I Stavanger fikk en restaurant "prikk" fordi de brukte tomme vinflasker som lysestaker, noe den kommunale skjenkekontrollen tolket som reklame.
Helsedirektoratet påla de som driver tax-free-butikkene å fjerne pynt/innpakning noen flasker leveres med fra produsenten, og å teipe over QR-koder på etiketten, for det mente de var ulovlig reklame. (Litt merkelig at en for det menneskelige øye uleselig QR-kode er verre enn en lesbar nettadresse...)
På Hamar måtte utestedet Hygge endre logoen sin, da Y-en i navnet var formet som et drinkglass.
En vinbar i Kristiansand fikk påpakning fra skjenkekontrollen fordi de i sosiale medier hadde postet lenke til en avisartikkel om utestedet. I artikkelen var eieren avbildet med et vinglass i hånden. Dette mente kommunen var ulovlig alkoholreklame.
Produsenter og importører kan ikke beskrive smak eller bruke sensoriske beskrivelser på sine nettsider, kun faktainformasjon.
Et bryggeri eller en pub som poster et bilde fra lokalet sitt i sosiale medier, må unngå at logoer vises. Bilder av folk med drikke i hånda eller stemningsbilder med ølglass er forbudt.
BrewDog og Mikkellers barer i Oslo får ikke lov til å hete BrewDog og Mikkeller. (De heter henholdsvis BD57 og Henry & Sally's)
Jeg mener alkohollovgivningen i dag tolkes og praktiseres for strengt. I tillegg praktiseres og tolkes det forskjellig fra kommune til kommune.
I Stavanger fikk en restaurant "prikk" fordi de brukte tomme vinflasker som lysestaker, noe den kommunale skjenkekontrollen tolket som reklame.
Helsedirektoratet påla de som driver tax-free-butikkene å fjerne pynt/innpakning noen flasker leveres med fra produsenten, og å teipe over QR-koder på etiketten, for det mente de var ulovlig reklame. (Litt merkelig at en for det menneskelige øye uleselig QR-kode er verre enn en lesbar nettadresse...)
På Hamar måtte utestedet Hygge endre logoen sin, da Y-en i navnet var formet som et drinkglass.
En vinbar i Kristiansand fikk påpakning fra skjenkekontrollen fordi de i sosiale medier hadde postet lenke til en avisartikkel om utestedet. I artikkelen var eieren avbildet med et vinglass i hånden. Dette mente kommunen var ulovlig alkoholreklame.
Produsenter og importører kan ikke beskrive smak eller bruke sensoriske beskrivelser på sine nettsider, kun faktainformasjon.
Et bryggeri eller en pub som poster et bilde fra lokalet sitt i sosiale medier, må unngå at logoer vises. Bilder av folk med drikke i hånda eller stemningsbilder med ølglass er forbudt.
BrewDog og Mikkellers barer i Oslo får ikke lov til å hete BrewDog og Mikkeller. (De heter henholdsvis BD57 og Henry & Sally's)
Jeg mener alkohollovgivningen i dag tolkes og praktiseres for strengt. I tillegg praktiseres og tolkes det forskjellig fra kommune til kommune.
Jeg kjenner ikke regelverket i detalj. Vi har et reklameforbud, og det støtter jeg, men så må det nødvendigvis utformes et reglverk, og det må håndheves. Og i begge de leddene kan det ligge årsaker til at idioti som du gir eksempler på, oppstår. Begge deler skaper uforutsigbarhet for næringdrivende, og mangel på respekt for lovgivere og lover hos folk flest, som stort sett ikke er idioter, og begge deler er veldig uheldig.
Jeg synes det er merkelig at politikerne ikke innser at det må gjøres noe med dette. Vi trenger ikke at det gis grunnlag for politikerforakt i en situasjon der det finnes ganske sterke krefter som ønsker å spille på det.
Jeg har noen ganger tenkt at nidkjære folk fra avholdsrørsla må være overrepresentert i Helsedirektoratet og ellers blant dem som skal håndheve reglene. Det er det vel lite å gjøre med - om det stemmer, hvilket antakelig er vanskelig å finne ut - men de burde jo eventuelt innse at de undergraver respekten for en viktig lov.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.