PID kontroll.

lordmango skrev:
Hvis jeg ikke tar helt feil så skal momsen kun regnes ut av prisen på det man kjøper, og ikke frakten i tillegg?
Hvis du kommer over 200,- gjør nok den norske stat en skikkelig spansk en, og tar moms på frakten også.... Vi lever i et land som er glad i avgifter. Desverre
 
Oh, damn... Da ble kostnaden straks litt mer.
Så da blir regnestykket: Prisen på tingene+ frakten fra US til norge, + 25% (moms), + 179kr + i frakt innenlands?
 
magne1972 skrev:
lordmango skrev:
Hvis jeg ikke tar helt feil så skal momsen kun regnes ut av prisen på det man kjøper, og ikke frakten i tillegg?
Hvis du kommer over 200,- gjør nok den norske stat en skikkelig spansk en, og tar moms på frakten også.... Vi lever i et land som er glad i avgifter. dessverre
Staten har faktisk skrudd opp toll grensa til hele 216kr (!) Wow.. Første gang siden 70 tallet.
 
lordmango skrev:
Oh, damn... Da ble kostnaden straks litt mer.
Så da blir regnestykket: Prisen på tingene+ frakten fra US til Norge, + 25% (moms), + 179kr + i frakt innenlands?

Jeg har handlet pid og følerer fra auberins. De satt ned verdien på pakka til under 200 kr uten at jeg ba om det.  :)
 
Aleksander_B skrev:
Finnes det noen sider hvor man kan lese om PID?
Jeg vet knapt hva det er og hva de gjør.  :roedme: (annet enn temp. styring.)
Men har fått med meg at PID er noe mer "intelligent" enn STC1000 f.eks.

Dersom du ikkje vil lese heile wikipedia-sida (eller ikkje forstår) er det kort fortalt ein kontroller som har tre funksjoner for styring. Proporsjonal, Integral og Derivasjon. PID-en ser på forskjellen (error) mellom faktisk/målt verdi og den verdien som er ønska.

Veldig forenkla ser den proporsjonale funksjonen på noverdi av error, og øker pådrag proporsjonalt. Integraldelen ser på error over tid ("fortid"), og gir større pådrag når error vedvarer over tid. Derivasjonsdelen ser på endringsraten, og "spår framtida" for å forutsjå korleis verdien vil endra seg.
 
Fikk ikke helt med meg dette:

Hva er ulempen med k-type kontra pt100?

Er det nøyaktigheten eller rett og slett det praktiske i bruk?
 
Ketil skrev:
Fikk ikke helt med meg dette:

Hva er ulempen med k-type kontra pt100?

Er det nøyaktigheten eller rett og slett det praktiske i bruk?

Nøyaktigheten... Min viser alt for mye vad lav temp, og alt for lite ved høy temp.
(justert slik at den er nogenlunde bra der jeg trenger det)
 
OK
Da ble det et par pt100 fra samme leverandør også. Alt pakket i små pakker med verdi godt under grensen for forenklet forelegg fra den norske stat. ;D
 
Er det noen som har et godt forslag til en pt100 føler, som er litt billigere enn de fra Auber Instruments? Har sett litt på Ebay, men synes mye der er ukurant (f.eks 19/64" gjenger). Amerikanske gjenger er ikke noe problem, helst 1/4". Evt en sveiseløs løsning. Eg har også gått for en Sestos PID, som eg fikk billig. Kanskje den kan monteres i noe slikt i rustfri utførelse: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/24586510/#
Edit: Føleren bør helst ikke være for lang. En 3-6cm er ideell.
 
Hvis du sjekker linken til RawRoffe, finner du ei fin pakke. Jeg har bestilt andre ting fra samme "leverandør" før, og det har alltid fungert veldig bra.
Her (tror jeg) du får alt du trenger til å styre det hele med PID, og til en rimelig penge.
(Sjekk PM)
 
Ketil skrev:
Hvis du sjekker linken til RawRoffe, finner du ei fin pakke.
Takker for tips og pm! Var en kjekke selger det med mye bra og fri frakt  :feire: Kjøpte min Sestos PID derifra, og skal sikkert kjøpe litt ssr stæsj fra der og... Eg endte opp med en PT100 sensor fra Auber Instruments: "Liquid tight RTD sensor, 2 in, 1/4 NPT Thread". Den skal fint gå igjennom tollen uten noe styr.

Her er slik eg ser for meg at eg monterer min sensor (evt bytte om på innløp/utløp av mesk):


Edit: Er det noen som har peil på hva en digital DIN timer gjør? (ser ut som en PID, f.eks Sestos, men med flere knapper)
 
Skjønner jeg godt Frode. Syntes faktisk ideen var så god at det nå er en på vei fra Hong Kong.

Har du et selvlaget styringsskap, eller finnes det et spesiallaget å få kjøpt?
 
Ketil skrev:
Skjønner jeg godt Frode. Syntes faktisk ideen var så god at det nå er en på vei fra Hong Kong.

Har du et selvlaget styringsskap, eller finnes det et spesiallaget å få kjøpt?

Den er selvlaget.
Håper at bryggerommet er ferdig til jul, slik at jeg kan montere sammen utstyret
 

Vedlegg

  • IMG_1332.JPG
    IMG_1332.JPG
    70,9 KB · Sett: 977
  • IMG_1334.JPG
    IMG_1334.JPG
    46,4 KB · Sett: 992
Tilbake
Topp