewer: sørnypan
Asst Brewer:
Style: English IPA
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 35,96 l
Post Boil Volume: 27,90 l
Batch Size (fermenter): 23,00 l 
Bottling Volume: 21,30 l
Estimated OG: 1,054 SG
Estimated Color: 22,0 EBC
Estimated IBU: 42,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Est Mash Efficiency: 81,6 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
4,50 kg              Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)        Grain        1        78,9 %       
0,70 kg              Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)  Grain        2        12,3 %       
0,50 kg              Munich Malt - 10L (19,7 EBC)            Grain        3        8,8 %       
30,00 g              Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 60,0 min  Hop          4        37,0 IBUs   
10,00 g              Irish Moss (Boil 15,0 mins)              Fining        5        -           
20,00 g              Nelson Sauvin [12,00 %] - Boil 5,0 min  Hop          6        4,9 IBUs     
1,0 pkg              California Ale (White Labs #WLP001) [35, Yeast        7        -           
30,00 g              Nelson Sauvin [12,00 %] - Dry Hop 7,0 Da Hop          8        0,0 IBUs
 
Må det være kun en variant, eller er det mulig å gå for f.eks. en bitter og en mild amerikansk IPA eller en søt stout, som passer til kake.

Støtter bitter om det kun skal være en blant annet fordi det er et langt mer anvendlig matøl enn am. IPA.
 
Hei!


Tror jeg ville gått for Lervik lucky jack eks.. Pale ale,ikke for mye bitter :skitbra:

Kenneth
 
Det som er så fint med å brygge til et lag er at hvis de ikke liker ølen, kan du drekka'n sjæl!  :yes: :skitbra:
 
Jeg har forgjeves prøvd å fått min mor til å drikke IPA, wit og kraftig juleøl uten at jeg har lykkes. Den eneste hun har kunne drukket av mine hjemmebrygg var en blond med pacific gem  ;D

Er forsåvidt også enig i at en bitter kan være noe.

Går du for oppskriften din må du nok bruke 3 rør med gjær sett at gjæren er fra midten av desember.
 
Jeg elsker IPA, og hadde definitivt ikke gidda å dra det med i store mengder å delt med en masse folk som med 90% sansynlighet hadde klaga på at det var bittert og fælt....

Men engelsk bitter er mye mildere, det er jo strengt tatt en pale ale, og den trenger ikke være bittrere enn en pils, men den er bittrere enn diverse andre engelske ales...

Har forøvrig inntrykk av at mange også liker f.eks Weissbier
 
Jeg var ute med jobben for en tid tilbake. Kjøpte en passe hardhendt IPA til meg selv, og en Wit til en av mine kvinnelige kolleger. (selvsagt uten noen annen hensikt en å være en trivelig kollega)
Hun var sånn passe mellomfornøyd. Så byttesmakte vi litt, og hun utbrøyt: "Men F**n din var jo mye bedre... Så gir du meg dette skvipet og tar den gode selv!!"
Jeg var overrasket så det hold, og vi byttet øl :)

Folk slutter aldri å overraske.
 
Jeg har hørt om ganske mange damer som liker IPA men treffer dem aldri :(

En kommentar jeg liker: Jo det var godt, men jeg liker ikke mørkt øl.
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har hørt om ganske mange damer som liker IPA men treffer dem aldri :(

En kommentar jeg liker: Jo det var godt, men jeg liker ikke mørkt øl.

Ja, den gyldne IPA er jo så sykt mørk. Må innrømme at jeg var der for noen år siden. Det er greit å bli opplyst av venner og kjente. :D
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har hørt om ganske mange damer som liker IPA men treffer dem aldri :(

En kommentar jeg liker: Jo det var godt, men jeg liker ikke mørkt øl.

Jeg bor sammen med en av disse, så må dele hver eneste flsske, med mindre vi har flere :p

Litt morsomt det du sier der, jeg serverte Punk IPA til pinnekjøtt i jula,  min mor ville heller ha hjemmelaget juleøl og hun  er typisk "jeg liker ikke mørkt øl"
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har hørt om ganske mange damer som liker IPA men treffer dem aldri :(

En kommentar jeg liker: Jo det var godt, men jeg liker ikke mørkt øl.

Det er en klassiker. Eller "ølet er jo uklart".
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har hørt om ganske mange damer som liker IPA men treffer dem aldri :(

En kommentar jeg liker: Jo det var godt, men jeg liker ikke mørkt øl.

Jeg tror jeg må være av den heldige sorten da. Kona mi er storfornøyd når jeg kommer hjem fra polet med #100. Har faktisk i dag lagt inn en bestilling på 12 av disse fra systembolaget  ;D Selv Lambic og Nøgne Ø's "Underlige Jul" sklir ned med gode smattelyder og et bredt smil. På den annen side fordrar hun ikke industriøl, så her hjemme brygger vi lag. Det blir en London Porter-klone  i morgen  :namnam:
 
Kona smaker på ølen og sier den var god, men drikker ikke mer av den :p Men så drikker hun ingenting annet noen gang heller, hun er nesten avholds...
Den beste jeg hørte var noen dager siden da jeg satt og drakk kaffe ved siden av noen som tok seg noen øl, og vi kom inn på at jeg brygger øl. Kjæresten til kompisen min sier til venninna si "Ja, han lage sååå godt øl, men æ trur ikke du hadde likt hjemmelaga øl, men æ lik det." Da ble jeg litt sur og slang en kommentar om henne og  boksen med Pokal hun knuget mellom hendene :)

Amerikansk pale, medium til godt humlet slår an hos absolutt alle som kommer gjennom døra her, jeg er nesten litt overrasket.
 
Hadde med meg weissbier, apa og en havrestout med friskt innslag av peated malt.
Stouten er blitt sykt god syntes jeg selv

Av de som smakte var den generelle meningen at weissbieren var god, men apa enda bedre.
Dette var hovedsakelig pilsdrikkere.
Stout var tommel ned som forventet, men de ytterst få som liker best det svarte likte den best :D

Var kjekt å prøve øla mi på så mange på en gang.
Hotelldirektøren i Ullensvang var skremt når jeg kom med kjølebag på hjul...... noen som kan forstå det? :D
 
Tilbake
Topp