Sekundær -- gjorde jeg noe dumt?

Vyrde Forum,

Av ulike årsaker, tenkte jeg denne gangen å stikke om til sekundær etter en uke. Skal flaske og karbonere naturlig.

Nå lurer jeg på om dette var en dårlig idé. Det er WLP002 jeg bruker, og jeg har lest at de flokkulerer så hardt at det er vanskelig å karbonere naturlig. Bør jeg kanskje bare pitche litt mer gjær ved flasking? (Har tatt vare på en del av gjæren.)

Data: En bitter (London Pride-klone): OG 1.048, FG 1.012 (ved 75 % utgjæring). Kun MOPA og Crystal. Mesket på 65 C.  Pitchet godt med gjær for en uke siden. Det har gjæret ved 17 C bakgrunnstemp, steg til 20 under hovedgjæringen. (Fulgte anvisninger til Fuller her vedr. temp.)

SG er nå 1.011, så det har definitivt gjæret ut. Ølet er meget godt! :)

Noen synspunkter?
 
De gangene jeg har hatt problemer med å karbonere på flaske, har det vært fordi ølet var sterkt (8% og mer).
 
Stort sett går det greit å karbonere naturlig uten tilsatt gjær, selv med de stammene som flokkulerer bra. Jeg vil ikke tro du skal få noen problemer med denne.
 
Jeg har også flaskekarbonert med wlp002, uten å tilsette ekstra gjær ved flasking,- gikk helt fint!  :skitbra:
 
Ja, jeg har karbonert naturlig med WLP002 flere ganger. Men denne gangen har jeg stukket om, og dermed er 98 % av gjæren borte ... Men det er kanskje tilstrekkelig det lille som er suspendert.

Simen.
 
simenkvaal skrev:
Ja, jeg har karbonert naturlig med WLP002 flere ganger. Men denne gangen har jeg stukket om, og dermed er 98 % av gjæren borte ... Men det er kanskje tilstrekkelig det lille som er suspendert.

Simen.

Omstikkingen bør ikke ha noe å si for hvor mye gjær du får med på flaske. RDWHAHB.
 
Tilbake
Topp