Resirkulering av vørter over maltsenga i et RIMS/HERMS oppsett

Hei godtfolk  :)

Holder på å handle inn til mitt HERMS som jeg skal bygge, har til nå fått min iwaki MD15R og på vei i posten er det en sestos pid, ssr og ssr aluminiums kjøler.
Nå skal jeg kikke etter hurtigkoblinger og slange samt prøve å lage til noe for resirkulering av vørteren uten å ødelegge maltsenga.

Hvordan er ditt oppsett for resirkulering av vørteren i meskekaret?

Jeg har bare en slange ut i fra Autospargen min, litt god lengde slik at det blir en "swirl" i meskekjelen. Veldig fornøyd med det. Hvis det er av interesse brygger jeg på RIMS.

Jeg satte sammen ei grind av PEX rør fra Biltema. Borret ei røys med hull.

Vedlegg

• 1509664_792107527470590_1094622293_n.jpg
    1509664_792107527470590_1094622293_n.jpg
    27 KB · Sett: 336
Her er min løsning. Sikkert samme løsning som Uv har; en slange ut fra En Blichmann Autosparge.
uzavy3u4.jpg

Jeg har en rundt kjøleboks type høy: http://www.ebay.com/itm/TEN-GALLON-...61?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c36254c79
Har falsk bunn og pumper da ut under denne selvsagt. Kanskje jeg er litt overnervøs mtp det å lage kanaler eller ødelegge maltsenga? Har forstått at iwaki pumpa jeg har kjøpt skal
tåle å suge med seg litt av hvert så jeg er ikke nervøs for at noe skal tette seg her.

Det er kanskje lurt å stanse pumpe et par ganger og røre i mesken?

Har lurt litt på å lage til noe slikt og legge den slik at denne ligger på maltsenga og rett og slett bare har en slange liggende oppi

Vedlegg

• SpargeDiffuser.jpg
    SpargeDiffuser.jpg
    34,8 KB · Sett: 314
Hvis du ikke vil at ting skal tette seg, bør du ikke røre for mye. Da roter du maltet opp igjen og risikerer at småpartikler tetter silbunnen. Jeg ville ikke brukt den silen på toppen hvis du skal resirkulere med pumpe, rett og slett fordi du da tilfører unødvendig mye luft til vøreteren. Systemet med slange slik Uv og undertegnede bruker fungerer meget bra. Dette er en meget vanlig måte å gjøre det på.

Hvorfor vil man ha swirl i meskekaret? Er dette for at vørteren skal siles jevnt gjennom maltsenga?

Hva er autosparge?

Swirl var kanskje ikke riktig uttrykk, meskevannet sirkulerer på toppen siden slangen flyter langs kjeleveggen, man ønsker ikke swirl, beklager feil uttrykk.
Autosparge er en hendig duppedings fra Blichmann, ved skylling er det en flotør som bestemmer mengde veske du ønsker i meskekjelen din under skylling. Dvs, mengde du tapper ut fra meskekjele blir tilført fra skyllevannskjelen din, men aldri over et gitt nivå.

Du får en rolig sirkulering på toppen. Dette fordeler vørter/vann jevnt, og maltsengen får ligge i ro.

Jeg kan vel heller da bare bruke en silikonslange rrett fra en kuleventil som jeg struper med? Det vil jo bli verken mer eller mindre vørter i karet når Pumpa går kontinuerlig?  Det er jo bare minus vørteren som er i slangene, Pumpa og varmesløyfen. 

kintii skrev:
Jeg kan vel heller da bare bruke en silikonslange rrett fra en kuleventil som jeg struper med? Det vil jo bli verken mer eller mindre vørter i karet når Pumpa går kontinuerlig?  Det er jo bare minus vørteren som er i slangene, Pumpa og varmesløyfen. 

Det burde funke fint. Men du trenger noe som holder silikonslangen flytende, for ellers vil den synke og rote til i maltsenga di. Du får rustfrie baller på ebay som har en gjennomføring du kan tre slangen gjennom.

Det er ikkje nødvendig med eit avansert sprinklersystem. Eg brukar og ein bit silikonslange, men eg har punsha nokre hol på 5-6mm i den heile vegen. Då kjem det litt ut av sidene på slangen men det meste i enden.

Tilbake
Topp