Om øl i mediene

Det blir vel ikke råøl når du koker, uavhengig av ved hvilken temperatur det koker? :)
Brygger du på toppen av Everest trur jeg faktisk det blir det. Det må jo være temperaturen som avgjør. Jeg veit ikke om det finnes noen grense der ølet slutter å kunne kalles råøl om du går over den - men kanskje det har noe med denaturering av enzymene å gjøre? Jeg har ikke tenkt over hvilke prosesser som gjør råølet annerledes.

Temperatur er temperatur uavhengig av trykk, men en time på 85 grader er nok tilstrekkelig til å drepe det meste man ikke vil ha vørteren.
Det stemmer nok. Men det er jo noen prosesser som påvirkes av at temperaturen blir lavere. Fordamping av DMS, f.eks.. Bitterhet.

Jeg bor på 350 moh, og bare det er jo nok til å senke koketemperaturen en grad. Det tas med av kalkulatoren når IBU skal beregnes.

Er det mulig å skrive om kveik uten å nevne Garshol???

Litt merkelig artikkel. De snakker som om "moderne gjær" bare er cerevisiae - mens det aller meste av det vi drikker er gjæra med pastorianus. Sånt gjør meg skeptisk.

Er det mulig å skrive om kveik uten å nevne Garshol???
Han må krediteres for den enorme jobben han har gjort. Så får artikkelforfattere selv vurdere om det er naturlig å nevne han i konteksten av artikkelen.
Litt merkelig artikkel. De snakker som om "moderne gjær" bare er cerevisiae - mens det aller meste av det vi drikker er gjæra med pastorianus. Sånt gjør meg skeptisk.
Det står også at Kveik kun finnes i Norge. Har ikke nettopp Garshol funnet kveik i Baltikum? Eller har jeg (igjen) missforstått?

Han må krediteres for den enorme jobben han har gjort. Så får artikkelforfattere selv vurdere om det er naturlig å nevne han i konteksten av artikkelen.

Det står også at Kveik kun finnes i Norge. Har ikke nettopp Garshol funnet kveik i Baltikum? Eller har jeg (igjen) missforstått?
Billedteksten under det bildet som står først i artikkelen vil vel de fleste som ikke kan noe om temaet fra før, lese som om det er disse to forskerne som har gjort pionerarbeidet: Atle Ove Martinussen, dagleg leiar ved Vestnorsk Kulturakademi og Hans Geir Eiken, forskar ved NIBIO, har gjort ein stor innsats for å bevare gjærsoppen kveik.

Jeg synes dette er slett journalistisk arbeid.

Tilbake
Topp