Det er bare tanken på at ølene skal sendes norge rundt. Men kanskje har jeg ikke hele historien med meg når det gjelder nm og andre konkurranser her i landet, altså kanskje er det fremdeles en veldig "ung" organisasjon her? Nasjonal Mesterskapet i USA, for eksempel, er ikke sånn at hele landet får delta, bare de som vant på den første lokale runden. Hvis det er snakk om mangel på dommere her i Norge, er det bare å finne ut en løsning sånn at vi har alt for mange høy-nivå dommere. Jeg vet ikke hvor mitt penger for medlemskapet er brukt til, men kanskje ville det blitt verdt det å bruke masse penger på å ha mange nasjonal- eller master-nivå dommere (i forhold til BJCP standard) her i Norge. I stedet for de få som kan dømme NM.
Vi jobber for å gjøre NM til et best mulig arrangement, ikke mest mulig likt USA. Vi henter mye erfaringer fra Sverige og Danmark, som har arrangementer som det er naturlig å sammenligne med.
Jeg kjenner ikke detaljene i det amerikanske mesterskapet, men jeg tror du tar feil når du sier at ikke alle kan delta. Ettersom de er vesentlig større, så har de to runder med bedømming og alle kan sende inn til første runde. Denne første runden er delt opp i ca 10 regioner, der hver region dekker en håndfull delstater. Disse regionale kvalifiseringer dekker altså områder som, hver for seg, er større enn Norge. Så går de beste videre til nasjonale finaler, men det er jo heller ikke helt ulikt at de nasjonale vinnerne går videre til skandinavisk mesterskap her. Riktignok har vi mer fokus på den nasjonale delen enn den skandinaviske, men prinsippet er jo ganske likt.
I forhold til BJCP-sin organisering av dommere, så har de en litt annen tilnærming til sine nivåer enn vi har i Norge. Du finner mer om det norske opplegget på dommersidene. Som du vil se, har vi utelukkende fokus på å rangere dommere etter smakeerfaring, og gir ikke poeng for organisering som BJCP. Kvaliteten på dommerne kan alltid bli bedre, men dommerkomiteen jobber stadig med å forbedre det. Normalt skal også mer erfarne dommere være med i finalejuryene enn de innledende utslagsrundene.
Jeg fikk ikke med meg noen feil i påmeldingssystemet. Noen savnet mer informasjon utenfor systemet, men jeg så ingen feil på systemet (denne gangen). Men du har helt rett i at vi ikke er feilfrie, men åpne om de feilene vi finner og forsøker å rette dem. Husk at vi også gjør dette på fritida. Ja, og i pauser på jobben, som vi håper sjefen ikke oppdager, da.
Norbrygg sine budsjetter, og hva dine 250 kr brukes til, finner du jo i årsmøtepapirene. Lite av det går til NM, og slik bør det vel være i en organisasjon som skal drive med mye annet. Det du ikke ser der er jo hvor mye ubetalt tid som brukes, men på NM så går det nok et par ubetalte årsverk. Jeg håper du vil være med å arrangere det til neste år, for vi blir ikke bedre enn de frivillige som heller bruker tid på dette enn å brygge.
Om du har for store forhåpninger vet jeg ikke, men jeg synes altså kritikken din bommer litt.