Oppskrift på 1664 Blanc

Stilig. Alltid glad i et bryggeteknisk korrekt massemord.

Så. Peele skall, dypfryse, og så rett oppi gjæringskaret på dag 10, f.eks? Skal være en lager.
 
Stilig. Alltid glad i et bryggeteknisk korrekt massemord.

Så. Peele skall, dypfryse, og så rett oppi gjæringskaret på dag 10, f.eks? Skal være en lager.
Ville heller raspet slik at du ikke får med det hvite på skallet. Så er det best med økologiske appelsiner (sprøytemidler ol.)
 
Kronenbourg, 1664 Blanc
Witbier
BeerGlass_3.gif

Recipe Specs
Original Gravity Final Gravity
Colour (SRM / EBC)

Bitterness Alcohol by Volume
1.057 1.013 3.2 / 6.3 21.8 IBU 5.7%

Brewhouse Specs
Recipe Type Batch Size Boil Time Efficiency
All Grain 75.0 Litres / 19.8 Gal 90.0 min 83.0%

Fermentables
Name Type SRM Percentage Amount
Pilsner Grain 1.7 50.00 % 8.00 Kg / 17.64 Lbs
Wheat Malt Grain 2.0 37.50 % 6.00 Kg / 13.23 Lbs
Dextrose Sugar 0.0 6.25 % 1.00 Kg / 2.20 Lbs
Torrified Wheat Grain 2.0 6.25 % 1.00 Kg / 2.20 Lbs

Hops
Name AA% Amount Use Time
Strisselspalt 2.0% 200.00 g / 7.05 oz First Wort 90 mins
Strisselspalt 2.0% 100.00 g / 3.53 oz Boil 15 mins
Amarillo 8.6% 30.00 g / 1.06 oz Boil 1 mins
Mosaic 12.3% 30.00 g / 1.06 oz Boil 1 mins
Amarillo 8.6% 30.00 g / 1.06 oz Dry Hop 0 mins
Mosaic 12.3% 30.00 g / 1.06 oz Dry Hop 0 mins

Misc
Name Amount Use Time
Apelsin skall 100.00 g / 3.53 oz Boil 15 mins
Coriander Seed 10.00 g / 0.35 oz Boil 15 mins
Protafloc 5.00 g / 0.18 oz Boil 15 mins
Aprikospure 1000.00 g / 35.27 oz Secondary 0 mins

Yeast
Name Attenuation
Wyeast 1010 - American Wheat 75 %

Mash Steps
Step Name Time Temperature Type
Saccharification Rest 90.0 min 65.0 °C / 149.0 °F Infusion

Notes


Recipe Generated with BrewMate

Denne ble god og nær original som jeg fikk drukket sist helg
Min hadde for lite aprikos så neste gang dobler jeg mengden med aprikospure
 
Hvilken aprikospure brukte du?
Når tilsatte du den, ser der står secondary, er det etter stormgjæring?
 
Hvilken aprikospure brukte du?
Når tilsatte du den, ser der står secondary, er det etter stormgjæring?
etter 7dager
AprikosPure

500


gr


tørkede aprikoser

5


dl

La væske og aprikoser småkoke i 15 minutter. Sil av noe av væsken. Ha det så i en blender og begynn å purere aprikosene. Tilsett mer væske til konsistensenen er som ønsket. Denne kan fryses i små porsjoner
 
Noen som kunne tenkt seg å skalere oppskriften over til et 20 liters oppsett ? prøver meg frem på beersmith men... må kast inn håndkledet ja
 
Sett BS over i US enheter. Legg inn oppskriften riktig. Skift til metriske enheter. Trykk scale reciept. Gi inn ny batchtrørrelse. Voila
 
Kjøpte en pakke tørkede aprikoser som jeg tenkte å lage purè av, ser nå på pakken at den inneholder konserveringsmiddel - svoveldioksid (E220).
Kan dette drepe gjæren i brygget?

Tenkte å koke de i vann og så bruke blenderen, for deretter å tilsette purèen rett i gjæringskaret etter 7 dager.

EDIT: Feiget ut og kjøpte økologiske tørkede aprikoser. Var i tvil så tok ikke sjansen. Kokte opp 300g av de i 3dl vann og kjørte stavmikser, Kjølte ned og helte rett i gjæringskaret etter 8 dager. Var ganske tykkflytende væske, så prøvde å fordele så godt som mulig. En uke karbonering på flaske igjen, har en gjennomsiktig som jeg har tyvtittet på. Den ser ganske klar ut allerede! Det verste med hjemmebrygging er ventinga...
 
Sist redigert:
Jeg skal brygge denne (Oppskriften til T.Wickstrøm) på tirsdag. Fikk bare tak i hel blomst med Strisselspalt. Denne var bare på 1,2% - blir det riktig å kompensere både First Worth og 15min pga lav alfasyre? Blir fryktelig mye humle..
 
Aslet hvordan ble resultatet? Hørtes snadder ut.
Og hvor får enn fatt i økologiske apprikoser? Finner verken på meny eller rema 1000.

Eirik
 
Jeg fikk ikke tak i økologiske. Brukte vanlige med E220. Merket ikke noe spesiellt med gjæring eller karbonering.
Ble brukt i en vanlig weizen. 500g etter stormgjæring i 6l øl.
Aprikosene ble vannet ut ca 24 timer, om de fikk en runde med stavmikseren eller kun kuttet opp husker jeg ikke. Har ikke notert noe om koking men kan ha gjort det. En runde i fryseren fikk de og husker jeg ved tapping var glad at de var fordelt i et par humleposer.
 
Hei, jeg tok utgangspunkt i en standard Weissbier-pakke jeg hadde (50/50 standard pilsner- og hvetemalt). Modifiserte denne med koriander, appelsin og aprikos. Så ble ikke noen direkte 1664-klone, men ville prøve aprikos.

Kjøpte økologisk aprikos på en helsekost-butikk. De er mørkebrune, mens vanlige er helt oransje pga E220. Dette gav ølet en ganske mørk gyllen farge. Når det gjelder smaken så kommer aprikosen kun frem i ettersmak. Og den er langt fra så søt som jeg hadde trodd. Så resultatet ble en tørr Wit med ettersmak av søtsyrlig aprikos som passer veldig godt til mat og særlig skarp ost.

Veldig fornøyd selv. Serverte den til pizza i et større dameselskap som ble godt mottatt.
 

Vedlegg

  • IMAG0798_1.jpg
    IMAG0798_1.jpg
    122,4 KB · Sett: 293
Og forresten, doble mengden aprikospuree.
du mener de burde ha brukt 2 kg for 75 liter øl.
Og nedskalert typisk 666 g for 25 liter batch da? Sånn ca..
 
Tilbake
Topp