Oppskrift Kinn Vestkyst

Heisann. Da ble det Vestkyst. Vår ble litt kraftig i smaken da mye vørter forsvant på oppkok. Dette førte til et lite alkohol hopp og litt mer IBU.
Litt høy FG også :( Men alt i alt en fornøyelig øl,. Skal skalere ned på humle til neste brygg.
 
For min del bryter jeg opp 30-min humlen i en liten andel ved 60 - helt enkelt fordi oppskriftene til Kinn skalerer veldig dårlig ned til 50 liter. Skal man nå riktig IBU må man bruke absurde mengder humle på 30 min. På et brygg som Vestkyst, der bitterhumlen er samme som resten gjør det kanskje ikke så mye, men for f.eks Ekstra God Bitter, der bitterhumlen er en annen enn smak/aroma, var jeg litt nervøs over å kunne endre balansen mellom de ulike humlene i smaksbildet.

Som andre sikkert har poengtert allerede kan ikke humle skaleres lineært. Dersom jeg skal treffe rett IBU på oppskriftene til Kinn må jeg bruke mellom 2 og 3 ganger så mye humle på 30 min sammenlignet med hva Kinn selv gjør.

Da synes jeg det var langt mer hensiktsmessig å bryte opp 30-min humle i en liten andel på 60 minutter, slik at jeg treffer rett IBU på en mer "normal" måte og med litt mer siviliserte mengder humle totalt.
 
Jeg ville beregnet IBU fra de forskjellige smaks- og aromatilsetningene basert på faktisk alfasyreinnhold, og deretter "fylt opp" til ca. 80 IBU med bitterhumle på 60 min.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Dette er nøyaktig det jeg gjør med bryggene til Kinn - bruk beersmith/beercalc eller lignende og juster IBU med litt humle på 60 (i tillegg til standard oppskrift)
 
Man kan lese seg både klok og uklok på denne tråden, men her har jeg gjort mitt beste forsøk på å tilpasse denne oppskriften til Kinn Vestkyst på Speidel 50.
Den står uprøvd, men skal prøve å huske å komme med tilbakemelding om en måneds tid når jeg har noe tilbakemelding å gi. Skulle du ha gode faglige innvendinger på denne så setter jeg pris på det.

Vi skyller ikke på vår Speidel med mindre OG tillater oss det, og vi har dårlig avkok (maks 2 liter pr time), og dette er det tatt høyde for.
 

Vedlegg

  • Vestkyst IPA.pdf
    70,7 KB · Sett: 176
Hei,

Planlegger å brygge denne snart og har lest denne tråden opp og ned nå. Har tatt utgangspunkt i Kinns oppskrift fra 'Ølbrygging fra hånd til munn' og justert humletilsetningene med 10% for å øke IBU, samt lagt til en passende mengde på 60min for å komme helt opp.

Ser at flere kommenterer at OG på 1079 må være skrivefeil, men med oppskriften treffer jeg jo på 1080 (vet det er forskjell på teori og praksis) - er det noe jeg har misforstått her (dette er batch 2 så slett ikke umulig..) eller ser dette ut som en vinner?
 

Vedlegg

  • Vestkyst.pdf
    167,7 KB · Sett: 39
OG betyr sukkermengde etter brygging, og vi har alle forskjellige bryggeapparater med forskjellig effektivitet som gir forskjellig OG etter å ha brygget med like mengder malt.
 
Fordi Vestkyst holder 7% så vidt jeg husker
Og en FG på 1.027 er alt for høyt for en IPA
Det er det samme som Juleøllen jeg drakk igår og den er ganske fyldig


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kan jo selvfølgelig holde deg til 1.080 om du vil, men da beveger du deg over i DIPA land


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ville kutta krystalmalten tilsvarende, 8% er mer enn nok
Vestkyst er en ganske maltrik IPA fra før

Det var ihvertfall det jeg gjorde da jeg brygga den og det angra jeg ikke på
 
Ville kun kutta i basismalten for å beholde farge og eventuellt ugjærbart sukker i spesialmalt.

Da ender du vel opp med et mørkere øl og større prosentandel langkjedete sukkerarter?

Uansett skal man skalere oppskrifter vil jeg si det safeste er å kutte alle malttyper like mye for å ivareta tanken fra bryggeriet best mulig. Sliter man med FG så kan man justere mesketid og temperatur. Evt bytte gjær.

OG bør være rimelig greit å treffe uansett hvis man har noen få brygg i baklomma på oppsettet man bruker.
 
Da ender du vel opp med et mørkere øl og større prosentandel langkjedete sukkerarter?

Uansett skal man skalere oppskrifter vil jeg si det safeste er å kutte alle malttyper like mye for å ivareta tanken fra bryggeriet best mulig. Sliter man med FG så kan man justere mesketid og temperatur. Evt bytte gjær.

OG bør være rimelig greit å treffe uansett hvis man har noen få brygg i baklomma på oppsettet man bruker.

Dette er ikke direkte skalering? Min tanke var at vannmengden er den samme, dvs at en bør beholde samme størrelse malt som gir farge og ugjærbart.
 
Tilbake
Topp