Ringnes Julebokk

Da har jeg smakt på mine to varianter av julebokk med WLP833 og 34/70.Begge versjonene er bryggselv sitt julebokk-sett fra ringnes. Mesket og kokte alt som en stor 40 liters batch. Eneste forskjell er gjæren. Ølet hadde en OG på 85 og begge gjærene endte på FG 16. Jeg trodde ut ifra erfaring at 833 ville stoppe på ca 20 og 34/70 gå ned mot 14. Jeg er overrasket over at de endte på nøyaktig samme FG. Det gjør også at ølene er veldig veldig like og er perfekt til å skille gjærsmakene fra hverandre. Det ER stor forskjell på smaken etter en og en halv måned. 833 gir en fyldigere øl, men nesen er nok det som overrasker meg mest. Det lukter så sykt digg bock av den med 833. 34/70 luker lite, godt men veldig lite i forhold. Jeg kommer aldri til å bruke 34/70 igjen på bokkøl. har jo aldri brukt noe annet enn 833 i bokk så var litt spent. Kan godt prøve å beskrive smaksbildet bedre ved en senere anledning. men etter klokken ett om natten opererer jeg på en skal fra vondt til digg øl.

Konklusjonen min er at alle mine fordommer har slått inn og 833 smaker mye bedre enn 34/70 i min munn.

Dette ølet ble så godt at jeg seriøst vurderer å invitere til telle-dugnad på maltet.
 
En tanke: I henhold til oppskriften fra Bryggselv er koketiden 60 minutt. Taler ikke det imot at det er pilsmalt som er hovedmalt?
 
men det spørsvel om BS ville anbefalt det

Ja. Men til syvende og sist, er det ikke "bare" å prøve seg på den noen ganger, og se hvor man lander, å telle korn tror jeg ikke hjelper stort for det spørs jo hvordan det er maltet. Du kan jo finne lysere korn i et krystallmalt, og noen som er veldig mørke f.eks.
 
Hver gang jeg ser tittelen på denne tråden, tenker jeg tilbake til barndommen der vi valset rundt i nabolaget, på jakt etter snop og julekaker. Alt som skulle til for å havne ned «memory lane» var en U i steden for en O.
 
En tanke: I henhold til oppskriften fra Bryggselv er koketiden 60 minutt. Taler ikke det imot at det er pilsmalt som er hovedmalt?
Flere av pilsoppskriftene til BS har 60 minutters koketid. Tipper det er et resultat av copy/paste eller bruk av mal-dokument beregnet på ale – kombinert med mangelfull korrekturlesning. Skal gjæres i bare 14 dager også...
 
Sist redigert:
Ville tenkt den passet inn under Klassisk norsk juleøl, men den definisjonen er også litt snever styrkemessig.
 
Man skal vel sitte igjen med bare 20 liter mot normalt 25. Mange som har slitt med å nå OG, undres på om de har vært litt rause med vannet?
 
Jeg endte opp med ca 20L inkl trub og en OG på 1065, altså 20 under målet. Dette var med Speidel og jeg mesket over natten. Det jeg ikke klarer å huske, var om jeg justerte vannet før jeg startet mesken, og siden jeg ikke husker det, er jeg redd jeg glemte det ;-) Hjernen min forvandler seg til en kombinasjon av bløt ullgenser og rømmegrøt etter klokken 10 på kvelden, så neste nattmesk må starte tidligere.
 
Da høres det ut som om de er gniten på maltet eller at de har regnet med uoppnåelig effekt. 20 poeng under med overnattmesking er jo milevis unna @objoro . Hvilken effektivitet opererer du med normalt for sterkøl?
 
Tilbake
Topp