Planlegger første pils - dekoksjon

Med 2 STC-1000 styrte kjøleskap på plass ahr jeg nå snart lyst til å prøve meg på en god gammel pils. Er i utgangspunktet innstilt på en Tjekkisk type.
Men jeg skal ikke plage dere med mas om den perfekte oppskrift (tar selvfølgelig gjerne i mot hvis dere har), men lurer mer på dette med dekoksjon. Er det fortsatt slik at dette anbefales med pilsner? Eller er enzymaktiviteten i dagens malt så god at man dropper dette?

Man gjør ikke en dekosjon for enzymene sin skyld. Du ender faktisk opp med færre aktive enzymer med dekosjon.

Det er maillard-reaksjonene man først og fremst er ute etter. Gir mer maltpreg og annet godt. Vørteren blir også mørkere.

Hvis du har tenkt å dekoktere pga enzymaktiviteten så kan du slå det fra deg. Har ikke noe å si tror jeg.
Jeg får hvertfall strålende resultater uten, men har også laget strålende Bockøl med dekoksjon. Men Bockøl skal jo gjerne være litt mørkere.

Jeg har opplevd å få ganske bra utbytte ved dekoktering av dobbelbock, til tross for redusert enzymaktivitet. Trolig pga. at kokingen gjør at stivelsen i kornet blir mer tilgjengelig for enzymene når den tjukke dekoksjonen blandes tilbake i mesken.

Aha. Sånn sett. Det tenkte jeg faktisk ikke på, historisk sett. Men det har uansett ikke noe å si idag. Det blir evt som Petter F over her skrev, at du får bedre utbytte. Men du vil få god konvertering uansett om du ikke gjør en dekosjon.

Tilbake
Topp