ølkapsler

Hei. Jeg lurer på om jeg bruke samme kapsler som jeg brukte til forrige batch? Altså gjenbruk av kapslene.
Eller er kapslene ødelagt etter en gangs bruk.
Hvis ikke, hva er den mest normale størrelsen på kapsler? Jeg ser at det står mellom 26 og 29 mm, usikker på hva jeg kjøpte sist og finner ikke ordrebekreftelsen. Jeg bruker vanlige flasker fra butikk og pol, 0,5 og 0,3.
Takk for svar
 
Eg ville ikkje brukt oppatt kapsler. 26 mm er det normale på 033 og 05.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Jeg ville heller ikke ha brukt kapsler om igjen. Det går mye arbeid i det å brygge en batch og da er det dumt å ødelgge en halvliter eller fem for å spare noen få kroner.

Det er forøvrig 26mm som brukes nesten utelukkende overalt om man ser bort fra diverse surøl og kinn ;)
 
Hiver meg på med et spørsmål her..

Jeg har 26mm korker fra Bryggselv, og skulle korke et par flasker fra Europris (1/2 liter). Korkene ville ikke på, og jeg synes jeg så at flaskene fra europris var litt tykkere i tuten. Har europris egne mål på flasker/korker?
 
Hiver meg på med et spørsmål her..

Jeg har 26mm korker fra Bryggselv, og skulle korke et par flasker fra Europris (1/2 liter). Korkene ville ikke på, og jeg synes jeg så at flaskene fra europris var litt tykkere i tuten. Har europris egne mål på flasker/korker?
Jeg hadde samme problemet med 26mm kapsler fra Europris og 1/2L Erdinger Weissbier flasker. Korkene passet fint på 0.33l flaskene mine, men var nærmest umulig å få dem til å passe på erdinger-flaskene. Jeg hadde heldigvis nok 0.33l flasker til hele batchen. Tenker å forsøke å kjøpe 29mm kapsler å prøve dem ut på erdinger-flaskene mine.
 
Hvis ikke 26mm kapsler akkurat ikke passer på erdingerflaskene tenker jeg 29mm kapsler burde fungere, eller siktet du til noe annet?
Jeg tviler sterkt på at 29mm passer. Jeg kan ikke huske at de passer noen andre flasker enn dem som Kinn bruker. Og jeg trur ikke Erdingers flasker skiller seg fra andre weissbierflasker, og dem har jeg aldri hatt problemer med å få korka med 26mm. Men tar jeg feil, blir jeg sikkert fort korrigert her:).

Jeg ville rette mistanken mot korkene fra Europris:).
 
Jeg tviler sterkt på at 29mm passer. Jeg kan ikke huske at de passer noen andre flasker enn dem som Kinn bruker. Og jeg trur ikke Erdingers flasker skiller seg fra andre weissbierflasker, og dem har jeg aldri hatt problemer med å få korka med 26mm. Men tar jeg feil, blir jeg sikkert fort korrigert her:).

Jeg ville rette mistanken mot korkene fra Europris:).
Jeg fikk korket et par erdingerflasker med 26mm, så det du sier er nok rett. Jeg lener mot å klandre den håndholdte korkemaskinen fra europris som jeg bruker. Takk for info, da slipper jeg å kaste bort noen kroner på 29mm korker :)
 
Jeg tviler sterkt på at 29mm passer. Jeg kan ikke huske at de passer noen andre flasker enn dem som Kinn bruker. Og jeg trur ikke Erdingers flasker skiller seg fra andre weissbierflasker, og dem har jeg aldri hatt problemer med å få korka med 26mm. Men tar jeg feil, blir jeg sikkert fort korrigert her:).

Jeg ville rette mistanken mot korkene fra Europris:).
Det er også 29mm på andre 0.375 og 0.75 flasker jeg har vært borti av "champagne" type, typisk brukt til surøl og belgisk. Utover det er min erfaring også at 26mm går på alt annet, men enkelte flasketyper er åpenbart "tyngre" å korke enn andre.
 
Jeg fikk korket et par erdingerflasker med 26mm, så det du sier er nok rett. Jeg lener mot å klandre den håndholdte korkemaskinen fra europris som jeg bruker. Takk for info, da slipper jeg å kaste bort noen kroner på 29mm korker :)
Den håndholdte kan du drite en lang marsj i (unnskyld språket), noe ordentlig ræl.... Kjøp en stativkorker :)
 
Jeg fikk korket et par erdingerflasker med 26mm, så det du sier er nok rett. Jeg lener mot å klandre den håndholdte korkemaskinen fra europris som jeg bruker. Takk for info, da slipper jeg å kaste bort noen kroner på 29mm korker :)
Hvis du veit du kommer til å brygge en del, og tappe det på flasker, så ville jeg prøvd å få tak i en av de litt bedre stativkorkerne brukt. Det er en annen opplevelse. Men det er klart; det er et spørsmål om kroner, og om prioriteringer.
 
Tilbake
Topp