Ølsett

Problemet er vel at en av de ledende profilene her inne starter en helt egen tråd om ølsett fordi han ikke forstår hvorfor tusenvis av bryggere velger å bruke dem. Det i seg selv virker nedlatende. Og jeg har litt vanskelig for å tro at du virkelig ikke forstår de opplagte fordelene.

Så det er greit å påstå at jeg har holdninger jeg sier jeg ikke har - og som jeg gjentatte ganger også har understreket at det ikke er meningen å gi uttrykk for? Er dette grei atferd på forumet her, synes dere?

Og hva med å i alle fall ta meg for konkrete utsagn?
 
Hei

Er siste avsnitt i ditt første innlegg som set standarden.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Og der sier jeg altså dette ""For ordens skyld: Jeg mener ikke at det er "galt" å bruke sett, eller at folk ikke brygger "på ordentlig" når de gjør det. Men ... ja, jeg skjønner ikke helt at det har så svært omfang." Poenget her er å vise at jeg skjønner at jeg kan misforstås, og det ønsker jeg å forebygge.

Men det hjelper visst lite. Hva er det jeg sier her som er galt?

Men nå skal jeg se påskekrim:).
 
Så det er greit å påstå at jeg har holdninger jeg sier jeg ikke har - og som jeg gjentatte ganger også har understreket at det ikke er meningen å gi uttrykk for? Er dette grei atferd på forumet her, synes dere?

Og hva med å i alle fall ta meg for konkrete utsagn?

God Kveld Finn

Har vel sagt kva eg har reagert på. Eg snakker om ein opplevd holdning. Vist min oppfatning er feil så er det heilt greit for meg.

Mvh
Jo


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Så det er greit å påstå at jeg har holdninger jeg sier jeg ikke har - og som jeg gjentatte ganger også har understreket at det ikke er meningen å gi uttrykk for? Er dette grei atferd på forumet her, synes dere?

Og hva med å i alle fall ta meg for konkrete utsagn?
Nå snur du det hele på hodet. Du er en av de toneangivende profilene på dette forumet, og du må tåle at det blir stilt spørsmål ved motivasjonen din når du velger å starte en slik tråd. Spørsmålet ditt gir bare mening i lys av at du selv mener det finnes bedre måter å gjøre ting på.
 
Eg las det som du utrykk som du ser ned på folk som kjøper ølsett.
Og las gjennom alle dinne innlegg igjen nå nettopp og har fortsatt det inntrykket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det syns jeg er veldig vanskelig å forstå. Jeg syns @Finn Berger og resten av gjengen her inne, meg sjøl inkludert, har gjort det veldig klart at vi er nysgjerrige på noe vi ikke forstår, ikke at vi mener det andre folk driver med er dårligere enn det vi gjør sjøl. Jeg blei også litt lei meg av det første innlegget ditt her, for jeg har uttrykt nysgjerrighet på en praksis som avviker fra min, og hadde virkelig ikke ment å være nedlatende. Jeg skjønner godt at finn reagerer.

Jeg opplever forumet her generelt som et veldig inkluderende sted, og finn spesielt bruker da virkelig masse tid på å forklare grunnleggende elementer ved brygging for folk som kjører på langt enklere prosesser enn han gjør. Jeg har fått masse hjelp av hans kompetanse og vilje til å dele, og aldri opplevd ham som nedlatende selv om han åpenbart har hatt langt høyere kompetanse enn meg. At han skal bli beskyldt for å være nedlatende når han selv lurer på noe syns jeg er ganske kjipt.
 
Det syns jeg er veldig vanskelig å forstå. Jeg syns @Finn Berger og resten av gjengen her inne, meg sjøl inkludert, har gjort det veldig klart at vi er nysgjerrige på noe vi ikke forstår, ikke at vi mener det andre folk driver med er dårligere enn det vi gjør sjøl. Jeg blei også litt lei meg av det første innlegget ditt her, for jeg har uttrykt nysgjerrighet på en praksis som avviker fra min, og hadde virkelig ikke ment å være nedlatende. Jeg skjønner godt at finn reagerer.

Jeg opplever forumet her generelt som et veldig inkluderende sted, og finn spesielt bruker da virkelig masse tid på å forklare grunnleggende elementer ved brygging for folk som kjører på langt enklere prosesser enn han gjør. Jeg har fått masse hjelp av hans kompetanse og vilje til å dele, og aldri opplevd ham som nedlatende selv om han åpenbart har hatt langt høyere kompetanse enn meg. At han skal bli beskyldt for å være nedlatende når han selv lurer på noe syns jeg er ganske kjipt.

Hei
Er ikke ute etter å ta noken som helst eg.
Men det vert for dumt når ein må brygge på ein bestemt måte for å få lov til å vere inne i varmen .


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Det å kose seg med brygging er mangefasettert: Noen liker primært det tekniske - lager eget utstyr etc. og har stor glede av det.m (Egne kjeler, PID og pad, og hva vet jeg). Noen fokuserer på selve ølet, typedefinisjoner og det å utvikle egne oppskrifter. Andre syns det er gøy "å brygge" - gjerne ølsett - poenget er at man lager hjemmebrygget øl man kan drikke og servere andre.
(Og noen er i 2 eller 3 av kategoriene. Og det finnes flere kategorier... ).

Er man bare i én kategori, skuler man gjerne til de andre.Gjør det selv... men vet at det er feil...

Selv har jeg hatt mest fokus på typedefinisjoner og det å lage egne oppskrifter.
(Etter å ha forvillet meg inn i rare gater og laget mye dårlig/rart øl, hadde jeg 2 mnd pause. Brygget så 4 ølsett og er nå eier av 4 smakfulle batcher øl. Humøret er på topp. ). Kommer til å lage egne oppskrifter etter denne oppsvingen.

Brygging er en stor og vid hobby. Ølsett lager godt øl, ingen tvil - og hvis det er godt øl du vil ha, og det er det primære målet - kjør på. OG HVEM VIL IKKE HA GODT ØL? (Jeg vil, og kommer til å kjøpe flere ølsett)

Selv syns jeg typedefinisjoner og det å utvikle oppskrifter er minst like spennende, men det er min kopp te. (Og problem)
 
Sist redigert:
Når jeg går i matbutikken og ser utvalget av (halv)ferdig mat så er jeg ikke det spor overrasket over at det også finnes et stort utvalg av ferdige ølsett. Folk har jo ulik tilnærming til alt. Noen er fornøyd med å lage øl fra et ølsett på en bryggemaskin, andre vil kanskje lage øl med humle fra egen hage osv. Har selv en nabo som lager øl med ølsett på en grainfather, han får helt ok øl og er fornøyd med det. Synes strengt tatt ikke det er noe å lage en stor diskusjon ut av.
 
Jeg har gått fra å kjøpe inn de bestanddelene jeg trenger til å kjøpe sett. Grunnen er todelt:
1. Giddalaushet. Det er superenkelt for meg å kjøpe et sett av et øl jeg tror blir godt. Jeg har aldri designet min egen oppskrift, men brukt oppskrifter fra Brewing Classic Styles, BYO og den danske siden som kanskje het beercalc eller noen slikt. Nå som utvalget i ferdigsett er så stort, finner jeg alltid noen jeg vil brygge. Prisen er uansett lav, og særlig på tilbudene til f eks BS.
2. Plassmangel. Jeg får det jeg trenger, og da særlig med tanke på humle. Fryseboksen i kombiskapet er liten, og tidligere var halvparten fylt opp av resthumle. Det er den forsåvidt fortsatt, men lageret ekspanderer i hvert fall ikke lenger.

Fortsatt god påske! :)
 
Merkelig diskusjon. Jeg er helt overbevist om at Finn ikke ser ned på de som brygger med sett. Det er bare en nysgjerrighet på hvorfor sett har blitt så populært, noe jeg har lurt på selv. Jeg har fått mange svar på hvorfor nå, og det var vel hensikten, å få en diskusjon om fordeler og ulemper ved sett mot kjøp av løse ingredienser.

Hva hvis en som bare brygger med sett hadde startet en tråd og lurt på hvorfor noen lager egne oppskrifter? Hadde noen reagert på at det var nedlatende mot de som gjør dette?
 
Merkelig diskusjon. Jeg er helt overbevist om at Finn ikke ser ned på de som brygger med sett. Det er bare en nysgjerrighet på hvorfor sett har blitt så populært, noe jeg har lurt på selv. Jeg har fått mange svar på hvorfor nå, og det var vel hensikten, å få en diskusjon om fordeler og ulemper ved sett mot kjøp av løse ingredienser.

Hva hvis en som bare brygger med sett hadde startet en tråd og lurt på hvorfor noen lager egne oppskrifter? Hadde noen reagert på at det var nedlatende mot de som gjør dette?

Det var noke med tonen i tråden eg reagerte på. Og eg var klink i edru tilstand.
Oss må passe på at forumet ikkje vert for dei "flinke"



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det var noke med tonen i tråden eg reagerte på. Og eg var klink i edru tilstand.
Oss må passe på at forumet ikkje vert for dei "flinke"



Sent from my iPhone using Tapatalk


Jeg tror da virkelig at folk som kommer hit nokså grønne og stiller spørsmål, opplever å bli tatt vare på - og uten å bli møtt med "nedlatende holdninger". Men samtidig må da forumet være for de "flinke", også. Det er blandinga her som er bra, synes jeg.

Det kan vi vel i alle fall sikkert være enige om må til?
 
Sist redigert:
Jeg tro da virkelig at folk som kommer hit nokså grønne og stiller spørsmål, opplever å bli tatt vare på - og uten å bli møtt med "nedlatende holdninger". Men samtidig må da forumet være for de "flinke", også. Det er blandinga her som er bra, synes jeg.

Det kan vi vel i alle fall sikert være enige om må til?

Hei Finn
Me kan sikkert vere ueinige opp mykje, men at det må vere plass til alle vivåer skal me nok kunne kome til einigheit om.

Mvh
Jo



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nå snur du det hele på hodet. Du er en av de toneangivende profilene på dette forumet, og du må tåle at det blir stilt spørsmål ved motivasjonen din når du velger å starte en slik tråd. Spørsmålet ditt gir bare mening i lys av at du selv mener det finnes bedre måter å gjøre ting på.

Jeg er en av dem som poster mest her, hvis det er det du mener. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal stille meg i noen spesiell situasjon når det gjelder hva jeg må tåle. Jeg sitter da ikke i noen slags maktposisjon hvor jeg kontrollerer goder som andre er avhengige av?

Jeg er veldig opptatt av debattkultur. Det er jo faktisk et av de store samfunnsproblemene nå at folk ikke respekterer grenser og regler når de opptrer i nettoffentligheten - eller mangler forståelse for det.

Sjølsagt kan du mistenke meg for å ha ugreie holdninger. Og sjølsagt skal jeg tas for dem hvis jeg har det. Men du må vise til konkrete ting jeg har skrevet. Da - og bare da - er det greit.

Tre grunner til at det er greit:
  • Jeg kan forsvare meg hvis jeg mener jeg blir tolket på en urimelig måte.
  • Jeg kan oppklare misforståelser, og dermed unngå unødvendige krangler.
  • Jeg kan få bedt om unnskyldning hvis du kan overbevise meg om at jeg har tråkket over streken.
Den typen kritikk jeg har fått her, gir meg ikke muligheten til det.
 
Jeg er en av dem som poster mest her, hvis det er det du mener. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal stille meg i noen spesiell situasjon når det gjelder hva jeg må tåle. Jeg sitter da ikke i noen slags maktposisjon hvor jeg kontrollerer goder som andre er avhengige av?

Jeg er veldig opptatt av debattkultur. Det er jo faktisk et av de store samfunnsproblemene nå at folk ikke respekterer grenser og regler - eller mangler forståelse for det.

Sjølsagt kan du mistenke meg for å ha ugreie holdninger. Og sjølsagt skal jeg tas for dem hvis jeg har det. Men du må vise til konkrete ting jeg har skrevet. Da - og bare da - er det greit.

Tre grunner til at det er greit:
  • Jeg kan forsvare meg hvis jeg mener jeg blir tolket på en urimelig måte.
  • Jeg kan oppklare misforståelser, og dermed unngå unødvendige krangler.
  • Jeg kan få bedt om unnskyldning hvis du kan overbevise meg om at jeg har tråkket over streken.
Den typen kritikk jeg har fått her, gir meg ikke muligheten til det.

Nå tar me kveld her ?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg brygger selv kun egenkomponerte oppskrifter fordi jeg føler at jeg lærer mest av å brygge slik. Helt i starten vurderte jeg sett, men det ble den gangen et kostnadsspørsmål siden jeg kunne brygge 2 øl til prisen av ett ved å kjøpe råvarene selv og designe ølet i beersmith. Det har aldri falt meg inn å se ned på brygging med ølsett.

Når det er sagt så kan jeg etter å ha lest gjennom hele tråden ikke se at trådstarter har gjort noe galt. Han spør gjentatte ganger hva han har gjort galt for å oppklare misforståelser eventuelt unnskylde seg og da mener jeg at han burde få muligheten til akkurat det hvis noen mener at han har tråkket over streken.
 
Nå har jeg lest gjennom tråden her, og det er vanvittig mye hat mot ferdige ølsett, noe som virker helt uforståelig for meg. Jeg er helt fersk i bryggefaget og bruker bare disse settene.

For min del har ølsett vært en enkel, ypperlig måte for å lære selve prosessen for å lage øl. Jeg ville ikke kastet meg rett inn i egenkomponerte oppskrifter før jeg vet hva jeg skal gjøre når jeg brygger.

Det er utrolig mye som skal læres før man er i stand til å skape og brygge en egen oppskrift, og det faktum at mange her mangler forståelsen for at denne kunnskapen bør læres steg for steg er trist. Ølsett har vært en velsignelse for meg, men planen har alltid vært å bevege seg til egne oppskrifter når jeg føler meg klar til det.
 
Vanvittig mye hat? Det må du nesten konkretisere.

Og det er en mellomting mellom ferdige sett og å lage egne oppskrifter som heter ferdige oppskrifter.
Når jeg begynte å brygge fantes det ikke sett, men det var mange oppskrifter å finne på nettet og i bøker.
Men det du sier er at du ikke ville begynt å brygge øl hvis det ikke var ferdige sett å få kjøpt?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp