rehydrere i kokt vann eller rett fra springen?

Kom til å tenke på en ting.

Jeg hydrerer tørrgjær i kokt nedkjølt vann, men hvorfor gjør jeg dette?

Jeg mener: Jeg fyller på vann fra springen når jeg brygger med ekstrakt, så hva er forskjellen på å hydrere gjær i vann fra springen?

Det må sies at jeg kjører varmt vann igjennom kranen først en stund for å ta knekken på det som eventuelt skulle hjemme seg i krana.

Det går mye på det samme. Du utsetter deg for en liten risiko uansett når i prosessen du bruker vann rett fra springen, men det går vel stort sett bra :)

Dette har vel vært oppe før. Visstnok er vannet i Norge rent nok til at man ikke trenger å koke det før bruk. Jeg har slutta å koke vann, og bruker lunkent vann fra springen. Har ikke hatt infeksjon som følge av dette.

Kaldt vann nøler jeg ikke med å bruke, men er litt skeptisk til lunka
Er det begrunnet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er jo de som har vært så uheldige å ha sett inni varmtvannsberederen sin etter at den har blitt kassert. Det er vel eneste argumentet for å bruke annet enn bare kaldtvann fra springen.

Gamle vannrør er heller ikke noe lekkert syn fra innsiden, godt man ikke er supermann :)

Ja, ikke sant. Da er det igjen mindre partikler i det varme vannet i og med at noen ble skilt ut:)

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Forskjellen er sikkert ikke så stor. Men siden allt øl innholder mer eller mindre mengde uønskede bakterier så er det ikke så mye jobb å koke vannet.
Jeg har blitt "velsignet" med infeksjoner selv om vannet var kokt. Når ølet blir mer enn ett år tenker jeg meg om når jeg åpner.
At vannet ut fra verket har topp kvalitet sier nødvendigvis ikke om hvordan det er hjemme hos deg.
Jeg har tint frosset vannledning hos meg og vet at det er mye dritt i denne.
Sikkert stor forskjell hos den enkelte.

For oss som driver med ekstraktbrygging virker det ganske slitsomt å koke såpass store mengder vann.. Fra ett all-grain perspektiv skjønner jeg det veldig godt, da har man kun den lille koppen med vann å koke, det er ikke særlig mye ekstra jobb.

En ting som jeg tenker på og som ofte glemmes litt i diskusjoner omkring hygiene er behandling av gjæren: gjærnæring, nok oksygent og riktig Pitch mengde/frisk gjær.

Det er alltid bakterier i vørteren vår, om tilstrekkelig mengde frisk gjær pitches, med tilstrukkelig beluftning og gjærnæring, så vil gjæringen starte raskt og effektivt, ergo vil ikke bakteriene få mulighet til å reprodusere seg. Det er selvsagt en stor fordel at mengden bakterier før Pitch er minimal, men jeg tror en rask og effektiv gjæring er vel så viktig.

Tilbake
Topp