Ploppometer

Jeg har laget meg et ploppometer som teller antall plopp i timen og skriver de til et SD kort. Oppe på gjærlåsen sitter et aksellerometer som registrer ploppene.
For de teknisk interesserte så er det en ESP32 inne i boxen og koden er skrevet i Arduino-C.

Vedlegg

• Ploppometer.jpg
    Ploppometer.jpg
    450,1 KB · Sett: 43
Jeg har laget meg et ploppometer som teller antall plopp i timen og skriver de til et SD kort. Oppe på gjærlåsen sitter et aksellerometer som registrer ploppene.
For de teknisk interesserte så er det en ESP32 inne i boxen og koden er skrevet i Arduino-C.
Meget enkelt å sende fra ESP’n til Brewfather for logging. De har ikk en API for ‘plopp-i-minuttet’, men du kan bruke BPM.
Den kan selvsagt fremdeles logge til SD selv om du også logger til BF :cool:

Mulig å få litt mer detaljer på hvordan du har gjort det med selve sensoren og hvilken det er + wiring der. Er det så følsomt at det plukker opp selve vibrasjonen?

Kult! Tipper det er en lyd sensor? Interessert i å vite hvilken sensor du har brukt :)

Errr... Ser jo du skriver aksellerometer - hvilket?

Mulig å få litt mer detaljer på hvordan du har gjort det med selve sensoren og hvilken det er + wiring der. Er det så følsomt at det plukker opp selve vibrasjonen?
Hei. Hvis du ser på bildet (som ikke er særlig bra) så ser du at aksellometeret er limt fast med dobbelsidig tape oppe på gjærlåsen. Rystelsene i gjærlåsen er nok til at aks. merker det. Det er et MPU-6050 som er koplet til I2C bussen via SDA/SCL. Du kjøper den billig fra Ali.

Kult! Tipper det er en lyd sensor? Interessert i å vite hvilken sensor du har brukt :)

Errr... Ser jo du skriver aksellerometer - hvilket?
Det er en MPU-6050 som du får billig fra Ali. Den er koplet til via I2C og SDA/SCL. Lyd sensor vurderte jeg ikke, men jeg tror det ville gått med en IR-sensor som TCRT5000 som man får fra Ali for en femmer.

Så da gjelder det å holde fingrene unna gjæringskaret, og trå varsomt på gulvet for å ikke forstyrre tellerverket og grafene :p

Så da gjelder det å ikke røre gjæringskaret for å ikke forstyrre tellerverket og grafene :p
Jeg rører aldri i gjæringskarene, er det noe poeng i det? Men du har rett, grafen blir feil, men tallene kan editeres hvis man har flyttet på spannet.
Jeg kommer tilbake med en fullstendig graf senere, med denne batchen kom jeg litt seint igang fordi det opprinnelige oppsettet med en Speidel gjærlås ikke funka.Jeg hadde forventa at den skulle hoppe opp og ned mye mere.

Tilbake
Topp