Pumpe som tåler varme.

Per N skrev:
Hehe, joda, speidelen har jeg i tankene, den er jo også veldig nøyaktig på temp. Men så kom jeg til å lese om juleribba og den skal ha 72 timer i dette badet. Da tenkte jeg at så lenge kan jeg ikke beskjeftige Speidelen med utenom ting.  ;D Så det blir nok overkill og kanskje det som verre er, innen jeg får prøvd dette. Men siden emnet fenget, her er en link. http://www.sousvidecooking.org/category/time-and-accurate-temperature/ Etter som jeg forstår, er dere som har prøvd dette veldig fornøyd med resultatet? Selv en stressa elg fra nord Sverige, blir mør som kylling?

Joda sous-vide er helt kanon. Er jo faktisk mange feinsmecker restauranter som bruker vakuumkoking. Selv synes jeg det er fantastisk å kunne komme hjem til ferdig biff á la swix- PID'n passer middagen fra man drar på jobb også er det bare å bråsteike biffene med skibrenneren så er biffen klar.

Noen sous-vide oppskrift på juleribbe har jeg aldri sett, har du link kanskje? Ja forresten så er det bare å laste på med linker om du har andre sous vide oppskrifter.
 
arve.thue skrev:
Per N skrev:
Hehe, joda, speidelen har jeg i tankene, den er jo også veldig nøyaktig på temp. Men så kom jeg til å lese om juleribba og den skal ha 72 timer i dette badet. Da tenkte jeg at så lenge kan jeg ikke beskjeftige Speidelen med utenom ting.  ;D Så det blir nok overkill og kanskje det som verre er, innen jeg får prøvd dette. Men siden emnet fenget, her er en link. http://www.sousvidecooking.org/category/time-and-accurate-temperature/ Etter som jeg forstår, er dere som har prøvd dette veldig fornøyd med resultatet? Selv en stressa elg fra nord Sverige, blir mør som kylling?

Joda sous-vide er helt kanon. Er jo faktisk mange feinsmecker restauranter som bruker vakuumkoking. Selv synes jeg det er fantastisk å kunne komme hjem til ferdig biff á la swix- PID'n passer middagen fra man drar på jobb også er det bare å bråsteike biffene med skibrenneren så er biffen klar.


Her har du linken, som kan gi mange svar. Feks svineribbe 72 timer. http://www.sousvidecooking.org/category/time-and-accurate-temperature/  ;D

Noen sous-vide oppskrift på juleribbe har jeg aldri sett, har du link kanskje? Ja forresten så er det bare å laste på med linker om du har andre sous vide oppskrifter.
 
Innlegget mitt ovenfor forsvant litt blandt kokt biff og ribbe, så jeg spør igjen: Noen som bruker pumpe til å lage sirkulasjon under avkjøling av vørteren? Hvor kraftig pumpe trenger man til en 50-liters gryte?
 
gunnark skrev:
Innlegget mitt ovenfor forsvant litt blandt kokt biff og ribbe, så jeg spør igjen: Noen som bruker pumpe til å lage sirkulasjon under avkjøling av vørteren? Hvor kraftig pumpe trenger man til en 50-liters gryte?
uten at jeg har prøvd, er jeg rimelig sikker på at ebay-pumpa klarer det... løftehøyden er da minimal, og pumpa leverer bra flow da.
Du trenger heller ikke all verden sirkulasjon under kjøling.
Jeg har en kobberkveil som er en del mindre en kjelen i diameter, og rører med den i 5-10 minutter og det gjør underverker det og :)
 
Jeg har 5 meter 12mm kobber i en 50-liters gryte, og det er i snaueste laget. Men jeg merker at ut-vannet fra kjøleren blir merkbart varmere om jeg rører litt på kobberkveilen. Men jeg vil gjerne unngå å ha lokket av gryta så lenge. Dessuten er det enklere med en pumpe. Tipper jeg går for denne pumpa. Den er jo ikke dyr uansett.
 
gunnark skrev:
Innlegget mitt ovenfor forsvant litt blandt kokt biff og ribbe, så jeg spør igjen: Noen som bruker pumpe til å lage sirkulasjon under avkjøling av vørteren? Hvor kraftig pumpe trenger man til en 50-liters gryte?

Eg pumpar vørteren med ei Iwaki MD 20 under kjøling. 40l fra kok til 18 grader på 16 minutt, med dyppkjølar. Pumpa leverar 27lpm fritt avgitt om eg ikkje huskar feil. Utløpet er slik at eg får "whirlpool" i kjelen med den effekten at grumset samlar seg fint i midten av gryta.
 
Da er pumpa di en del kraftigere enn den på ebay. Lurte på om den ville være kraftig nok, men jeg bestilte del allikevel. Får bare prøve og se. Kan jo alltids bruke den til sous vide eller lensing av båten hvis den ikke duger til brygging. Hvor mange meter kobber har du i kjølespiralen din?
 
gunnark skrev:
Hvor mange meter kobber har du i kjølespiralen din?

4 stk 4,5m ca, i paralell. Har litt høgt trykk på vatnet mitt så eg køyrer aldri på fult for då renner det ikkje fort nok ned i sluken. Det er ca 70% av kjølaren som er nedi vørteren på eit 40l brygg, så eg får ikkje utnytta heile kapasiteten eigentleg.

Men pumpinga gjer kjølinga veldig effektiv.
 
Dette var en interessant tilberedningsmetode :)

Tror dere det vil fungere godt nok med en vanlig termostat, f.eks en STC-1000?
 
Chriselv skrev:
Dette var en interessant tilberedningsmetode :)

Tror dere det vil fungere godt nok med en vanlig termostat, f.eks en STC-1000?

Det vil jeg tro, nå har jeg brukt stc 1000, til gjæring og den er jo veldig nøye. Jeg har også en pid, så i første omgang, vil jeg bruke den. Det som er et problem er om giver tåler vann.
 
Har en Iwaki MD 20 jeg også, ett mesterverk.....
Har også en March 809, men Iwaki yter betydelig bedre, synes den primer bedre også, uten å si at det er ett stort problem for March 809, det kommer jo en del an på hvordan pumpe og rør installeres.
 
Espen Unnvik skrev:
Strømtrekket varierer med belastning, ser ut som strømforsyningen bør kunne levere minst (ca) 0.5A (500mA).
Tror jeg ville satset på noe som kan levere minst 800mA, så trenger du ikke bekymre deg for at strømforsyningen skal gå opp i røyk.

Så da burde denne være OK:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161973116

Nå skal jeg sikkert stille et veldig dumt spørsmål. Eller, vent. Make that to dumme spørsmål.

Dumt spm. 1. Pumpa skal iht spesifikasjonen ha 0.57A og 12V. Er det uproblematisk å bruke strømforsyningen på 1.0A?
Dumt spm. 2. Det er visstnok viktig å ikke kjøre pumpa feil vei. Hvordan skiller jeg pluss fra minus på en slik strømforsyning?

Hilsen Rune. (Ingeniør, men burde åpenbart fulgt med i timen)
 
RuneS skrev:
Espen Unnvik skrev:
Strømtrekket varierer med belastning, ser ut som strømforsyningen bør kunne levere minst (ca) 0.5A (500mA).
Tror jeg ville satset på noe som kan levere minst 800mA, så trenger du ikke bekymre deg for at strømforsyningen skal gå opp i røyk.

Så da burde denne være OK:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161973116

Nå skal jeg sikkert stille et veldig dumt spørsmål. Eller, vent. Make that to dumme spørsmål.

Dumt spm. 1. Pumpa skal iht spesifikasjonen ha 0.57A og 12V. Er det uproblematisk å bruke strømforsyningen på 1.0A?
Dumt spm. 2. Det er visstnok viktig å ikke kjøre pumpa feil vei. Hvordan skiller jeg pluss fra minus på en slik strømforsyning?

Hilsen Rune. (Ingeniør, men burde åpenbart fulgt med i timen)


Jeg er rimelig sikker på at + er i senter på den kontakten og - i siden.  ::)
 
1.0A strømforsyning fungerer brillefint. Pumpa trekker bare den strømmen den har bruk for, med mindre det er feil/kortslutning på produktet som gjør at strømtrekket kan gå i taket. 1A tror jeg her likevel ikke skal gi noen umiddelbar bekymring for varmgang over en begrenset periode.
 
Jeg sentdte en epost til og fortalte om hva jeg skulle bruke den til og spurte om han hadde alternativer som var mere rettet til dette. Og fikk til svar at han ikke hadde noen pumper som kunne brukes til dette.
 
Kanskje dette gir noen svar på hvorfor svaret er, at pumpen er laget av PVC. 

http://www.pvc.org/en/p/what-is-pvc
 
Den ser ikkje ut som PVC, men det er jo ikkje så lett å bedømme. Er pumpa stempla med PVC, ev. PE eller PP? Kan det vere at din Thailandske venn ikkje veit forskjell på forskjellige termoplasttypar?

Om det er PVC ville eg vere skeptisk til å bruke den på vørter. Eg brukar PVC-slangar på tappekranar og gass, og kaldt vatn, men ikkje varm vørter.
 
Tilbake
Topp