Ris i lager? Påvirker det smaken?

Har gode erfaringer med å brygge lager. (Har stabil temperatur i kjelleren - 9-10 grader.)
Siste brygg var en kraftig øking i smakskvaliteten.
Pilsmalt med 4,8 % Melanoiden, 4,5 % Carapils og 6% Flaket ris (Uncle Ben's hurtigris).
Innertier.
Spørsmålet mitt nå er rett og slett: Har risen bidratt med noe som helst annet enn å øke OG'en.
Bidrar ris med smak?
Hvis den gjør det så må den med i neste brygg, hvis ikke dropper jeg den.
 
Ris og mais gir vel minimalt til ingenting av smak, bare øker OG.

Men om du kutter risen for å senke OG, så vil det endre inntrykket av ølet litt, så smaken vil jo allikevel endres litt.
 
:).....men om du har spist lutefisk som smaker ingenting - da har du spist feil lutefisk :)

Er vel snakk om balansen i smaken ja.
 
Amerikanerne begynte såvidt jeg vet med ris og mais i lagere pga. problemer med kjøletåke når de mesket med amerikansk 6 raders malt som inneholder mere proteiner enn europeisk 2 rader. Bidrar også til lettere kropp og mindre fylde samt lysere farge som kan passe på tørsteslukkere i varmen.
 
Ris letter smaken, gjør ølet mindre "malty/søtt" og "kornete".

Ellers: Når man mesker risen blir stivelsen i risen hovedsaklig til maltose, så det er ikke det samme som å tilsette hvitt sukker.
 
Har gode erfaringer med å brygge lager. (Har stabil temperatur i kjelleren - 9-10 grader.)
Siste brygg var en kraftig øking i smakskvaliteten.
Pilsmalt med 4,8 % Melanoiden, 4,5 % Carapils og 6% Flaket ris (Uncle Ben's hurtigris).
Innertier.
Spørsmålet mitt nå er rett og slett: Har risen bidratt med noe som helst annet enn å øke OG'en.
Bidrar ris med smak?
Hvis den gjør det så må den med i neste brygg, hvis ikke dropper jeg den.
Hei
Jeg leser denne posten og blir litt forvirret? Er det normalt å bruke hurtigris i øl, altså den typen du kjøper på REMA?
 
Brukt både hurtig ris og usaltet cornflakes i ølet mitt sammen med pilsner og det endte med en lettdrikkelig øl

Easybrew
 
Hei
Jeg leser denne posten og blir litt forvirret? Er det normalt å bruke hurtigris i øl, altså den typen du kjøper på REMA?

Flaket ris eller mais er normalt i lyse amerikanske lager.
Hurtigris har samme egenskaper som flaket ris. (Den er 'pre-boiled', ekstremhurtigrisen fra Uncle Bens er ekstrudert slik at alt av interesse er lett tilgjengelig.)
Vanlig 'CornFlakes' er ikke å anbefale istedet for flaket mais (etter det jeg forstår - for mye salter, sukker og kjemikalier tilsatt).
I min lager hadde jeg en fin maltsmak i bakgrunnen, uten at det ble søtt, risen tynner ut smaken uten å tynne ut ølet (tror jeg....)
Ser at ''tynner ut smaken..'' egentlig blir feil, - mindre sødme blir vel mer presist tror jeg.
 
Takk for svarene!
Nå lært jeg noe nytt i dag også, men jeg fikk et spørsmål til.
Hvilket merke cornflakes på butikken kan man man bruke?

Jeg brukte den billigste på bunnpris(tror det er firstprice)for den har ikke tilsatt salt eller sukker slik som blant annet kellogs har.. Se på innholdet. Står det salt og/eller sukker så er det ikke bra.. Kommer vel an på mengde her som alt annet

Easybrew
 
Jeg brukte den billigste på bunnpris(tror det er firstprice)for den har ikke tilsatt salt eller sukker slik som blant annet kellogs har.. Se på innholdet. Står det salt og/eller sukker så er det ikke bra.. Kommer vel an på mengde her som alt annet

Easybrew

Hvordan ble resultatet?
 
Gjenoppliver denne tråden litt. Det har gått et år siden ølet var oppdrukket trodde jeg. Men før helga fant jeg plutselig 3 flasker jeg hadde glemt. Vet ikke anledningen for hvorfor jeg hadde beergunet ølet på nokre flasker siden jeg omtrent kun bruker fat, men der stod jo flaskene godt merket. Lagringen hadde ikke gjort noe galt med ølet, tvert i mot.

Jaggu var dette en meget god ale. Så nå sksl jeg prøve å lage den med lager gjær wlp940 for å se om hvordan den endrer seg i smak..

Easybrew
 
Gjenoppliver denne tråden litt. Det har gått et år siden ølet var oppdrukket trodde jeg. Men før helga fant jeg plutselig 3 flasker jeg hadde glemt. Vet ikke anledningen for hvorfor jeg hadde beergunet ølet på nokre flasker siden jeg omtrent kun bruker fat, men der stod jo flaskene godt merket. Lagringen hadde ikke gjort noe galt med ølet, tvert i mot.

Jaggu var dette en meget god ale. Så nå sksl jeg prøve å lage den med lager gjær wlp940 for å se om hvordan den endrer seg i smak..

Easybrew
Hei
Kult å høre at det ble bra , min lager ble super god.
Har du lyst til å dele oppskriften du brukte ?
Jeg har tenkt å dele en vørt I 2 og gjære en som lager og en som ale.
 
Ja og der var beersmith sin cloud nede igjen.

Men mener på at på 50l var det 9kg pilsner, 1,5 kg cornflakes og 1,6 kg hurtigris. Ibu var ca 16. Humle var perle og tilsatt på 60 og 5 min (usikker på mengde men det regner enn ut i f.eks beersmith el noe)

Ble ca 5,3 % forrige gang..mesket på 64 grader.

Mvh
Easybrew
 
Mauribrew ale mener jeg på. Testet en del gjær fra denne produsenten på den tiden og var en god gjær men liker bedre us-05 pg hadde nok brukt den isteden i dag. (På lav gjær temp for en rein gjæring)

Easybrew
 
Tilbake
Topp