Einar Michelsen
Norbrygg-medlem
Høres litt ut som over kill(bokstaveligtalt), men funker sikkert
Overkill is my middle name
Høres litt ut som over kill(bokstaveligtalt), men funker sikkert
Oppvaskmaksinpulver og varmt vann tar knekken på det meste.Hei, har brygget mjød i snart 1 år nå og tenkte jeg snart skulle brygge øl for første gang.
Har en del tomme glassflasker på 0,33l som står i kjelleren, klare til å fylles med nybrygget øl. Problemet mitt er at flere av flaskene har stått ute i regnvær i mange dager/uker og det har klart å danne seg en form for forkalkning/forsteining i bunnen av noen av flaskene. Flaskene er ubrukte men fikk tak i disse gratis da de var utsatt for nettopp dette.
Har klart å rense flere av flaskene med varmt vann, zalo, craftsan/starsan - der jeg også har montert fast en børste til en elektrisk drill. Den får vekk ganske mye men kommer ikke helt til nede i bunn av flaskene. Mulig jeg må finne en bedre børste som kommer til overalt og ikke bare langs veggen i flaskene.
Spørsmålet mitt da er om det finnes et middel som jeg kan helle i flaskene som klarer å løse opp dette? Jeg vil tro det er noe forsteinet støv i flaskene og that's it.
Dersom det ikke finnes et bra middel mot dette så får jeg eventuelt prøve å finne en bedre børste men tenkte jeg skulle spørre her først om det finnes en lettere måte å fjerne "stein-støv" på.
Hva slags "sterk såpe" er det du har brukt? Zalo er vel ikke så sterkt, og starsan er ikke vaskemiddel, det er til skylling av ferdig vaskede overflater. Pbw er effektivt til bløtlegging og tar det meste, men oppvaskmaskinpulver er også ganske solid.Takk, skal prøve dette på en av flaskene senere i dag. Som sagt er det noe "forsteinet" belegg i flasken så jeg har mine tvil ettersom jeg har prøvd en sterk såpe fra før av. Men skader ikke å prøve!
Er ikke PBW og en del av bløtleggingsmidlene (relativt svakt) oksiderende?Om ikke dette heller funker, må vi prøve enda sterkere å bryte ned det som skal løses opp. Da snakker vi ofte kraftige oksidasjonsmidler. Dette er også ting som er - av gode grunner - vanskelige å få tak i privat. Konsentrert salpetersyre for eksempel (selv om det råeste jeg har brukt på lab er en blanding som kalles krom-svovelsyre, svovelsyre er veldig effektivt til å bryte ned organisk materiale mens kromforbindelsen som er blandet i er kraftig oksiderende, dette er vel det nærmeste man kommer flytende ild - hvilket klærne mine bar preg av noen år jeg drev med denslags på lab)
Det kan være, selv om oksiderende ting har en tendens til å være på den sure sidenEr ikke PBW og en del av bløtleggingsmidlene (relativt svakt) oksiderende?
Denne skal jeg kjøpe. Takk for forslag. Mine børster er nok ikke gode nok for å rense ting som sitter veldig godt i hjørnene av flaskebunnen.Zalo er best når vi snakker fett, men på "forsteina" blegg og bunnfall blir det som å sprute vann på gåsa...
Jeg overtok engang et tresifra antall ølflasker med patentkork som hadde stått noen år i en kjeller etter en avslutta bryggekarriere og noen av dem var klin umulige å få rene på kjemisk vis alene... gikk hele ruta fra ballongrens og opp til kaustisk soda i malingsfjerningstyrke. Flere flaskebørster testa, men bunnen var og ble et problem til jeg kom over denne:
Roterende flaskebørste - Ølbrygging AS
Sliter du med å få flaskene rene? Da skal du forsøke denne flaskebørsten med roterende børste. Superenkel i bruk, og løsner gjenstridige rester av tørket...www.olbrygging.no
Oppvaskmaskinpulver/PBW over natta og et par runder med denne så var samtlige flasker rene...
Husker ikke helt navnet, men fikk noe sterk såpe av fattern som man må blande ut selv. Noe som har stått i kjelleren hans i lang tid.Hva slags "sterk såpe" er det du har brukt? Zalo er vel ikke så sterkt, og starsan er ikke vaskemiddel, det er til skylling av ferdig vaskede overflater. Pbw er effektivt til bløtlegging og tar det meste, men oppvaskmaskinpulver er også ganske solid.