Brygger du på toppen av Everest trur jeg faktisk det blir det. Det må jo være temperaturen som avgjør. Jeg veit ikke om det finnes noen grense der ølet slutter å kunne kalles råøl om du går over den - men kanskje det har noe med denaturering av enzymene å gjøre? Jeg har ikke tenkt over hvilke prosesser som gjør råølet annerledes.
Er det mulig å skrive om kveik uten å nevne Garshol???
Litt merkelig artikkel. De snakker som om "moderne gjær" bare er cerevisiae - mens det aller meste av det vi drikker er gjæra med pastorianus. Sånt gjør meg skeptisk.
Han må krediteres for den enorme jobben han har gjort. Så får artikkelforfattere selv vurdere om det er naturlig å nevne han i konteksten av artikkelen.
Litt merkelig artikkel. De snakker som om "moderne gjær" bare er cerevisiae - mens det aller meste av det vi drikker er gjæra med pastorianus. Sånt gjør meg skeptisk.
Han må krediteres for den enorme jobben han har gjort. Så får artikkelforfattere selv vurdere om det er naturlig å nevne han i konteksten av artikkelen.
Det står også at Kveik kun finnes i Norge. Har ikke nettopp Garshol funnet kveik i Baltikum? Eller har jeg (igjen) missforstått?
Billedteksten under det bildet som står først i artikkelen vil vel de fleste som ikke kan noe om temaet fra før, lese som om det er disse to forskerne som har gjort pionerarbeidet: Atle Ove Martinussen, dagleg leiar ved Vestnorsk Kulturakademi og Hans Geir Eiken, forskar ved NIBIO, har gjort ein stor innsats for å bevare gjærsoppen kveik.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.