Meget enkelt å sende fra ESP’n til Brewfather for logging. De har ikk en API for ‘plopp-i-minuttet’, men du kan bruke BPM.Jeg har laget meg et ploppometer som teller antall plopp i timen og skriver de til et SD kort. Oppe på gjærlåsen sitter et aksellerometer som registrer ploppene.
For de teknisk interesserte så er det en ESP32 inne i boxen og koden er skrevet i Arduino-C.
Jeg har laget meg et ploppometer som teller antall plopp i timen og skriver de til et SD kort. Oppe på gjærlåsen sitter et aksellerometer som registrer ploppene.
For de teknisk interesserte så er det en ESP32 inne i boxen og koden er skrevet i Arduino-C.
Hei. Hvis du ser på bildet (som ikke er særlig bra) så ser du at aksellometeret er limt fast med dobbelsidig tape oppe på gjærlåsen. Rystelsene i gjærlåsen er nok til at aks. merker det. Det er et MPU-6050 som er koplet til I2C bussen via SDA/SCL. Du kjøper den billig fra Ali.Mulig å få litt mer detaljer på hvordan du har gjort det med selve sensoren og hvilken det er + wiring der. Er det så følsomt at det plukker opp selve vibrasjonen?
Det er en MPU-6050 som du får billig fra Ali. Den er koplet til via I2C og SDA/SCL. Lyd sensor vurderte jeg ikke, men jeg tror det ville gått med en IR-sensor som TCRT5000 som man får fra Ali for en femmer.Kult! Tipper det er en lyd sensor? Interessert i å vite hvilken sensor du har brukt
Errr... Ser jo du skriver aksellerometer - hvilket?
Jeg har ikke en Brewfather, men Grainfather.Meget enkelt å sende fra ESP’n til Brewfather for logging. De har ikk en API for ‘plopp-i-minuttet’, men du kan bruke BPM.
Den kan selvsagt fremdeles logge til SD selv om du også logger til BF![]()
Jeg rører aldri i gjæringskarene, er det noe poeng i det? Men du har rett, grafen blir feil, men tallene kan editeres hvis man har flyttet på spannet.Så da gjelder det å ikke røre gjæringskaret for å ikke forstyrre tellerverket og grafene![]()
Her er koden. Jeg brukte Visual studio når jeg skrev den, men mulig det går i Arduino også. Nei, det gikk visst ikke, prøver igjen,Om du har lyst, post gjerne ESP32 koden også![]()
Om du har lyst, post gjerne ESP32 koden også![]()
Jeg beygger også på Grainfather, og bruker bryggeprogrammet @BrewfatherJeg har ikke en Brewfather, men Grainfather.
Jeg tror han mente røre som i berøre... Tviler på om det er noen grunn til å røre i gjæringskaret, berøre det en gang i blant gjennom prosessen, derimot...Jeg rører aldri i gjæringskarene, er det noe poeng i det?