sånn ser forresten utstyret ut
Hvor er breatheren fra og hvor mye ga du for den?
Over til håndpumpa:
Det første man gjør er å dra på Biltema. Her har du en handleliste:
Vannpumpe
10 mm kobberrør, glødede
Nippel hun R10 (til sparkler) R10/10mm på klemring-siden. På den andre siden kan du velge om du vil ha 1/2" eller 3/8" avhengig av størrelse på sparkleren.
Endeplugg (til sparkler) her velger du da en størrelse som passer i koblinger nevnt over.
Jeg kjøpte også
lakk til treboksen. Vil du ha den svart så unngå Biltemas "svarte" interiørmaling - den er grå. Jeg gikk for Clas Ohlson sin, og lakket dette til slutt med nevnte lakk.
Så er det bare å skaffe seg en
John Guest-kobling med 3/8" i begge ender,
en meter med 3/8" slange og en
ball lock med nippel. Jeg kjøpte også et dedikert
stigrør som kunne kappes.
Da gjenstår bare en passende boks. Her kan man bruke absolutt hva man vil. Jeg brukte, som nevnt, en CD-hylle som jeg kappet til ønsket høyde.
Man må på ingen måte være ekstremt nevenyttig for å få til dette.
Det første jeg gjorde var å tilpasse (spikke) nippelen som følger med vannpumpa til John Guest-koblingen. Her spikket jeg for mye, og den ble ikke tett, så da var det bare å skaffe ny pumpe. Hadde heldigvis en liggende fra PF. Nippelen som følger med vannpumpa har, som nipler flest, "mothaker". Aner ikke hva dette kalles. Disse må fjernes da nippelen er 3/8 på sitt tynneste. Bruk sandpapir eller noe annet fancy verktøy. Du kan eventuelt grovspikke først.
Så må det forkrommede kobberrøret kappes og bøyes. Her må man nesten se på ønsket bøyemetode og lengde selv. Jeg kappet halve røret (ca. 50 cm) og fylte det med sand før jeg bøyde det for hånd. Det ble kurant pluss.
Dette byttes så enkelt ut med det røret som allerede følger med i pumpa. Det nye kobberøret sitter enda tightere, men jeg beholdt pakning i pumpen for sikkerhets skyld.
Klemringskoblingen monteres dødsenkelt på den motsatte enden av røret, og så driller man en sirkel med små hull i endepluggen (messing, dødsenkelt å bore i)
Det er faktisk så enkelt om man holder tunga rett i munnen hele veien. Det lønner seg å teste med vann underveis for å unngå lekkasjer.
Når det gjelder servering så monterer jeg et kappet stigerør i et 9L fat, fyller på øl og primer dette med 3-5g sukker/L avhengig av dagsformen. Så flusher jeg hele greia med CO2 og lar det karbonere naturlig. Jeg vil STERKT anbefale å tørrhumle ølet med egnet humle, min foreløpige favoritt er 1g Fuggles og 1g EKG per liter. Både svanehalsen og sparkleren stripper ølet for mye aroma når CO2-en slås ut av løsning.
Det anbefales også å servere ølet med sikkerhetsventilen åpen for å unngå vakum og påfølgende grumsete øl. CO2 er ikke et alternativ med mindre man har en regulator man kan stille ekstremt fint. Min regulator dyttet øl ut på aller laveste innstilling. Man tilfører oksygen til ølet, så det vil oksidere, men om man flusher fatet når kvelden er omme så kan man antagelig fint drikke ølet et par dager etterpå.