pumper på utsiden av maltrør

Hei
Jeg har stadig problemer med at vørteren ikke trykkes nok igjenom maltrøret, det ser ut til at den ene pumpen trykker vesken opp på utsiden av maltrøret i stede for på innsiden, det kommer bare litt vørter opp igjennom maltrøret, dette skjer selvom jeg brygger med lite malt, man ser tydligt at vørteren "bobbler" opp på utsiden av maltrøret.
jeg har skjekka pakkningen, bunnen og når jeg bare har vann i så funker det bra, malten blir kværnet på butikk, å de sier at det skal være bra nok til en Speidel.
Noen ideer?

(Brygger på Speidel 50L)
 
Hadde samme problem på min 50l, det viste seg at bunnen i speidelen ikker er 100% flat! på di punktene som beina sitter på bunnen så vil ikke maltrøret tette skikkelig og vørteren blir pressa på utsiden, det du kan gjøre er å sette maltrøret nedi speidelen(uten vann) å dra til vingemutteren slik du normalt gjør, så kan du stikke en lykt ned i maltrøret og lyse ut mot kanten, da vil du se om den tetter eller ikke, jeg løste det med å dra mutteren ganske hardt til.
Du vil ikke merke det bare med vann da det ikke blir noe trykk i røret, men med malt vil trykket bli høyere og vørteren presses ut.
Er rimelig sikker på at du har samme problem.
 
Det høres ut som om de er tett, men ikke tett nok til mottrykket som oppstår når pumpen jobber mot maltrøret.

For mye malt i røret?
(et triks er å begynne med f.ek.s 3/4 av malten og ha resten i når det første begynner å bli utvasket.)

Om ikke diskenspringeren på butikken har brygget med Speidel og samme maling selv ville jeg ikke tatt hans ord for god fisk.

Bulker i bunn av Speidelen eller knekk i røret?
Mitt maltrør ser, etter en tids bruk, ut til å passe best i bestemte posisjoner (20l).

Røring er essensielt uansett om malten er malt passe, for fint eller for grovt.
 
Sist redigert:
Takk for svar.
da har jeg gjort som Pedersen sa, satt i malt rør og dro til som jeg pleier med vingemutteren, putta ned en lykt og så at det var 2 tydlige lysåpninger.
 
Tilbake
Topp