Jeg har ikke nok personlig erfaring med dette til å si sikkert, siden livredning av elektroder ikke er aktuelt i jobbsammenheng. Kanskje
@msevland donerer Hanna-meteret sitt til forskning, så kan jeg fint teste ut om elektroden lar seg sparke liv i. Hvis det ikke blir noen endring, blir det imidlertid heller ingen klare svar.
Har også sett anbefaling om rens en gang i mnd. Ut fra lenken over kan det se ut som om det her er snakk om 0,01 M saltsyre, eller litt sterkere. pH er i hvert fall 1,7. Ikke utenkelig at den også inneholder enzymet pepsin, som trives ved lav pH og bryter ned proteiner. Hanna har imidlertid en annen spesifikk løsning for proteiner, så det kan være at denne over her kun er saltsyre.
I foredraget mitt anbefalte jeg å fortynne 30 % saltsyre 1:100 slik at den blir cirka 0,1 M (pH 1) og la elektroden stå i en time. Dette er, som du ser, litt hissigere enn den månedlige anbefalingen om pH 1,7 og 20-30min som Hanna oppgir.
For rutinevask av elektroden har jeg (basert på det Hanna bruker) ikke noen problemer med å anbefale en slik månedlig 20-30min vask med 1:1000 (OBS, 10x mer enn sist anbefalt!) fortynning av 30 % saltsyre.
Dette blir helt riktig. Plastkopp er for å sikre at også de med eksponert elektrode overlever. Er den godt beskyttet kan du bruke glass og stål. Har stor sans for stål, og hvor raskt det bidrar til å kjøle ned prøven.
Viktig kun hvis du står i fare for å forurense prøven eller bufferen du er på vei _til_. Særlig buffer. Hvis elektroden er helt ren, vil det sjelden være slik at resterende vann fortynner prøve eller buffer noe særlig. Men forsiktig med å riste meteret for mye.
Her må jeg korrigere meg litt. For oss i de tusen bryggehjem vil jeg anbefale å røre til verdien er stabil, deretter sette fra seg meteret i prøven, og lese av når verdien igjen er stabil. Og gjør det likt hver gang, det er det viktigste. I noen sammenhenger måles pH under omrøring, men det dropper vi her.
Har hørt om, men ikke selv sett eller brukt. Det fine med dette er at du aldri vil få en tiltettet keramisk junction. Keramisk er vanlig. Hvis denne overgangen til elektrodens indre miljø blir tett, vil ikke målingene bli bra.
På en helles er svaret 0,1 lavere pH (teoretisk, Brunwater) enn om du la inn full Osloprofil. Så nei, dette er ingen krise. Men jeg ville ikke overført dette til hele landet og alle brønner. Ditt bortimot destillerte brønnvann(!) kan i bryggesammenheng håndteres nesten som RO-vann tenker jeg. Men det kommer an på resten av ionene!