Rensing av glassflasker

Hei, har brygget mjød i snart 1 år nå og tenkte jeg snart skulle brygge øl for første gang.

Har en del tomme glassflasker på 0,33l som står i kjelleren, klare til å fylles med nybrygget øl. Problemet mitt er at flere av flaskene har stått ute i regnvær i mange dager/uker og det har klart å danne seg en form for forkalkning/forsteining i bunnen av noen av flaskene. Flaskene er ubrukte men fikk tak i disse gratis da de var utsatt for nettopp dette.

Har klart å rense flere av flaskene med varmt vann, zalo, craftsan/starsan - der jeg også har montert fast en børste til en elektrisk drill. Den får vekk ganske mye men kommer ikke helt til nede i bunn av flaskene. Mulig jeg må finne en bedre børste som kommer til overalt og ikke bare langs veggen i flaskene.

Spørsmålet mitt da er om det finnes et middel som jeg kan helle i flaskene som klarer å løse opp dette? Jeg vil tro det er noe forsteinet støv i flaskene og that's it.
Dersom det ikke finnes et bra middel mot dette så får jeg eventuelt prøve å finne en bedre børste men tenkte jeg skulle spørre her først om det finnes en lettere måte å fjerne "stein-støv" på. :)
 
Hei, har brygget mjød i snart 1 år nå og tenkte jeg snart skulle brygge øl for første gang.

Har en del tomme glassflasker på 0,33l som står i kjelleren, klare til å fylles med nybrygget øl. Problemet mitt er at flere av flaskene har stått ute i regnvær i mange dager/uker og det har klart å danne seg en form for forkalkning/forsteining i bunnen av noen av flaskene. Flaskene er ubrukte men fikk tak i disse gratis da de var utsatt for nettopp dette.

Har klart å rense flere av flaskene med varmt vann, zalo, craftsan/starsan - der jeg også har montert fast en børste til en elektrisk drill. Den får vekk ganske mye men kommer ikke helt til nede i bunn av flaskene. Mulig jeg må finne en bedre børste som kommer til overalt og ikke bare langs veggen i flaskene.

Spørsmålet mitt da er om det finnes et middel som jeg kan helle i flaskene som klarer å løse opp dette? Jeg vil tro det er noe forsteinet støv i flaskene og that's it.
Dersom det ikke finnes et bra middel mot dette så får jeg eventuelt prøve å finne en bedre børste men tenkte jeg skulle spørre her først om det finnes en lettere måte å fjerne "stein-støv" på. :)
Oppvaskmaksinpulver og varmt vann tar knekken på det meste.
 
Takk, skal prøve dette på en av flaskene senere i dag. Som sagt er det noe "forsteinet" belegg i flasken så jeg har mine tvil ettersom jeg har prøvd en sterk såpe fra før av. Men skader ikke å prøve!
 
Takk, skal prøve dette på en av flaskene senere i dag. Som sagt er det noe "forsteinet" belegg i flasken så jeg har mine tvil ettersom jeg har prøvd en sterk såpe fra før av. Men skader ikke å prøve!
Hva slags "sterk såpe" er det du har brukt? Zalo er vel ikke så sterkt, og starsan er ikke vaskemiddel, det er til skylling av ferdig vaskede overflater. Pbw er effektivt til bløtlegging og tar det meste, men oppvaskmaskinpulver er også ganske solid.
 
Zalo er best når vi snakker fett, men på "forsteina" blegg og bunnfall blir det som å sprute vann på gåsa...

Jeg overtok engang et tresifra antall ølflasker med patentkork som hadde stått noen år i en kjeller etter en avslutta bryggekarriere og noen av dem var klin umulige å få rene på kjemisk vis alene... gikk hele ruta fra ballongrens og opp til kaustisk soda i malingsfjerningstyrke. Flere flaskebørster testa, men bunnen var og ble et problem til jeg kom over denne:


Oppvaskmaskinpulver/PBW over natta og et par runder med denne så var samtlige flasker rene...
 
Krystallsoda kan være en løsning. Det fjernet ihvertfall gjær på flasker som ikke var skylt, og som hadde limt seg godt fast i bunnen.
 
Jeg tror alle her er fornuftige, og tar de nødvendige forhåndsreglene, men siden vi snakker om ganske sterke kjemikalier her, må jeg bare oppfordre til forsiktighet. I mine første år som brygger hadde jeg et ganske avslappa forhold til disse vaskemidlene, og brukte aldri vernebriller eller hansker. Med tanke på hvor lite forsiktig jeg var med vannstråler og splæsjing, og at jeg stappa hendene nedi kjeler full av PBW for å skrubbe, har jeg i ettertid innsett at det bare var flaks som gjorde at det ikke gikk galt. Det går som regel greit, men når det ikke går greit, så kan det gå veldig ugreit.
 
Krystallsoda er ikke så skummelt, noe som fremgår av dette:

1/2 ts i gjenstridig flaske og varmt vann. La stå noen timer og rist litt innimellom. Det fungerer godt for å løse det meste. Skyll godt etterpå.

OBS: Må ikke forveksles med kaustisk soda, som er mye skumlere.
 
Litt forskjellige kjemiske måter vi kan bruke for å løse opp noe med:

Dersom det som skal løses opp er fett: Såpe - forskjellige typer såpe har litt forskjellige fordeler og ulemper men alle har som hovedfunksjon å få fett / olje som normalt ikke løser seg opp i vann løst opp i vann. Det kan være greit å bruke såpe som ikke tar hensyn til å være snill mot hendene. Oppvaskmaskinsåpe er vel typisk noe av det heftigere i denne gata de fleste har i huset. Det kan også ofte løses med organiske løsemidler, (bensin for eksempel) men da lager man seg for et nytt problem... Bare for å være helt klar, ikke bruk bensin til å vaske noe det skal være mat (eller drikke) i! (For å spore av litt til, når jeg maler hus og får oljemaling på hendene bruker jeg som regel billig matolje til å vaske det av med, litt mer jobb enn med whitesprite,men huden har det mye bedre etterpå og man slipper whitespritefiller (hell litt matolje på malingtilsølt men tørr hud, tørk av med papir eller filler, gjenta noen ganger og vask til slutt med vanlig såpe))

Dersom det er et fast stoff som ikke er størknet olje / voks / fett, kan det være at det enten løses i syre eller i base ettersom de kjemiske egenskapene til stoffet. PBW og den slags er relativt kraftig basisk. Hvis det ikke biter, går det an å prøve med noe surt, en mulighet er ufortynnet kraftsan, den er rimelig sur men samtidig ikke alt for farlig. (Hvis noen for eksempel skulle ha batterisyre for hånden er den enda kraftigere - så kraftig at den er direkte farlig om man er uforsiktig)

Om såpe, syre og base ikke skulle funke, må man inn på enten spesifikke kompleksdannere eller enzymer (dette er stoffer som spesifikt løser opp eller bryter ned stoffer, finnes ofte i kommersielle vaskemidler men ikke så lett å få tak i privat og man må vite hva man skal løse opp (klesvaskemidler har ofte ensyzmer som bryter ned stoffer som finnes i blod og dermed tar vekk blodflekker)

Om ikke dette heller funker, må vi prøve enda sterkere å bryte ned det som skal løses opp. Da snakker vi ofte kraftige oksidasjonsmidler. Dette er også ting som er - av gode grunner - vanskelige å få tak i privat. Konsentrert salpetersyre for eksempel (selv om det råeste jeg har brukt på lab er en blanding som kalles krom-svovelsyre, svovelsyre er veldig effektivt til å bryte ned organisk materiale mens kromforbindelsen som er blandet i er kraftig oksiderende, dette er vel det nærmeste man kommer flytende ild - hvilket klærne mine bar preg av noen år jeg drev med denslags på lab)
 
Men til trådstarters problem, jeg tror ikke zalo har noe for seg her. Siden du har mange sannsynligvis like flasker, sleng litt oppvaskmaskinpulver oppi en og fyll etter med varmt vann, så noen milliliter ren craftsan i en annen, uten noe ekstra vann. La det stå noen timer, rist på flaskene og prøv eventuelt med en flaskebørste eller noe annet man kan røre litt på bunnfallet med uten å risikere å ripe for mye i glasset og se om en av dem har noe mer effekt enn den andre. Skyll godt etterpå.
 
Om ikke dette heller funker, må vi prøve enda sterkere å bryte ned det som skal løses opp. Da snakker vi ofte kraftige oksidasjonsmidler. Dette er også ting som er - av gode grunner - vanskelige å få tak i privat. Konsentrert salpetersyre for eksempel (selv om det råeste jeg har brukt på lab er en blanding som kalles krom-svovelsyre, svovelsyre er veldig effektivt til å bryte ned organisk materiale mens kromforbindelsen som er blandet i er kraftig oksiderende, dette er vel det nærmeste man kommer flytende ild - hvilket klærne mine bar preg av noen år jeg drev med denslags på lab)
Er ikke PBW og en del av bløtleggingsmidlene (relativt svakt) oksiderende?
 
Zalo er best når vi snakker fett, men på "forsteina" blegg og bunnfall blir det som å sprute vann på gåsa...

Jeg overtok engang et tresifra antall ølflasker med patentkork som hadde stått noen år i en kjeller etter en avslutta bryggekarriere og noen av dem var klin umulige å få rene på kjemisk vis alene... gikk hele ruta fra ballongrens og opp til kaustisk soda i malingsfjerningstyrke. Flere flaskebørster testa, men bunnen var og ble et problem til jeg kom over denne:


Oppvaskmaskinpulver/PBW over natta og et par runder med denne så var samtlige flasker rene...
Denne skal jeg kjøpe. Takk for forslag. Mine børster er nok ikke gode nok for å rense ting som sitter veldig godt i hjørnene av flaskebunnen.
 
PBW skal jeg vurdere.
Er opptatt av å ikke bruke for sterke kjemikalier, men må man så må man - siden det er forsteinet fast i veggen på flaskene. Skal kjøpe meg en børste som Ravneklo anbefalte, det kan da ikke sitte "så godt" tenker jeg.


Jeg har prøvd glovarmt vann og oppvaskmiddel flere ganger og ristet flere ganger i mange dager. Alt sitter som stein bokstavelig talt. Tusen takk for alle svar, skal prøve ut litt forskjellige midler nå fremover. Det er snakk om over 70 ubrukte tomflasker og jeg vil gjerne ta nytte av disse.
Så lenge det ikke lager noen permanent usmak i flaskene så er det vel greit. Vil ikke at mine fremtidige drikker skal smake hint av kjemikalier! Hehe.
 
Hva slags "sterk såpe" er det du har brukt? Zalo er vel ikke så sterkt, og starsan er ikke vaskemiddel, det er til skylling av ferdig vaskede overflater. Pbw er effektivt til bløtlegging og tar det meste, men oppvaskmaskinpulver er også ganske solid.
Husker ikke helt navnet, men fikk noe sterk såpe av fattern som man må blande ut selv. Noe som har stått i kjelleren hans i lang tid.
 
Et lite tips jeg har brukt i det siste
Ofte samler det seg en liten krans rundt tuten, spesielt på med belgisk gjær
Da er svaret tannbørste!
 
Tilbake
Topp