På vippen. speidel eller boilermaker eller kjøleboks ????? hmm what to do

Skal gå over fra ekstrakt til grain å skal derfor handle inn utstyr , har brygget i litt over ett år og har som fler siklet på speidelen og brygget på en, er veldig enkelt og greit, men så er det prisen. for prisen av èn speidel kan man jo få seg en boilermaker,autosparger,silbunn og tappeutstyr så lurer jo litt på hva jeg skal gjøre??? ubesluttsom ja .
Hvordan er det og meske i boilermakeren?
Eller skal man bare krype til korsen og handle inn speidel og fortsette tappe ølet over på flasker .
Så har man jo nimbuser og villabryggerier ja ja blir mye detta noen forslag people???
 
Mesking på Boilermaker har funnet som en drøm for meg. God plass og en silbunn som er optimalisert for å unngå stuck mash. Jeg er veldig fornøyd med min Boilermaker b
 
Hvilket utstyr som passer for deg akkurat nå tror jeg kun du kan finne ut av.
Speidel er jo uten tvil et fantastisk hjemmebryggeri, men koster jo endel.
Kanskje det riktige for deg akkurat nå var å satse på et billigere opplegg sånn at du i tillegg har råd til å kjøpe endel annet "kjekt å ha" utstyr.
Ei go maltmølle, magnetrører, corneliusfat og tappekraner, lista er lang. Så kan jo dyrere utstyr komme senere.
Sier IKKE at du IKKE skal kjøpe Speidel med en gang, men tenk deg litt om.
Selv brygger jeg på en Nimbus jeg kjøpte brukt her inne på forumet og er kjempefornøyd. Men nå begynner jeg å tenke 50 liters Speidel for å øke kapasiteten. For nå HAR jeg go maltmølle, corneliusfat tappekraner, beergun og masse annet "kjekt å ha"  :yes:
 
Hvis du har litt plass og bittelitt Handymann ideg vil jeg anbefale kjøleboks oppsett.
Det er utrolig morro å ha bygd et eget oppsett til å brygge eget øl da :)
Og hvis det økonomiske er et poeng, bør det ikke være noen tvil. + da kan du også prioritere å kjøpe annet nødvendig bryggeutstyr som mølle, magnetrører, fat osv..

Et "billig" oppsett er minst like godt som en speidel o.l, det tar bare litt mer plass, blir litt mer slanger osv..

Bryggselv selger både kjeler og kjølebokser
 
Selv har jeg speidel, og er fornøyd med den. Bor i en liten leilighet, og speidelen tar liten plass. Har en liten bod i kjelleren, og det er lettere å kun bære opp en speidel enn mange kjølebokser og kjeler osv. Skal ikke gå inn på bruken av den, det er jo tross alt det man betaler masse for.

Men det er visse begrensninger med speidelen man bør være klar over. Hvis man vil brygge sterke øl har man en utfordring. Det letteste er å booste OG med spraymalt, men ikke helt tilfredsstillende løsning for meg. Man kan dobbeltmeske som er litt ekstra styr, eller man kan koke veldig lenge.

Faktisk har jeg lyst til å utvide bryggeriet mitt med en kjøleboks slik at jeg kan brygge sterkere øl, og mindre (!) batcher. Men likevel, per i dag er jeg godt fornøyd med å ha speidel!
 
Ville gått for Speidel om jeg hadde liten plass. Selv har jeg nok plass og liker å bygge ting selv, så jeg er meget happy med kjøleboks.


Pengene kommer du til å bruke uansett    ;)
 
Det som kanskje er mest avgjørende er tidsbruk. Kan du sette av hele dagen så kan du bruke hva som helst. Har man begrenset med "egentid" tror jeg man er best tjent med en speidel. Som er det systemet som har mest automatikk.
 
Her tar det ganske nøyaktig 6 timer fra oppakking til nedpakking. Men da kan jeg også lage middag eller bygge veranda samtidig :)
 
Da tror jeg ikke forskjellen er så stor. Etter at jeg fikk temp kontroll på varmtvannstanken så gikk tiden ned fra 8 timer til 5-6 timer inkl rydding.

Men det er klart at om man har manuell temperaturkontroll på varmtvannstanken så tar det fort mye tid å få rett temperatur.

I morgen skal jeg gjøre to brygg i parallell: Meske #2 mens #1 koker. Blir spennende å se hvor fort jeg klarrer å gjøre det :)
 
Det er klart. Jeg har normalt mesketid på 70-90 min og koketid på 60-90 min. Sist gang var 75 + 60.

Edit: Og om jeg skal bygge middag samtidig så tror jeg det vil gå ut over loggboken så det unngår jeg så sant jeg kan  :)
 
bozo skrev:
Det som kanskje er mest avgjørende er tidsbruk. Kan du sette av hele dagen så kan du bruke hva som helst. Har man begrenset med "egentid" tror jeg man er best tjent med en speidel. Som er det systemet som har mest automatikk.
med mitt utstyr bruker jeg 5-6 timer fra jeg rydder frem til jeg rydder vekk inkludert vask av utstyret. tror ikke du sparer mye inn på det med en speidel... utstyret  mitt brygger opp til 40-45 liter, så en 50 liter speidel er nok ikke raskere...
 
takker for alle svar. er egentlig dette jeg har resonert meg fremm til selv o. Plass har jeg så blir vel kjøleboks og kjel tenker jeg , så heller bruke resten av budsjettet på tappeutstyr og anne snadder.
 
Men hvorfor Boilermaker? Hvis du er i stand til å lage hull i en kjele er det mange gode alternativ som er rimeligere, mer solid og fungerer utmerket på induksjon. Hvis den må være blank derimot. Da er utvalget mer begrenset.
 
Var innom en her i Tromsø, skulle kjøpe et rimelig bryggeri med kjeler, pumper osv. Spurte selger hva han nå skulle brygge på, og han dro frem en liten 20 liters blank skinnende Speidel. Måtte jo bare innrømmet at plutselig var det ikke spesielt interessant å kjøpe et bryggeri på en kubikkmeter og vel så det. Etter en kjapt runde med forespørsler ble det en Speidel, 50 liter med et ekstra, kort maltrør.

Setter den på om morgen, går inn og spiser en lang og god frokost, og da er 55 liter vann ferdig varmet slik at jeg kan fylle opp maltrøret. Setter den så igang og etter 2- 3 timer tur med ungene kan jeg løfte opp maltrøret og starte kokingen.

Og her er det for meg en ting jeg ikke har forstått. Hvorfor har ikke Speidel en liten alarm som sier fra når vørteren når kokepunktet og kokingen starter? Dette krever jo at jeg er tilstede og følger med. :muzik:

Så koking med humling og etter en stund kan jeg sette ned kjøleren i den kokende vørteren og ti minutter senere starter jeg kjølingen.  Ferdig med kjølig og tappet over i gjæringskar, vaskes og tørkes Speidel'en. Så setter jeg alt bort i et skap. Ønsker jeg det kan jeg koke to brygg a' 50 liter på en dag, eller et brygg på ettermiddag, etter jobb.

Den ledige plassen som har fordi jeg ikke har et bryggeri som tar en kubikkmeter, bruker jeg til fat, kasser og flasker med øl + alt det andre som også trenger plass.

Valget mitt falt derfor på Speidel fordi jeg koker 15 -20 ganger pr år, resten av tiden må jeg lagre bryggeutstyret.  Med en dobbelmesking og litt spraymalt, blir ihvertfall en lav OG ikke et problem.
 
Er en fornøyd eier av en 20 liter, angrer litt på at jeg ikke gikk for en 50 liter fra starten av.
 
Diskusjonen om speidel eller ei blir nok aldrig ferdig :)
Ulempene etter det jeg har skjønt er pumpa på noen/alle er så som så,
Og siden speidelen er en avansert biab  :beershove: er klarning av vørteren litt vinglete.
Den er dessuten dyr?
Fordelene er liten og kompakt altiettløsning, dermed enklere rengjøring og lagring. Den er sexy?
Uansett tror jeg nok at øl blir minst like godt og fint på kjøleboksløsning. Ulempen/fordelen der er bygging av utstyr (som man aldrig blir ferdig med) og plassen det tar. Personlig synes jeg hjemmesnekra er vel så sexy da  ;D
 
magne1972 skrev:
Diskusjonen om speidel eller ei blir nok aldrig ferdig :)
Ulempene etter det jeg har skjønt er pumpa på noen/alle er så som så,
Og siden speidelen er en avansert biab  :beershove: er klarning av vørteren litt vinglete.
Den er dessuten dyr?
Fordelene er liten og kompakt altiettløsning, dermed enklere rengjøring og lagring. Den er sexy?
Uansett tror jeg nok at øl blir minst like godt og fint på kjøleboksløsning. Ulempen/fordelen der er bygging av utstyr (som man aldrig blir ferdig med) og plassen det tar. Personlig synes jeg hjemmesnekra er vel så sexy da  ;D
Tror pumpen på de nye har blitt bedre igjen. Etter å ha justert møllen min til grovere knusing har jeg ikke hatt noen problemer. Krystallklart øl får jeg også, så det vil jeg ikke si er et problem heller.

Men Speidelen har en begrensning i OG (jeg kommer opp i 65-70 maks, med et utbytte på rundt 70-75. Vet at andre klarer noe bedre). I utgangspunktet ok for meg, de få gangene jeg vil ha skikkelig sterkt øl kan jeg dobbeltmeske eller bruke ekstrakt.

Personlig er jeg meget fornøyd med Speidelen, men den er ikke perfekt og lager ikke bedre bedre øl.
 
Nils V skrev:
Var innom en her i Tromsø, skulle kjøpe et rimelig bryggeri med kjeler, pumper osv. Spurte selger hva han nå skulle brygge på, og han dro frem en liten 20 liters blank skinnende Speidel. Måtte jo bare innrømmet at plutselig var det ikke spesielt interessant å kjøpe et bryggeri på en kubikkmeter og vel så det. Etter en kjapt runde med forespørsler ble det en Speidel, 50 liter med et ekstra, kort maltrør.

Setter den på om morgen, går inn og spiser en lang og god frokost, og da er 55 liter vann ferdig varmet slik at jeg kan fylle opp maltrøret. Setter den så igang og etter 2- 3 timer tur med ungene kan jeg løfte opp maltrøret og starte kokingen.

Og her er det for meg en ting jeg ikke har forstått. Hvorfor har ikke Speidel en liten alarm som sier fra når vørteren når kokepunktet og kokingen starter? Dette krever jo at jeg er tilstede og følger med. :muzik:

Så koking med humling og etter en stund kan jeg sette ned kjøleren i den kokende vørteren og ti minutter senere starter jeg kjølingen.  Ferdig med kjølig og tappet over i gjæringskar, vaskes og tørkes Speidel'en. Så setter jeg alt bort i et skap. Ønsker jeg det kan jeg koke to brygg a' 50 liter på en dag, eller et brygg på ettermiddag, etter jobb.

Den ledige plassen som har fordi jeg ikke har et bryggeri som tar en kubikkmeter, bruker jeg til fat, kasser og flasker med øl + alt det andre som også trenger plass.

Valget mitt falt derfor på Speidel fordi jeg koker 15 -20 ganger pr år, resten av tiden må jeg lagre bryggeutstyret.  Med en dobbelmesking og litt spraymalt, blir ihvertfall en lav OG ikke et problem.

Burde ta dette opp med alarm, eller en enda bedre måte. Det burde gå an å sette inn et ekstra kokepunkt slik at speidelen varmer til 97-98 grader og gir alarm mens den står på denne temperaturen. Så kan en kvittere ut og varme de siste 2-3 graderne for å starte kokingen.
Oppvarming av vann og meskeprosessen går jo av seg selv, mens en må passe på når kokingen starter både på grunn av skum og på grunn av humletilsetning.
Det går jo forsåvidt an å programmere Speidelen til kokepunkt på 97 grader, da vil den ikke koke over, men da må en sette den i manuell modus for den reelle kokingen.
 
Tilbake
Topp