Om å få sediment til å feste seg

Jeg CCer på fat og overfører til flasker med beergun. Ølet er kaldt ved pitching. Bruker en 5 ml sprøyte og drypper 3 dråper rehydrert CBC-1 i hver flaske. Sukkeret er som regel vanlige Eldorado sukkerbiter. Denne gjæren sitter spikret i bunnen.
Vil du anbefale å alltid bruke denne?

Trenger vel strengt tatt ikke bruke den til "vanlige" øl med medium ABV. Og absolutt ikke til hveteøl og andre der gjærsedimentene er en del av smaken. Jeg bruker det til sterke lagringsøl. Tvangskarbonerer de fleste hverdagsølene.

Jeg tenker å bruke cbc til å karbonere mine brygg.
Tenker at en pakke på 11gram kansje er litt overkill på 23liter, kan jeg bruke halve og oppbevare resten tørt? Kan man dyrke opp tørrgjær og fryse ned? Blir for dumt å måtte kjøpe en pakke til hvert brygg :)

Tenker at en pakke på 11gram kansje er litt overkill på 23liter, kan jeg bruke halve og oppbevare resten tørt? Kan man dyrke opp tørrgjær og fryse ned? Blir for dumt å måtte kjøpe en pakke til hvert brygg :)
Vi har hatt våre pakker i en ziplockpose i kjøleskapet mellom øktene. Ser ut som det har gått fint.

Du må ikkje bruke så mykje gjær.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp