Omstikk med pumpe?

Hei, går det ann å stikke om til nytt kar med beerbrew magnetpumpa? De pumpehevertene er jo bare dritt, en av få som er såpass tett at den ikke drar inn luft. Usikker på om det blir for brutalt for ølet iht luft o.l om en pumper det over? Noen som har erfaringer/meninger om dette? Svar mottas med takk
 
Pumpeheverten fungerer fint dersom du behandler den riktig. Etter vask lagrer du innerdelen separat fra ytterdelen (slik at det ikke står press på pakningen. Bruk litt hvitt vaselin på pakningen avogtil slik at den holder seg myk og fin lenge....
 
Pumpeheverten fungerer fint dersom du behandler den riktig. Etter vask lagrer du innerdelen separat fra ytterdelen (slik at det ikke står press på pakningen. Bruk litt hvitt vaselin på pakningen avogtil slik at den holder seg myk og fin lenge....
+1 på dette

Har ikke hatt noen problemer med mine heverter
 
Jumbo pumpehevertene er jo fantastiske. Har ingen erfaring med å benytte pumpe til omstikk, men tror du har rett med tanke på at du vil kunne få mye uønsket luft i ølet.
 
+1 på dette

Har ikke hatt noen problemer med mine heverter
Har 2 stk av den store fra ølbrygging, den ene lekker luft som ny, den andre har begynt å lekke nå, har lagret dem uten å være montert i røret, men skal prøve vaselin. Må bare få kjøpt en ny først. Synes forøvrig at det er veldig lite press på pakningen i utgangspunktet. Men takk for svar, noen spesiell vaselin som må brukes?
 
Bruker hvit vaselin (tube) som du får kjøpt på apoteket. Bruker også vaselinen på alle gummipakninger I anlegget.
 
Hei, går det ann å stikke om til nytt kar med beerbrew magnetpumpa? De pumpehevertene er jo bare dritt, en av få som er såpass tett at den ikke drar inn luft. Usikker på om det blir for brutalt for ølet iht luft o.l om en pumper det over? Noen som har erfaringer/meninger om dette? Svar mottas med takk
Jeg bruker en liten 12v kinapumpe til flytting av ferdig gjæret produkt til lagringstank. Jeg har en 1/2" kuleventil i gjæringskaret som jeg skrur pumpa rett inn i. Den første "skvetten" går i vasken, pga flere ting. Luft, starsan og trub. Men det er bare snakk om 1 dl eller så. Jeg har ikke hatt noe problem med verken oksydering eller infeksjon.
Funker suverent...
 
Tilbake
Topp