Påmelding til NM 2017

Det er litt uklart for meg hva som er problemet her, og hva vi har tatt feil om.

Ølene skal sendes til adressen som er oppgitt. Det er bruk av Posten som er den innleveringsmåten NM legger opp til og som er foretrukket. I noen tilfeller gjør de som tar i mot og sorterer øl deltagerne en ekstra tjeneste ved å tilrettelegge for levering ved personlig oppmøte. Dette er ikke noe vi krever av de som fungerer som mottak og er en tjeneste de gjør helt på eget initiativ.

Det er bare tanken på at ølene skal sendes norge rundt. Men kanskje har jeg ikke hele historien med meg når det gjelder nm og andre konkurranser her i landet, altså kanskje er det fremdeles en veldig "ung" organisasjon her? Nasjonal Mesterskapet i USA, for eksempel, er ikke sånn at hele landet får delta, bare de som vant på den første lokale runden. Hvis det er snakk om mangel på dommere her i Norge, er det bare å finne ut en løsning sånn at vi har alt for mange høy-nivå dommere. Jeg vet ikke hvor mitt penger for medlemskapet er brukt til, men kanskje ville det blitt verdt det å bruke masse penger på å ha mange nasjonal- eller master-nivå dommere (i forhold til BJCP standard) her i Norge. I stedet for de få som kan dømme NM.

Også er det ikke å bare lese retningslinjer og sånt når man først melde seg på konkurransen. Hvis det var så lett ville ikke det være nødvendig å ha denne tråden her. Og det er fordi det var mange feil med registrerings systemet, og andre ting som har dukket opp (og rettet, ja) etter at påmeldingen hadde allerede begynt.

Men kanskje har jeg alt for store forventninger av noe som kalles for NM. Og det er helt sikkert fordi jeg sammenligner den med NHC i USA.

https://www.homebrewersassociation.org/national-homebrew-competition/
 
Jeg tror nok flesteparten her inne er vel kjent med både NHC og BJCP, men selv om dette fungerer i USA er det ikke nødvendigvis direkte overførbart til Norge. Hjemmebryggermiljøene i de to landene er ganske forskjellige.

Norbryggdommere har for øvrig ikke nivåer på samme måte som BJCP, og tidvis kan det være mangel på aktive dommere. Å kjøre 1st og 2nd round på et NM vil vel ikke bøte på denne utfordringen, snarere tvert imot. Selv om det muligens kunne hjulpet noe på logistikken. Når det er sagt er vi et fjelland med til dels svært spredt bosetting, så innsending hadde nok forekommet uansett for ganske mange..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er bare tanken på at ølene skal sendes norge rundt. Men kanskje har jeg ikke hele historien med meg når det gjelder nm og andre konkurranser her i landet, altså kanskje er det fremdeles en veldig "ung" organisasjon her? Nasjonal Mesterskapet i USA, for eksempel, er ikke sånn at hele landet får delta, bare de som vant på den første lokale runden. Hvis det er snakk om mangel på dommere her i Norge, er det bare å finne ut en løsning sånn at vi har alt for mange høy-nivå dommere. Jeg vet ikke hvor mitt penger for medlemskapet er brukt til, men kanskje ville det blitt verdt det å bruke masse penger på å ha mange nasjonal- eller master-nivå dommere (i forhold til BJCP standard) her i Norge. I stedet for de få som kan dømme NM.

Vi jobber for å gjøre NM til et best mulig arrangement, ikke mest mulig likt USA. Vi henter mye erfaringer fra Sverige og Danmark, som har arrangementer som det er naturlig å sammenligne med.

Jeg kjenner ikke detaljene i det amerikanske mesterskapet, men jeg tror du tar feil når du sier at ikke alle kan delta. Ettersom de er vesentlig større, så har de to runder med bedømming og alle kan sende inn til første runde. Denne første runden er delt opp i ca 10 regioner, der hver region dekker en håndfull delstater. Disse regionale kvalifiseringer dekker altså områder som, hver for seg, er større enn Norge. Så går de beste videre til nasjonale finaler, men det er jo heller ikke helt ulikt at de nasjonale vinnerne går videre til skandinavisk mesterskap her. Riktignok har vi mer fokus på den nasjonale delen enn den skandinaviske, men prinsippet er jo ganske likt.

I forhold til BJCP-sin organisering av dommere, så har de en litt annen tilnærming til sine nivåer enn vi har i Norge. Du finner mer om det norske opplegget på dommersidene. Som du vil se, har vi utelukkende fokus på å rangere dommere etter smakeerfaring, og gir ikke poeng for organisering som BJCP. Kvaliteten på dommerne kan alltid bli bedre, men dommerkomiteen jobber stadig med å forbedre det. Normalt skal også mer erfarne dommere være med i finalejuryene enn de innledende utslagsrundene.

Jeg fikk ikke med meg noen feil i påmeldingssystemet. Noen savnet mer informasjon utenfor systemet, men jeg så ingen feil på systemet (denne gangen). Men du har helt rett i at vi ikke er feilfrie, men åpne om de feilene vi finner og forsøker å rette dem. Husk at vi også gjør dette på fritida. Ja, og i pauser på jobben, som vi håper sjefen ikke oppdager, da.

Norbrygg sine budsjetter, og hva dine 250 kr brukes til, finner du jo i årsmøtepapirene. Lite av det går til NM, og slik bør det vel være i en organisasjon som skal drive med mye annet. Det du ikke ser der er jo hvor mye ubetalt tid som brukes, men på NM så går det nok et par ubetalte årsverk. Jeg håper du vil være med å arrangere det til neste år, for vi blir ikke bedre enn de frivillige som heller bruker tid på dette enn å brygge.

Om du har for store forhåpninger vet jeg ikke, men jeg synes altså kritikken din bommer litt.
 
Som Gustav sier må man jo nødvendigvis også sende ølet sitt i USA, om man ikke bor i/like ved innleveringsstedet i første runde. Kan jo også nevnes at for Norbryggmedlemmer er deltakelse gratis, mens AHA skal ha $14 per bidrag i NHC så der er Norbrygg bedre (medlemskapet i Norbrygg er også billigere enn AHA)! ;)
 
Med fare for å gå enda mer off topic...

Jeg tror ikke du finner mange delstater i USA der det finnes et hjemmebryggermiljø som ville være i stand til å gjennomføre et arrangement som NM. I Europa så er det ikke noen felles hjemmebryggerorganisasjon som kan sammenlignes med AHA, og det finnes heller ikke noe europeisk mesterskap. At NM ville vært en av de verste hjemmebryggerkonkurransene i USA, tror jeg faktisk ikke noe på.
 
Øl som ønskes levert til Oppegård ved personlig fremmøte kan leveres på følgende datoer og klokkeslett:
  • Lørdag 4. mars kl. 09.00 – 15.00
  • Onsdag 8. mars kl. 17.00 – 21.30
  • Torsdag 16. mars kl. 17.00 – 21.30
Velkommen!
 
Det er bare tanken på at ølene skal sendes norge rundt. Men kanskje har jeg ikke hele historien med meg når det gjelder nm og andre konkurranser her i landet, altså kanskje er det fremdeles en veldig "ung" organisasjon her? Nasjonal Mesterskapet i USA, for eksempel, er ikke sånn at hele landet får delta, bare de som vant på den første lokale runden. Hvis det er snakk om mangel på dommere her i Norge, er det bare å finne ut en løsning sånn at vi har alt for mange høy-nivå dommere. Jeg vet ikke hvor mitt penger for medlemskapet er brukt til, men kanskje ville det blitt verdt det å bruke masse penger på å ha mange nasjonal- eller master-nivå dommere (i forhold til BJCP standard) her i Norge. I stedet for de få som kan dømme NM.

Også er det ikke å bare lese retningslinjer og sånt når man først melde seg på konkurransen. Hvis det var så lett ville ikke det være nødvendig å ha denne tråden her. Og det er fordi det var mange feil med registrerings systemet, og andre ting som har dukket opp (og rettet, ja) etter at påmeldingen hadde allerede begynt.

Men kanskje har jeg alt for store forventninger av noe som kalles for NM. Og det er helt sikkert fordi jeg sammenligner den med NHC i USA.

https://www.homebrewersassociation.org/national-homebrew-competition/


Anbefaler deg å melde den på Hjemmebryggerhelgen 2017 som er i April nå. Der kommer John Palmer som har rimelig god peiling på hvordan det fungerer over dammen i tilllegg så har han vel en god kjennskap til hvordan vi gjør dette i Norge..

Norbrygg driftes av medlemmer for medlemmer, hvor alle har noe å si og kan påvirke. Resultatet av hvordan ting blir organisert hver eneste dag er vel ett kombinasjon av hundrevis av personer fra hele landet som har gjennomført, prøvd, testet, diskutert i det uendelige i 1000vis av timer. Resultatet ser du i dag, i morgen og videre fremover. Personer som bruker fritiden på å hele tiden forbedre, tenke nytt og planlegger neste steg.

Hvis du sitter på informasjon som kan forbedre systemet så håper jeg du tar deg tid til å videreformidle denne så den kan bli brukt til noe konstruktivt i motsetning til hva som kommer frem på denne måten

Mvh
 
Kanskje en smule Off-topic men er toppremien i år også brygging hos Nøgne Ø? Ser sponsorene er tilbydere av utstyr. Har ikke funnet en premieliste på nettet.
 
Hvordan blir øl oppbevart før smaking? Litt hipp som happ? Kjøleskap?

Grunnen til spørsmålet er karbonering av hefeweizen. "Egentlig" så skal disse ha 3-4 volumer CO2, men bjcp sier opptil 2.9, Norbrygg sier "mye CO2" eller noe slikt.

Hvis man skulle karbonert til f.eks 3, da regner jeg med at den vil ut av flaska hvis den er varm/romtemperert, og det er jo ikke så bra, da ryker jo karboneringen i skum.
 
Bring/Posten har lagt ut denne avviksmeldinga, som kan være nyttig å vite om. Husk å sende inn i tide og registrere sporingsnummer, så er dette vårt problem og ikke ditt.

Forsinkelser i pakkeproduksjon i Oslo
Posten og Bring flytter inn i nye lokaler i Oslo.

I og under flytteprosessen fra eksisterende produksjonslokaler til nytt bygg med nye sorteringsmaskiner, må det påregnes noe forsinkelser i behandlingen og fremsending av pakker.

Forsinkelsen vil gjelde Bedriftspakker og Servicepakker som sendes til/fra Oslo eller via Oslo.

Pakker til/fra nedenstående geografiske områder er ikke berørt og vil fremsendes i henhold til fremsendingstabell
Trøndelag – Nord Norge postnummer 7000-9999
Trøndelag – Møre postnummer 6000-7999
Vestlandet – Sørlandet Postnummer 4000-5999
 
Jeg vil ikke love noe mer enn "litt hipp som happ", men vanligvis settes de i kjøleskapet kvelden før bedømming.
Jeg hadde lest regler og paragrafer om flasker og marking og pakking og var I gang med å polstre disse flaskene for forsendelse etter alle krav som stilles. Så kom dette og det hele stoppet opp for meg og mista litt seriøsitet. "Kan hende de havner I kjøleskap kvelden før". Hvis det finnes ...eller bare de som får plass??? Det må vel finnes et regelverk for Norbryggs dømming også som inkluderer hvordan ølet skal framstå og framstå på lik basis?
 
Jeg hadde lest regler og paragrafer om flasker og marking og pakking og var I gang med å polstre disse flaskene for forsendelse etter alle krav som stilles. Så kom dette og det hele stoppet opp for meg og mista litt seriøsitet. "Kan hende de havner I kjøleskap kvelden før". Hvis det finnes ...eller bare de som får plass??? Det må vel finnes et regelverk for Norbryggs dømming også som inkluderer hvordan ølet skal framstå og framstå på lik basis?

Dette finnes det et meget omfattende regelverk for i "Dommerinstruks for konkurransedømming av øl. For øldommere sertifisert av Norbrygg."

Regelverket stiller krav til temperatur og hvile i forkant av smakingen, og at man bla. sikrer seg at ikke de siste ølene blir varmere mens de venter på bedømming.

I Oslo hentes ølene ut av et kjølerom rett før de aktuelle ølene bedømmes. Det samme skjer ved finaledømmingen som skjer på Hjemmebryggehelgen i Trondheim.

Temperatur er med i organiseringen og planleggingen frem til selve smakingen starter, og det er derfor hovedsaklig ansvaret til de som organiserer smakingen og ikke den enkelte dommer.

Ølene som er sendt til eller levert i Oslo (hjemme hos meg) står i et rom med 5-6 graders temperatur. (isolert utebod med temperatutkontroll)

Jeg tror ikke dere skal legge til grunn at noen av organisatorene vil gjøre dette på noen annen måte enn dere ville gjort det selv.
 
Sist redigert:
Småplukk, men påmeldingsskjemaet bør kunne håndtere komma som desimaltegn i feltene for bl.a. OG/FG og alkoholstyrke. Når skjemaet krever punktum som desimaltegn så bør dere enten opplyse om det, eller bytte det ut "i kulissene".
 
Småplukk, men påmeldingsskjemaet bør kunne håndtere komma som desimaltegn i feltene for bl.a. OG/FG og alkoholstyrke. Når skjemaet krever punktum som desimaltegn så bør dere enten opplyse om det, eller bytte det ut "i kulissene".

Ønsket er notert og sendt til utvikleren.
 
Småplukk, men påmeldingsskjemaet bør kunne håndtere komma som desimaltegn i feltene for bl.a. OG/FG og alkoholstyrke. Når skjemaet krever punktum som desimaltegn så bør dere enten opplyse om det, eller bytte det ut "i kulissene".

Jepp, det burde det. Jeg skal se om jeg får tatt en titt på det.
 

Similar threads

G
Svar
0
Sett
989
gustavfoseid
G
J
Svar
0
Sett
396
Jørgen Olsen
J
G
Svar
0
Sett
772
gustavfoseid
G
G
Svar
0
Sett
894
gustavfoseid
G
Tilbake
Topp