Sammenheng mellom dårlig karbonering og omtapping?

Morn!

Laget en IPA som det ble litt lite futt i. Lurer på om årsaken er omtappingen til nytt gjæringskar et par dager før flasking? Det ble veldig lite bunnfall i den nye gjæringsbøtta. Er dette årsaken til at det ikke ble så mye CO2 i flaska? Er det liksom for lite gjær igjen i ølet til at det kan lages nok CO2?

P.S satte gjæringsbøtta i kjøleskapet kvelden før flasking, for å få klarest mulig øl.

Karbonering: Tilsatte sukkerlake, ca. 5g sukker pr. liter øl. Flaskene stod 14dager i 22grader. Deretter i kjøleskap.
 
Sist redigert:
Hvis du øker til 6-7 gram pr. liter på din neste IPA vil du nok få betydelig mer futt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Nei. Mest sannsynlig så har du brukt for lite sukker. 5g/l er litt i underkant, 6-6.5L er mer passende.
 
I følge "Sugar Priming kalkulatoren" skulle det bli ca. 4.7g/l. Tok utgangspunkt i 2.0 vol. CO2, og 22 grader gjæringstemp.
upload_2015-7-1_14-10-6.png

Mulig 2.0 vol er for lite da?
 
Ja, jeg synes den blir litt vel daff da. Foreløpig har jeg stoppet opp på 2.6-2.8 når det gjelder IPA.
Men iallefall 2.5 eller oppover for APA/IPA, kjører du xPA med mer engelsk preg så er 2.3-2.5 der jeg normalt liker å ligge :)
 
Men, hvordan blir det med mengde gjær tilgjengelig i et fat som er omstukket, kontra et som ikke er det? Skulle tro at det var mindre gjær tilgjengelig for karbonering i et fat som er omstukket?
 
Tilbake
Topp