ølsett, lager, kloaklukt

Brygger for en 10 ukers tid siden 2 batcher med european lager og australian lager. Begge to coopers, med pilsgjær og beer enchancer kjøpt utenom. Smaken på disse har blitt veldig god, men det lukter sterkt av kloakk fra ølet. Noen som vet hva dette kan skyldes? Er ikke snakk om lukt av egg, men ren kloakk. Ølet har gjæret på 11 grader, i øleskap som manglet stc 1000, så ikke veldig god temp kontroll. Setter pris på all hjelp:)
 
Ingen som har noen formening angående lukten?
Mente vel mer ren som i ikke forvekslet med noen annen lukt:)
 
Kan være gjæren som produserer lukten, må ikke nødvendigvis være en infeksjon. La det stå en stund og prøvesmak (hvis lukten tillater det vel og merke..l)
 
Lukten av kloakk er for det meste ulike svovelforbindelser forårsaket av tarmbakterier som bruker svovel (i stedet for oksygen) i stoffskiftet sitt.
Vil man oppnå lukt av ren kloakk i vørter, så er vel det mest effektive å tilsette tarmbakterier vil jeg tro.
Men jeg ville tro at smaken da også ville bli noe spesiell (uten at jeg har prøvd kloakk for sammenligningens del)
I og med at at smaken er bra, så vet jeg ikke helt hva det kan være.
 
js skrev:
Lukten av kloakk er for det meste ulike svovelforbindelser forårsaket av tarmbakterier som bruker svovel (i stedet for oksygen) i stoffskiftet sitt.
Vil man oppnå lukt av ren kloakk i vørter, så er vel det mest effektive å tilsette tarmbakterier vil jeg tro.
Men jeg ville tro at smaken da også ville bli noe spesiell (uten at jeg har prøvd kloakk for sammenligningens del)
I og med at at smaken på ølet er bra, så vet jeg ikke helt hva det kan være.
 
En del lagergjær produserer en del svovel.
Man kan enten lagre (derav navnet lagerøl) det, så blir det borte, eller man kan fremskynde prosessen med co2-purging.
All gjæring produserer i mer eller mindre grad svovel, høres normalt ut, sålenge det smaker bra.
Lukten blir nok borte etter en tid :)
 
magne1972 skrev:
En del lagergjær produserer en del svovel.
Man kan enten lagre (derav navnet lagerøl) det, så blir det borte, eller man kan fremskynde prosessen med CO₂-purging.
All gjæring produserer i mer eller mindre grad svovel, høres normalt ut, sålenge det smaker bra.
Lukten blir nok borte etter en tid :)

+1
 
Da får vi se om ølet overlever lenge nok til at det blir luktfritt:) Har en medbrygger son uten problemer drikker ølet tik tross for smaken. Hvor lang lagringstid snakker vi om? Trodde ett par måneder skulle være nok, men får smøre meg med tolmodighet:)
 
Tilbake
Topp