Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

Noen som har snakket med Scandinavian Brew i det siste? Nada respons på epost og facebook.. ikke finner jeg noe tlf nr til dem heller..

edit: fikk endelig respons
 
Sist redigert:
Brewshop begynner å selge kveik fra norske Kveik Yeastery, tørrgjær der de ulike gjærstammene i den originale kveiken er beholdt og ikke isolert ut i enkelte stammer. Jeg er ikke noen stor kveik-fan, men dette er jo litt kult.
20% rabatt fram til og med fredag med koden KVEIK20.

 
Brewshop begynner å selge kveik fra norske Kveik Yeastery, tørrgjær der de ulike gjærstammene i den originale kveiken er beholdt og ikke isolert ut i enkelte stammer. Jeg er ikke noen stor kveik-fan, men dette er jo litt kult.
20% rabatt fram til og med fredag med koden KVEIK20.

Enig.

Tviler sterkt på at jeg noen gang kommer til å kjøpe noen av de der, men det hadde vært artig med historiske blanda kulturer fra andre områder - særlig England. (Og så fikk det ikke hjelpe om salig Emil Christian Hansen gjorde noen omdreininger der han ligger:).)
 
Forbereder innflytting i nytt bryggerom, og har funnet et par kjekke ting på ikea.no:
Screenshot_20230115_110017_Adblock Browser.jpg
Syns 4698,- var litt i meste laget, sjekket ikea.se:
Screenshot_20230115_105954_Adblock Browser.jpg

Ingen kampanje, ordinære priser. 2594 SEK ~ 2470 NOK, så 47% avslag for å kjøre over grensa. Greit nok at den riktige prisen er hva folk er villig til å betale, men jeg synes dette er drøyt.
 
Brewshop med Blue Monday :rolleyes:.

Ingen spektakulære tilbud, dette kommer til omtrent samme pris på ett eller annet tidspunkt. Men om du skal ha noe av dette nå, så hvorfor ikke.


Forøvrig når jeg ser bildet av SS Brewtech Unitank. Synes jeg dette skriker :eek: vaskejobb!!!

1673809813004.png
 
Forøvrig når jeg ser bildet av SS Brewtech Unitank. Synes jeg dette skriker :eek: vaskejobb!!!
Haha, ja, er derfor jeg bruker polsinelli ståltanker til omtrent alt. Unnatt det som behøver overføring med flyteball og trykk da blir det en fermzilla allrounder som får jobben.
Jeg har den der, 26l. Liten og relativt lett, bærer den til et badekar jeg har på bryggerommet.
60-70 liter til gjæring her. Da trur jeg tanken blir for stor til å håndtere på den måten. Har sett på Brewtools sin F80 men får meg ikke til å trekke i avtrekkeren på den... F80 er 45 kilo, så noe risting av den skjer nok ikke.
 
60-70 liter til gjæring her. Da trur jeg tanken blir for stor til å håndtere på den måten. Har sett på Brewtools sin F80 men får meg ikke til å trekke i avtrekkeren på den... F80 er 45 kilo, så noe risting av den skjer nok ikke.
Tror alle unitanker større enn min er godt tjent med CIP, jeg tar av ventiler og bend og legger i bøtte med PBW/OXI så skal inrømme at det er litt mer arbeid enn PET kar. Har kjøler koblet til unitanken samt varmebelte, så det gjæres på meget presis temp.
 
Tror alle unitanker større enn min er godt tjent med CIP, jeg tar av ventiler og bend og legger i bøtte med PBW/OXI så skal inrømme at det er litt mer arbeid enn PET kar. Har kjøler koblet til unitanken samt varmebelte, så det gjæres på meget presis temp.
Ja, hører at folk sier CIP. Men ta Verdant da for eksempel. Der var det ordentlig håndvask som måtte til. Ganske seige størkna saker opp etter kantene. Stoler bare på det når jeg har vaska for hånd egentlig.
 
Ja, hører at folk sier CIP. Men ta Verdant da for eksempel. Der var det ordentlig håndvask som måtte til. Ganske seige størkna saker opp etter kantene. Stoler bare på det når jeg har vaska for hånd egentlig.
Har F80, julabøtte, senkepumpe og cip-kule. Når tanken er tømt etter batch spiler jeg med hageslange det aller meste av krausenringen vekk. Så cip'er jeg med varmt vann og pbw (pbw-alternativet til bryggselv bør ikke brukes til cip, det skummer). Da er det gullende rent, og jeg har også brukt verdant :) Før jeg starter cip har jeg tatt av "løsøret" og lagt til bløt i varmt vann med det skummende pulveret fra bryggselv (må jo bli kvitt det på en måte). Litt lett kosting, og skylling så er det rent. Tanken er cipet med blå silikonlokk på åpningene (bortsett fra bunn selvsagt). Må si at vaskejobben er enkel, og koster meg mindre enn da jeg holdt på med bøtter, enten det var i stål eller plast. Og tanken gjøres klar til fylling dagen før brygging med en runde med cip og saniclean som ikke skummer. Det er et system som ikke har skuffet, og jeg føler meg trygg på.
En billigere og enklere løsning er allrounder og bøtta fra bryggselv med pumpe som kan brukes til fatvask og allrounder. Det er en super og lettvint kombinasjon.
 
Wooow, det var billig.

Skulle akkurat til å legge denne ut. I utgangspunktet bittert for meg som for to dager siden kjørte Oslo-Drammen-Oslo og betalte 4000 for en brukt. Men sånn går livet. Har hvertfall helsa i behold :)

edit: Så fikk jeg kjøpt 3 plastkanner, 3 relativt ferske ølsett, 2 robuste plastkasser og noen korker for en billig penge i tillegg. Den gode samvittigheten av å kjøpe brukt var gratis. Noen flere som kan hjelpe meg å finne mer å svelge denne bitre pillen med? ;)
 
Sist redigert:
Wooow, det var billig, men 40 liter er kanskje litt upraktisk størrelse?

Fordelen er vel at du kan brygge normalbatcher (og halve batcher?) – og også sterke øl uten dobbel mesking.
 
Tilbake
Topp