Rengjøring og skylling med vann.

Har tenkt å brygge i morgen men kom på at jeg har glemt å bestille Starsan.

Mitt spørsmål er:
Hvis jeg bruker klorin og skyller med kaldt vann rett fra springen etterpå er det da stor fare for infeksjon?

Noen som har et råd her?
 
Jeg tror det kan være en liten fare for infeksjon, men at den er svært liten. Det er da flere ekstraktbryggere her inne på forumet som bruker vann rett fra springen til fortynning etter "partial boil".

Mener også jeg har lest at den lille sannsynligheten for infeksjon er noe større om sommeren enn om vinteren.

Hvis jeg var deg ville jeg bare kjørt på. Kanskje skylla siste gangen med kokt vann. Om ikke det var et brygg jeg skulle lagre i svært lang tid, da hadde jeg kanskje utsatt det til jeg fikk et bedre desinfiseringsmiddel.
 
steinhu skrev:
Mitt spørsmål er:
Hvis jeg bruker klorin og skyller med kaldt vann rett fra springen etterpå er det da stor fare for infeksjon?

Nei, det er ikke stor fare for infeksjon. Jeg bruker som regel sterk jodofor (oppløsning som er desinfiserende, ikke bare antiseptisk) som må skylles av og koker opp vann i vannkokeren og skyller med.

(Det skal sies at jeg hadde et infeksjonsproblem et par batcher, men det var med andre rutiner.)
 
gustavf skrev:
Nei, det er ikke stor fare for infeksjon. Jeg bruker som regel sterk jodofor (oppløsning som er desinfiserende, ikke bare antiseptisk) som må skylles av og koker opp vann i vannkokeren og skyller med.

jodofor er det samme som dette? http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=216&products_id=672
Tror jeg vurderte den flaska åp VinOgBar, men ble skeptisk når selger sa det var ren fosforsyre... (husker nada fra kjemitimene..)
 
Jodofor (iodophor) er ikke ren fosoforsyre. Sånn bortsett fra lukta ("kjemisk") og en liten tendens til å sette farge er det et forholdsvis snillt desinfiseringsmiddel å jobbe med.
 
og rent bortsett fra det, kokende vann i 5 min. er dessinfiserende det også. jeg bruker kun å koke utstyret bortsett fra cornykegene og gjæringsdunkene. der bruker jeg starsan. har ikke kjent noen bismak (usmak) av infeksjon enda....
 
Det er gjærdunkene og corneliusene som er målet ja, men starsan er jo ikke å oppdrive for tiden (Vel, hvis man ikke vil betale blodfrakt fra sverige da.)

Er vinogbar de eneste i norge som har Starsan?

Har pbw, men det er vel bare vaskemiddel..
 
magne1972 skrev:
og rent bortsett fra det, kokende vann i 5 min. er dessinfiserende det også.

Er du sikker på dette? Alt jeg har lest og fått vite av folk som kan er at dette er altfor kort kontakttid.
 
Det er dessuten ganske vanskelig å ha kontroll på vanntemperaturen etter at du har det i beholderen du skal desinfisere. Det blir ganske fort kaldere, men hvor fort?
 
Som nevnt tidligere bruker en del av ekstraktbryggerne vann rett fra springen uten å få problemer, men det er litt avhengig av hvor du bor antar jeg. Skal du bruke denne metoden bør du i hvertfall la vannet renne en stund først for å unngå å få vannet som har stått i ro i rørene.

5 min koking skal være tilstrekkelig for å desinfisere vannet. (Bakterier dør etter ca 3 min ved 90 grader)

Bruk klorin og skyll med litt kokt vann.  :yes:
 
Tilbake
Topp