Partial mash / pre-boil tea

I boken om ølbrygging som jeg følger (Extreme Beers av Sam Calagione) så er den gjennomgående fremgangsmåten at man lager en såkalt pre-boil tea med special grains og at man deretter brygger med maltekstrakt.

Fremgangsmåten for pre-boil tea er at man fyller kjelen med rundt 17 liter kaldt vann (for en batch på totalt 19 liter) og har special grains oppi en grain bag (f.eks bh-pose) og har den oppi vannet med en gang. Man setter så på varme og varmer opp til 77 grader C, hvorpå man fjerner special grainsene og lar vannet varmes videre til det koker, og så tilsetter man maltekstrakt og fortsetter som med et vanlig ekstraktbrygg.

Er dette det samme som partial mash, eller er det forskjeller? Mengden special grains i de ulike oppskriftene varierer, men det er som regel fra 200 til 500 g.

Uansett, hvor mye farge og sukker klarer man å trekke ut av special grainsene i en slik pre-boil tea? Jeg tenkte å komponere noen oppskrifter selv på Beercalc, men jeg er usikker på om verdiene den gir meg på OG og EBC vil bli riktig når det ikke er snakk om full mesk.
 
Sitter å leser i Radical brewing akkurat nå, å den forklarer det på denne måtetn:

"Extract + Grain   
Extracts, hops, grains and yeast 
Elementary: steep grains in hot wate, remowe and boil with hops. Grain bag and maybe a big pot needed.

Partial mash
Same as above, but with more grain.
Transitional: volumand temperatur control, sparging technique, etc. A grain bag will do, but purpouse-buildt mash equipment starts to look good."

Som jeg forstår og har erfart, vil tepose metoden du bruker, kunne trekke ut smak og farge, men ikke så mye sukker.
Ved bruk av ekstrakt og spesialmalt vil ikke dette ha så mye å si, siden man da stortsett er ute etter smak og farge.
Så da bør du justere sukkermengden med ekstraktet, å tilsette spesialmalt og humle for å danne den smaken du ønsker.

Ved partial mashl, mesker man som på vanlig måte, bare med mindre volum, å tilsetter ekstrakt for å oppnå ønsket OG.
 
Tilbake
Topp