Oppgradere Nøgne Ø Imperial stout

Hei. Skal i gang med et brygg snart. Det blir et av Ølbrygging's Ale sett. Nøgne Ø Imperial Stout (18L til gjæring)som en base som jeg har tenk å "oppgradere" med Lactose, Kakao nibs,eikechips->Rom eller Konjakk og Vanilje

Så det jeg lurer på er hvor mye av tilsetningene jeg trenger i et 18L brygg av

A: Lactose.
B: Kakao Nibs
C: Eikechips
D: Vanilje

Eller blir dette for mange tilsettinger(Overkill)? Begynner å tro at Kakao Nibs kan slettes....any thoughts?

Har hatt denne tråden inne på FB (For oss som brygger selv) uten den at jeg fikk noen svar, så jeg håper på bedre lykke her.
 
Hei. Skal i gang med et brygg snart. Det blir et av Ølbrygging's Ale sett. Nøgne Ø Imperial Stout (18L til gjæring)som en base som jeg har tenk å "oppgradere" med Lactose, Kakao nibs,eikechips->Rom eller Konjakk og Vanilje

Så det jeg lurer på er hvor mye av tilsetningene jeg trenger i et 18L brygg av

A: Lactose.
B: Kakao Nibs
C: Eikechips
D: Vanilje

Eller blir dette for mange tilsettinger(Overkill)? Begynner å tro at Kakao Nibs kan slettes....any thoughts?

Har hatt denne tråden inne på FB (For oss som brygger selv) uten den at jeg fikk noen svar, så jeg håper på bedre lykke her.
Nå har jeg aldri brygget imp.stout, så jeg har ikke peiling. men vil ikke den stoppe på såpass høy fg, at du slippe å tilsette laktose? Høres søtt ut.. kakao, eik og vanilje høres nydelig ut
 
Har ikke prøvd laktose, men kanskje 1/2 kilo? Men som botnen sa, det kan gjerne bli litt søtt, men har smakt imperial stouts med laktsose som har vært bra, kakao nibs kan ikke slå feil, kanskje 100-150 gram? Eikechips kanskje 25-30 gram eik? Vanilje har jeg ikke prøvd, men tror jeg ville vært forsiktig! Lykke til:)
 
Laktose er ikke søtt, men gir fylde og munnfølelse som ikke er nødvendig med så høy OG. Det er derfor man ikke hører om så mange imperial milk stout, selv om de finnes. Ville gått for 2g/l kaffe og eik og 2 vaniljestenger selv. Kanskje en kanelstang? Innrømmer at jeg skyter litt i mørket når det gjelder mengder, men Mikkeller beer geek breakfast hadde litt under 2g/l


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Mtp laktosen. Hvis du ikke vet hvor du treffer på OG eller ca på FG, så ville jeg brygget et brygg uten laktose først, for å se hvis det er noe du vil ha. En OG på 1.088 er ikke veldig høyt mtp at det er imp stout så forventet FG i oppskriften er ikke spes høy den heller (1.021), så den burde egentlig være "enkel" å få godt utgjæret, men ville brukt et førsteforsøk som utgangspunkt, særlig siden du spør hvor mye laktose du bør tilsette. Du kommer forøvrig også veldig langt med litt enkel vannjustering for mer fylde og.

Forøvrig så ser jeg at det bare er med en pakke tørrgjær til det kittet. Jeg ville selv dyttet to oppi der.
 
Sist redigert:
Det med en pakke tørgjær reagerte jeg også på....Kommer til å ha to pakker oppi karet.
Etter en del timer på Internettet, så "ser" det ut som jeg kommer til å gå for Kakao nibs: ca 6-8gr per liter som er ristet og lagt I en Bache-Gabrielsen/Braastad Konjakk eller en Captain Morgan Rom og kutte ut Eike chips'en.
Vanilje ....Hmmm Gjerne litt Vanile sammen med Kakao nibs I Konjakk/Rom? Laktose = Pending.
 
Du kan evt også bruke en liten dose amerikanske medium toast eikechips. Da får du vanilje og resten av smakene slike chips gir. Men dette ville jeg vært forsiktig med. De har stor overflate og det går fort å ta opp de smakene.
 
Mener at det er Amerikansk Medium toast eikechips 250gr jeg har. Så du mener en "liten" dasj I Konjakk/Rom (med kakao nibs)...Får sjekke litt på internettet hvor mye en liten dasj er :)
Takker!
 
Vet ikke hva som blir raskest tatt opp av det du planlegger. Men jeg har driti meg rett ut på de chipsene før, for mye for lenge. En uke med 200g på ca 19L. Det var idiotisk mye. Du bør smake daglig uansett og så flaske når du synes det er greit. Bare ha i bakhodet at hvis du venter en dag for å få "mer" av noe av det andre, så kan det kanskje bli for mye av det som allerede egentlig kanskje er greit. Mange variabler som skal snøres sammen her til samme tidspunkt ;)
 
"En uke med 200g på ca 19L. Det var idiotisk mye". OK. Da har jeg et utgangspunkt å gå etter. Eikechips/Kakao nibs har jeg lest at en skal ha I sekundærgjæring eller I primærgjæring etter stormgjæringen.
Har en PET gjæringskar som jeg tenkte å bruke til sekundær I 1->2 måneder.
 
OK...Da har jeg bestemt meg. 18L batch. 2pakker med Lallemand Nottingham Eikechips (10gr) og Kakao nibs (110gr) trukket I Konjakk/Rom I 24->72 timer. Tilsettes siste uke I sekundærgjæringen, med smakstestinger ifra dag4/5.
Løpende vudering om jeg skal tilsette 360gr Laktose 15min kok.
Lallemand CBC-1 til flasking
Any thoughts?
 
Tilbake
Topp