Godt tenkt. Det er faktisk helt nytt, så sånn sett var jo det en plausibel teori, i og med at jeg aldri har brukt det før. Samtidig var jo OG sannsynlig. Jeg siktet - og havnet - på 1.050. Dessuten er det jo, klinisk sett, rimelig dødt i gjæringskaret. Ikke et plopp (trenger jo ikke bety noe, kan jo være lekkasje). Dessuten har jeg ei hveteøl som står og gjærer ved siden av, der synes jeg også OG stemte godt med oppskriften.. Men ja, du sier noe.. kunne jo testet med et annet. Har dessverre ikke flere.. måtte eventuelt kjøpt et på mandag.
Kan jo rett og slett være at pitche- og gjæringstemp var for lav (10 grader) initialt? Ser at Fermentis faktisk oppgir optimal pitche- og gjæretemperatur til 12-15 grader, men mitt inntrykk er at folk gjerne både pitcher og gjærer denne på rundt 9-10 grader. Sånn ellers er alt litt rart, ettersom jeg er svært nøye med det aller meste underveis i prosessen.
Har økt temp til 12 grader nå. Blir spennende å se om den starter. Samtidig er jeg redd for at dette går litt ut over smaken/kvaliteten..