Pumpe som tåler varme.

Pumpe, som kan være av innteresse.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=290555278465
 
magne1972 skrev:
Per N skrev:
Jeg bruker en slik, og den fungerer utmerket.
Brukes fra HLT og opp til meskedunken.

Fint og vite, har bestilt en selv, men jeg skal bruke den i forbindelse med matlaging og da fokuserte jeg både på at den tåler varme, kontinuerlig drift og selvføgelig brukbar til nettopp mat. Mat og øl hører jo sammen. Det jeg skal prøve å konstruere finnes, men koster tusenvis av kroner, får jeg det til å virke, så blir det godt øl og garantert en mør biff.  :yes:
 
Per N skrev:
Fint og vite, har bestilt en selv, men jeg skal bruke den i forbindelse med matlaging og da fokuserte jeg både på at den tåler varme, kontinuerlig drift og selvføgelig brukbar til nettopp mat. Mat og øl hører jo sammen. Det jeg skal prøve å konstruere finnes, men koster tusenvis av kroner, får jeg det til å virke, så blir det godt øl og garantert en mør biff.  :yes:

Spennende. Alltid interessant med nye innfallsvinkler til matlaging. Selv er jeg fascinert av Sous-vide og synes vakuum-kokingen har bragt min kjøkkeninnsats til nye høyder.
Hva er det du planlegger på ditt kjøkken?
 
arve.thue skrev:
Per N skrev:
Fint og vite, har bestilt en selv, men jeg skal bruke den i forbindelse med matlaging og da fokuserte jeg både på at den tåler varme, kontinuerlig drift og selvføgelig brukbar til nettopp mat. Mat og øl hører jo sammen. Det jeg skal prøve å konstruere finnes, men koster tusenvis av kroner, får jeg det til å virke, så blir det godt øl og garantert en mør biff. :yes:

Spennende. Alltid interessant med nye innfallsvinkler til matlaging. Selv er jeg fascinert av Sous-vide og synes vakuum-kokingen har bragt min kjøkkeninnsats til nye høyder.
Hva er det du planlegger på ditt kjøkken?

Jo det er nettopp Sous-vide, har studert det litt, men det ser ut som du er lengre kommen enn meg på det område. Det er en Sous-vide jeg har tenkt å lage med enkle midler, eller prøve i allefall. ::)
 
Ja det er absolutt å anbefale. Er så enkelt at det kan forsøkes også uten vakuum-pakker.
Kjøp litt tykke "brødposer". Stapp biffen i posen og sug ut luften med sugerør eller press ut mest mulig luft av posen. Vakuum er ikke påkrevd, vakuumet gjør bare at kjøttet synker til bunns i "koke"-karet og blir helt dekt av vannet.
Men er det noe luft i posen slik at den har tendenser til å flyte opp er det bare å legge noe over. Bestilte pakkeren fra ebay - tror det ble rett under 1.000 inkl frakt.  Men har sett vakuumpakkere på varehus som ikke var særlig mye dyrere.

Edited:

Ps: En Food-Saver vakuumpakker til under 1.400. Den er nok et godt kjøp.
 
neslekkim skrev:
PID'e en riskoker er ofte gjort da..  Pumpe er sikkert morsomt det også men.. :)

Jo men å "pidde" en riskoker er jo temperatur-styring. Vakuumpakkingen er jo for at maten skal holdes under vann så per kan fortsatt modde riskokern.
 
arve.thue skrev:
neslekkim skrev:
PID'e en riskoker er ofte gjort da..  Pumpe er sikkert morsomt det også men.. :)

Jo men å "pidde" en riskoker er jo temperatur-styring. Vakuumpakkingen er jo for at maten skal holdes under vann så per kan fortsatt modde riskokern.

Hm.. Jeg tenkte pumpa var til å sirkulere vannet i et vannbad.. ikke til å lage en vakumpakker.. :)
Har endelig skaffet vakumpakker selv, så nå er det bare å montere pid'n på riskokeren som gjenstår her,..
 
Jeg har vacum pakker, pide må jeg også, men jeg er så forbaska nøye, (bare hør med kona) at jeg må ha vannet til og sirkulere, slik at tempen blir
lik på hele kjøttstykket.  ;D
 
Per N skrev:
Jeg har vacum pakker, pide må jeg også, men jeg er så forbaska nøye, (bare hør med kona) at jeg må ha vannet til og sirkulere, slik at tempen blir
lik på hele kjøttstykket.  ;D

Hmm ok. Da hadde du jo rett neslekkim.
Jeg så for meg at pumpen skulle brukes til å skape vakuum - DIY-løsning på vakuumpakker liksom.
Ikke for å virke vrang her Per men tror det blir rimelig "overkill" med sirkulasjonspumpe altså, med mindre du titt og ofte koker til 8-10+ mennesker i for små gryter. Men når det gjelder bryggere så er det vel sjelden slik at for små gryter er et problem?
Sålenge kjøttstykkene holdes under vann så vill jo kjernetemperaturen nå ønsket høyde uansett om en ikke benytter sirkulasjon, og litt av trikset med sous-vide er jo "slow-cooking" uansett. Tiden og vanntempen gir ønsket resultat.
 
arve.thue skrev:
Ja det er absolutt å anbefale. Er så enkelt at det kan forsøkes også uten vakuum-pakker.
Kjøp litt tykke "brødposer". Stapp biffen i posen og sug ut luften med sugerør eller press ut mest mulig luft av posen. Vakuum er ikke påkrevd, vakuumet gjør bare at kjøttet synker til bunns i "koke"-karet og blir helt dekt av vannet.
Men er det noe luft i posen slik at den har tendenser til å flyte opp er det bare å legge noe over. Bestilte pakkeren fra ebay - tror det ble rett under 1.000 inkl frakt.  Men har sett vakuumpakkere på varehus som ikke var særlig mye dyrere.

Edited:

Ps: En Food-Saver vakuumpakker til under 1.400. Den er nok et godt kjøp.


Kjøpte min på Netthandelen for kr 100,- den funker helt fint. Har de den fortsatt på auksjonen, kan jeg anbefale den. Har pakket mye kjøtt med den allerede. Siste var en halvt lam.
 
Per N skrev:
Jeg har vacum pakker, pide må jeg også, men jeg er så forbaska nøye, (bare hør med kona) at jeg må ha vannet til og sirkulere, slik at tempen blir
lik på hele kjøttstykket.  ;D

Hadde ikke du en speidel da?, heng en kurv i speidenel (så du ikke kommer borti varmeelementene) også bruk den som koker? :)
 
neslekkim skrev:
Per N skrev:
Jeg har vacum pakker, pide må jeg også, men jeg er så forbaska nøye, (bare hør med kona) at jeg må ha vannet til og sirkulere, slik at tempen blir
lik på hele kjøttstykket.  ;D

Hadde ikke du en speidel da?, heng en kurv i speidenel (så du ikke kommer borti varmeelementene) også bruk den som koker? :)

Hehe, joda, speidelen har jeg i tankene, den er jo også veldig nøyaktig på temp. Men så kom jeg til å lese om juleribba og den skal ha 72 timer i dette badet. Da tenkte jeg at så lenge kan jeg ikke beskjeftige Speidelen med utenom ting.  ;D Så det blir nok overkill og kanskje det som verre er, innen jeg får prøvd dette. Men siden emnet fenget, her er en link. http://www.sousvidecooking.org/category/time-and-accurate-temperature/ Etter som jeg forstår, er dere som har prøvd dette veldig fornøyd med resultatet? Selv en stressa elg fra nord Sverige, blir mør som kylling?
 
arve.thue skrev:
Per N skrev:
Jeg har vacum pakker, pide må jeg også, men jeg er så forbaska nøye, (bare hør med kona) at jeg må ha vannet til og sirkulere, slik at tempen blir
lik på hele kjøttstykket.  ;D

Hmm ok. Da hadde du jo rett neslekkim.
Jeg så for meg at pumpen skulle brukes til å skape vakuum - DIY-løsning på vakuumpakker liksom.
Ikke for å virke vrang her Per men tror det blir rimelig "overkill" med sirkulasjonspumpe altså, med mindre du titt og ofte koker til 8-10+ mennesker i for små gryter. Men når det gjelder bryggere så er det vel sjelden slik at for små gryter er et problem?
Sålenge kjøttstykkene holdes under vann så vill jo kjernetemperaturen nå ønsket høyde uansett om en ikke benytter sirkulasjon, og litt av trikset med sous-vide er jo "slow-cooking" uansett. Tiden og vanntempen gir ønsket resultat.

Neida, du er ikke vrang, jeg synes det er fint med tilbakemeldinger, men nå har jeg bestilt pumpa, pid og vacum har jeg, så da trenger jeg bare ei gammal gryte en reisekoker, litt slange og et kar fra Hammerplast. Jeg synes det er litt morro å lage litt sånn, så får det ikke hjelpe om jeg overdriver litt.  :yes:
 
jeg bruker en utrangert strømmforsyning til en laptop.
Jeg tror de som er små får et litt større spenninsfall, og dermed får pumpen litt mindre flow..
 
Er det noen som har en formening om denne pumpa egner seg til å lage sirkulasjon i bryggekjelen under kjøling? D.v.s. går det greit å trøkke vørter med litt humlepellets gjennom den, og pumper den nok til å få noe særlig sirkulasjon.
Noen andre som har brukt den til dette?
 
Strømtrekket varierer med belastning, ser ut som strømforsyningen bør kunne levere minst (ca) 0.5A (500mA).
Tror jeg ville satset på noe som kan levere minst 800mA, så trenger du ikke bekymre deg for at strømforsyningen skal gå opp i røyk.

Så da burde denne være OK:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161973116
 
Tilbake
Topp