Pils vil ikke gjære?!

Pilsnermalt, stabil mesketemp på 65 grader. Oksygenert med ren O2, volum 25 liter fikk to pakker s34-70, som ble rehydrert på forhånd. Pitchet på 10 grader, satte til gjæring på 9 grader med god tempkontroll (stc1000+). OG var 1.050. Over fem døgn siden nå, SG er fremdeles 1.050. Hva kan ha skjedd og hva gjør jeg? Det eneste tegnet til liv er at lokket på gjæringskaret buler littegranne.
 
Prøv å gi den en formiddag på 12 grader.
Har erfart det samme, startet på ca 11,5-12 og gjæret godt selv om temp ble senket til 9.
 
Aha ok. Så løpet er ikke nødvendigvis kjørt? Jeg kan få et normalt gjæringsforløp hvis jeg nå bare får gang på den på 12 grader også ned på 9 igjen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hmmm, tror nok ikke gjæren er død, om du har forurensninger blir bare gjetning. Tar etpar uker før du finner det ut.
Værdt ventetiden. ;)
 
Vil infeksjon / forurensing kunne forhindre gjæring slik? Pleier å være nøye med hygienen, men alt kan skje...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, tenkte også det. Så da er det vel lite trolig at dette skyldes kontaminering. Merkelig..har liksom gjort alt etter boka, tenker jeg. Gjæren var ikke gammel heller.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hadde i to poser rehydrert 34/70 på ca 9 grader - skjedde ingenting. Kom på at produsenten sier at den skal ha min 12 for å jobbe. Økte derfor tempen til 11,5-12 til den kom i gang, uproblematisk å senke tempen etterpå, gjæra fortsatte arbeidet ufortrødent.
Vet allikevel ikke helt om jeg vil anbefale det, det kan virke som om den produserte mere blomstereng på 9,5 (første runde) enn på 11-12 (andre brygging) - men har begrenset erfaringsbakgrunn. o_O
 
Jeg kan glemme å kjøle den ned (fra 25C ?) til vørtertemperatur.
Og det liker den vel ikke.

Har gjort det. Kjølte gjær fra 22 til 11 (over natta!). Gikk bare bra.
Andre pilsbrygg rehydrerte jeg i romtemperatur og hadde i vørter som holdt 11,5.
Gjorde jobben.
 
Etter å ha lest litt rundt har jeg inntrykk av at tørrgjær er mere tolerant når det gjelder temperatur enn ferskgjær;
tåler sub-optimale forhold uten å produsere usmaker ?
 
Godt tenkt. Det er faktisk helt nytt, så sånn sett var jo det en plausibel teori, i og med at jeg aldri har brukt det før. Samtidig var jo OG sannsynlig. Jeg siktet - og havnet - på 1.050. Dessuten er det jo, klinisk sett, rimelig dødt i gjæringskaret. Ikke et plopp (trenger jo ikke bety noe, kan jo være lekkasje). Dessuten har jeg ei hveteøl som står og gjærer ved siden av, der synes jeg også OG stemte godt med oppskriften.. Men ja, du sier noe.. kunne jo testet med et annet. Har dessverre ikke flere.. måtte eventuelt kjøpt et på mandag.

Kan jo rett og slett være at pitche- og gjæringstemp var for lav (10 grader) initialt? Ser at Fermentis faktisk oppgir optimal pitche- og gjæretemperatur til 12-15 grader, men mitt inntrykk er at folk gjerne både pitcher og gjærer denne på rundt 9-10 grader. Sånn ellers er alt litt rart, ettersom jeg er svært nøye med det aller meste underveis i prosessen.

Har økt temp til 12 grader nå. Blir spennende å se om den starter. Samtidig er jeg redd for at dette går litt ut over smaken/kvaliteten..
 
Og dersom den nå ikke kickstartes av økt temp, kan jeg da pitche inn mer gjær? Andre ting? Mer O2? Riste karet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror jeg har brukt W34/70 minst fem ganger. Har pitchet alle fra 7.5 til 9C uten at det har gitt problem.
Men burker mer gjær enn det du gjør.
Ang risting/O2, det får andre si noe om.
Jeg hadde ikke gjort det før ny gjær var kommet i karet.
Og da hadde jeg som du spurt på forumet hva jeg skulle gjort :)
 
Ok, hvor lenge har det gått før den har startet da, sånn gjennomsnittlig?

Og altså mer enn 2 poser på 25 liter vørter? Tenker du at jeg kan ha underpitchet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er nok gjær til at det skulle ha vore aktivitet i karet. Er det ikkje antydning til skum eller gjær i overflata?

Viser hydrometeret ditt 1000 i vatn på 20 grader?
 
Det går ofte et par dager før det er litt fart i den berømte blubbinga.
Men har stundevis sett at jevnt grums på bunn begynner å bli ujevnt før den tid.
Det er mange meninger om dette med hvor mye gjær man skal bruke.
Temperaturen har mye å si og etter hva jeg leser er det stor forskjell på hvor mye man skal ha i ved 7.5 og f eks 12C.
Har brukt så lite som tre pakker, normalt fire og begynner de å bli litt gamle har jeg brukt seks.
Vet du hvordan butikken oppbevarer gjæren? Mener å ha lest at holdbarheten ved romtemtemperatur bare er fire mnd.
Men vil tro som amatøren skriver at du burde sett aktivitet med to pakker.
 
Tilbake
Topp