Pils vil ikke gjære?!

Fikk start etter 2,5 døgn. Men nå etter snart 4 døgn er det ikke snakk om særlig fart på ploppinga. Ligner ikke i det hele tatt på ale-gjæring som omtrent freser under stormgjæringa. Her er det kun et par tre plopp i minuttet... Kommer det til å ta av, eller vil det bare fortsette slikt? Har nå hatt plopping i ca 1,5 døgn... Når skal jeg starte med temperaturheving og hvor raskt skal jeg oppover i temperatur? Ser noen anbefaler en uke før man setter opp temperatur; menes det da en uke etter plopping har begynt, eller en uke etter at en pitchet gjær? Første gang jeg virkelig går inn for å lykkes med pils... :)

Som han sa vår tidligere partileder og nåværende fylkesmann;
"Hvær mann sin høne"
Slik er den litt for lagergjæring også. Det gjøres litt forskjellig så å si at å heve temperaturen
etter tre dager er bedre enn etter fire dager er ikke så enkelt.
Jeg hadde begynnt å heve den etter tre (den var da kanskje vel 8C da). Du ønsker er renest mulig øl
og da er det vel helst SG som kan si noe om når du kan gå opp. Men uten kran i bøtta må jeg av med lokket
og det vil jeg ikke. Så det blir en vurdering av hvordan gjæringen har gått og løfte tempen etter det.
Ikke spesiellt vitenskaplig:) men har fungert til nå.
Jeg tar som utgangspunkt når jeg ser aktivitet i bøtta. Typisk etter en til to dager.
Så lenge temperaturen er lav går allt rolig for seg. Det samme vil du se hvis du bruker alegjær godt under normaltemperatur. Nottingham og Us-05 er rolige nede på 12 grader de også.

Tilbake
Topp